Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Észlelési folyamat

Észlelési folyamat
2018.05.02.

Amikor 2016-ban kijött az új OKJ, a képzési program napokon belül elkészült. Azonban egy program nem annyira pontos, mint egy könyv. A program mélyebbre megy ugyan, mint a szakmai és vizsgakövetelmény, meg a modulleírás, de nem dolgozza ki annyira a részleteket, mint egy könyv.

Ennek megfelelően a volt ugyan egy olyan elképzelés, hogy minden egyes szinten az oda vonatkozó kompetenciák mellett, az intézménytakarító szinten foglalkozunk a definícióval és a tisztasági szinttel, a gépkezelő szintjén a Gyakorlati készséggel és a szakmunkás szintjén pedig az Észlelési folyamattal. Ezt több képzésben végig is csináltam, voltak PP diák is, de részletesen leírva és kidolgozva nem volt.

Hát most jelentem a dolog összeállt. Tehát a 6 tanyaegységből az elsőben, aminek neve SZAKMAI INTEGRÁCIÓ, Intézménytakarítói szinten tisztázzuk mi is a tisztítás-technológiai szolgáltatás és milyen minőségmérési elvek vannak, a Gépkezelő szinten beszélünk arról, hogy a mi a szolgáltatás sillabusza, hogy kell azt megvalósítani, milyen kötelező elemek vannak és a Szakmunkás szinten pedig elkezdjük a tanulás sajátosságait vizsgálni. Utóbbinak a célja, hogy a szakember tudatosan tudjon tanulni és nem utolsó sorban tanítani is.

Ennek az anyagnak a méretei, és ha tudunk abban gondolkodni, hogy mekkora anyag, mennyi idő alatt tanítható meg. Tehát nem arról van szó, hogy mennyi idő alatt adható le. Hanem arról, hogy a tanuló a tanfolyamról hazaérve már nem foglalkozik az anyaggal, tehát meg kell tanulnia a leadás alatt. Pontosabban úgy kell leadni, hogy azt megtanulja. Ilyen értelemben az előbbiekben említett anyag, a háttértudás és az adott szakmai szint kompetencia elvárásai 8 – 4 – 8 órányi tananyag. Ebbe benne van a tanítás és a tesztelés is. Ha a képzésben részt vesz, és nem hiányzik semmit, semmiről sem marad le, minden több alkalommal és több féle nézőpontból is elhangzik.

Egy 8 osztályt végzett, 40 évesnél idősebb tanuló szintjén. Ha a tanuló nem iskolázottabb, de fiatalabb, akkor egy max 10-15%-al csökkenthető (mínusz 2-3 óra). Ha nem iskolázottabb, de sokkal idősebb, akkor +10 vagy 30% is lehet a szükséglet. Ha viszont a tanuló iskolázottabb, mondjuk érettségi, akkor 40%-al (mínusz 8 óra), ha főiskolai vagy egyetemi végzettség van, akkor ez a tudás és annak ellenőrzése 4 óra alatt is (mínusz 16 óra) megvalósítható. Ez saját 25 éves szakképzési tapasztalat.

Ez mindjárt felvet egy kínos kérdést. Vajon a szakma vezetői mennyire vannak tisztában, ezekkel a dolgokkal? Lehetséges, hogy ezt a kérdés nem látják annyira kritikusnak, mint én, és aztán ezért nem is gondolják, hogy nagyon fontos. Azonban, ha a jelenlegi munkaerő piaci helyzetben, a saját emberek fejlesztését figyelmen kívül hagyjuk, durva következményekre számíthatunk. A durván növekvő bérek mellé egy magasabb termelési értéket kell varázsolni, különben a cég csak külön finanszírozással fog túlérni, egy ideig. Akinek van tartaléka, talán nem aggódik annyira, ettől függetlenül a fejlesztést senki nem kerülheti el.

Remélem okoztam pár felismerést. Az Intézménytakarító könyv május 14-én megjelenik, addig is megszerezhető 50%-kedvezménnyel. Ennek nagy előnye, hogy a jelenlegi félkész anyagot is megkapja, és ha hozzá akar szólni és a hozzászólás még ebben a kiadásban kezelhető, akkor az belekerül a könyv első kiadásába.

Vissza

Szakanyag megrendelő























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!