Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Egyszer csak, nyitni kell…

Egyszer csak, nyitni kell…
2020.07.28.

Tegnap mindkét önképzőben igen intenzív nap volt, sokan megmozdultak és sokan elmondták a véleményüket. Alapvetően azt mondhatnám, hogy mindenkinek a saját szemszögéből igaza is van. A probléma, csak az, hogy mindenki csak a saját érdekein keresztül lát.

Ez önmagában nem lenne baj, ha nem csak azt hallaná, amit saját maga mond, hanem fenné a fáradtságot és másokat is meghatogatna és szembesülne egy másik nézőponttal. Ha ez bekövetkezik, már csak egy nagy ugrás és megtalálnánk a jó megoldást mindenki számára.

Nem véletlen a mondás: „Légy te az a változás, amit a világtól vársz”

Nézzük mit szűrtem le a tegnapi posztokból.

Igen, a helyzet az, hogy a megrendelők nem értékelik a takarítási szolgáltatásokat! Igen, ez a takarítóknak és takarító szolgáltatóknak nem jó hír! Tényegesen brutálisan nem jó!

Vizsgáljuk ezt meg közelebbről:

  1. Tett-e valami rosszat, hibázott-e valami a takarító szektor vagy maguk a takarítók, hogy ez a helyzet így alakult?
  2. Tesz-e valamit a takarító szektor, vagy maga a takarító, hogy ezen a helyzeten változtasson?

Van már felismerés?

Ok, tisztában vagyunk azzal, hogy a legtöbb takarító a piacon szakképzetlen. Nem a papírról van itt szó, hanem arról, hogy fogalma sincs arról, milyen mértékű abszolút szakmai tudáshoz képest, mennyit tud Ö maga a takarításról.

Tehát ha van egy 2 négyzetméteres tavam a kertben és még nem láttam életemben tengert vagy óceánt, még nem utaztam hajon és nem voltam olyan helyzetben, hogy nem láttam sehol partot, akkor nem biztos, hogy igazából van-e értelme bárki számára is, hogy a pocsolyámról vagy a víztömegek természetéről folytasson velem társalgást. Ebben a témában a hitelességem egy nagy nulla.

Ha bemegyek egy pékségbe és ott csak egy fajta kenyeret látok, nem pont egyformák, de mégis alig van köztük felfedezhető különbség. Mindegyik meg van égve, van, amelyik egy icipicit jobban és van, amelyik kevésbé. Egyik sem igazán szép, laposak mind és nem nagyon találsz köztük egy érdekesebbet sem. Értjük a helyzetet? Igen? Na, akkor jön a csavar, viszont mindegyiknek más az ára! Ebben a helyzetben melyiket veszed meg?

Igen, megkeresed a legolcsóbbat! Hiszen miért adnál ugyanazért több pénzt? Nem vagy hűje!

Igen, csak ebben a pillanatban a bolti eladó azt mondja: Kedves Hölgyen/Uram a kenyerek ugyan tényleg egyformának látszanak, de nem azok, ott van például ez, ami azért 1 000 Forint, aki csinálja kazinc-röcsöge alsóról jár be minden nap és hát így sokkal drágább az Ö foglalkoztatása. Ez a viszont azért 1 200, mert aki csinálta, annak pék vétettsége is van… De itt ez, ami 600 Forint, nem tudjuk, hogy készült és azt sem, hogy mióta van a polcon, de olcsó.

Nem tudom mennyire győzött meg az ember? Mennyire tűnt hitelesnek, amit mondott? Azonban ez a vicces mese igazából a takarító szektor mutatja be? Menyire volt felkelteni az érdeklődésünket és mennyire tudtunk azonosulni azzal, amit mondott?

Igen, ez a kenyérbolt a Magyar takarító szektor. Itt minden kenyér/szolgáltatás körülbelül egyforma csak különböző cégek, különböző árakon kínálják és különböző hajmeresztő történetekkel próbálják alátámasztani az igazukat. A piac pedig nem igazán hisz nekik. Ez a kő kemény valóság.

Tesz-e valamit a takarító szektor, vagy maga a takarító, hogy ezen a helyzeten változtasson?

A FELÜLETSPECIALISTA egy lépés a mélyebb szakmaiság fele.

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket