Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Érzelmek az üzletben

Érzelmek az üzletben
2016.02.02.

Bárki bármit is gondol, az üzleti döntések meghatározó motívumai nem a racionalitás, hanem az érzelmek. Továbbá nagyon fontos, hogy a piaci igény soha nem statikus, az mindig aszerint alakul, hogy a vevő milyen kínálattal találja szembe magát.

Ezért most két dologról fogunk beszélni az ismeretlen emberrel kapcsolatos érzelmekről, amelyek egy üzleti tárgyalás során megszületnek és a vevő szakmai igényeiről. A kettőt most azért kapcsoltam össze, mert őszintén hiszek abban, hogy az első tárgyalás az üzleti kapcsolat alapköve.

Feltételezzük, hogy megvan a jó „apropó” és létrejön egy találkozó egy jól vagy futólag ismert vagy ismeretlen emberrel. Kimondatlanul itt most az a cél, hogy a bizalmat, affinitást felépítsük. Ennek eszköze a testbeszéd és a szavak, gondolatok és ötletek. Ezek célja akkor valósul meg, ha a tárgyalás végén sok közös realitást ismertünk fel egymásban. Azonban ebben a szavak szerepe kisebb mind a testbeszédé.


Nézzük az 5 leggyakrabban elkövetett testbeszéd hibát:

rzelmek az uzletben11)      Kerüli szemkontaktust. Ugyanis a szemkontaktus lényege a békés konfrontáció az egyenlő felek kifejezése. Ha valaki szem fölé néz, vagy a fejre fokuszál és nem az arcra, az lenézi a másikat. Aki pedig a szem helyett az szájat nézi, az vagy süket és szájról olvas, vagy öntudatlanul is alárendeli magát partnerének. Ha valaki szemébe hosszasan belenézünk, érzéket indít el, fontos felkészültnek lenni, hogy ezeket hogyan éljük meg, miközben a szavak jelentésére is figyelni kell.


rzelmek az uzletben22)      Nagyon ritkán vagy egyáltalán nem mosolyog. Pedig ez nem a komolyság jele, hanem sokkal inkább a feszültségé, vagy valaminek a palástolása. Nyilván az erőltetett mosoly, pont olyan rossz, mint a pókerarc. Természetesen az sem mindegy, hogy amikor mosolygunk, netán kacagunk akkor hova nézünk. A videó technika nagyon jól ki tudja mutatni, hogy hol és mikor hibázunk.


rzelmek az uzletben33)      Tárgyalás közben nem találja meg a helyes pózt. Nem mindegy, hogy nővel vagy férfivel tárgyalunk és az sem, hogy két vagy három, vagy esetleg több fős a tárgyalás. Sokszor nagy kihívást jelent az is, ha felszolgálnak valamit, akkor azt miképpen kell fogyasztani. A testtartás legfontosabb célja kifejezni az attitűdünket a téma iránt. Itt is igaz, hogy a póz vagy a pózváltás közben hová nézünk és milyen gyakran váltunk pózt. Ide tartozik a kéz és a karok helyzete, mint a karba tett vagy fejen nyughatott karok.


rzelmek az uzletben44)      Sokat izeg-mozog a tárgyalás közben. Ez alapvetően azt jelenti, hogy sok a feszültség, a tárgyaló aggódik a tárgyalás kimenetele iránt. Vagy lehet ennek valamilyen fizikai vagy fiziológiai oka, például fáj a háta vagy pisilni kell. Ezek kellemetlenek, néha azt az érzést keltik a partnerben, hogy a tárgyaló fél ne készült fel megfelelően, nem veszi komolyan a tárgyalást. Egyébként ide tartoznak a hajjal vagy a kéz ügyében lévő tárgyak babrálása is.


rzelmek az uzletben55)      Sokan túl erős vagy túl gyenge kézfogást alkalmaznak. Egyik sem jó első benyomás, a kézfogás mindig pont olyan erős kell, hogy legyen mind a partneré. Az erősebb kézfogás a dominancia jele, ha viszont erőlködés van, akkor harc is lesz. Hosszúsága bizalmi kérdés, minél régebben ismerik a felek egymást, annál több ideig tartják a kézfogást.


Természetesen ezen kívül sok más testbeszéd kérdés még fontos lehet, és ide tartozhat a megfelelő öltözködés kérdésköre is. Nemrégiben nagyon jó kis tréningen vettem részt, lehet ez egy téma, amit valamikor majd részletesen is kitárgyalhatunk?

Na de mi a poén?

Hát az, hogy a mai nap sem lehet döntés nélkül. Ezért van még egy fontos dolog. El kell döntened, hogy az idén hány olyan üzleti tárgyalást folytatsz le, aminek valami új dolog a tétje. Én például az idén azt csinálom, hogy minden FB ismerősömnek a szülinapján kiküldök egy kártyát.

rzelmek az uzletben6

Aki elfogadja a meghívást, azzal leülök kávézni. Ez most majdnem 1700 ember és 10-ből egy látja át a helyzetet és ülünk le. Szerintem 170 tárgyalás egy évben ebből az egy apropóból, teljesen rendben van. Tulajdonképpen irányítom is egy kicsit a dolgot, mert két kártyát használok.

rzelmek az uzletben7

Míg az előbbi nem nyomulós egyáltalán az utóbbi már konkrét felhívás és itt 10 a 6 az arány.

Miért fontosak ezek a tárgyalások?

Mert a potenciális partnerek és megrendelők igényei nem mindig egyértelműek. Az emberekben nem mindig tudatosodik, hogy egy adott dolog kapcsán mit üzennek a világnak és ezért a világ néha rossz következtetéseket von le a helyzetből. Egy tárgyalás sokat segíthet ezen.

Vissza

Szakanyag megrendelő


















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket