Egy takarító cég megítélése
Mindig is izgalmas volt, hogy egy cég mit állít a reklámjaiban. Ma már azonban az is számít, hogy milyen képet tesz fel magáról a közösségi médiában, mert ma már elég tudni egy cég nevét és sok minden „kinyomozható” róla, nagyon egyszerű módszerekkel.
Hogyan látja a szolgáltatókat a piac?
A piac nem homogén. Van naiv és van dörzsölt része. Vannak, akik mindent elhisznek és vannak szkeptikusok illetve olyanok is, aki kinyomozzák, hogy mi is pontosan a helyzet. A közösségi média hatalmas erő és ma minden cégnek lehetősége van ingyen kihasználni ezt az erőt. Ez egy olyan tér, ahol bárki, bármekkorát mondhat, mert a „nézők” csak tudomásul veszik az információt, de alapvetően nem járnak utána. Ez a helyzet csak akkor változik, ha éppen az adott szolgáltatás került napirendre.
Hogyan látja egymást a szakma?
Az Önképző Klubban néha szoktam megosztani a takarító cégek hirdetéseinek fényképeit és imádják a hibák keresését. A cégek sok esetben ügynökségi fotókat használnak, mert azok kivalló minőségűek, mármint foto szempontjából, viszont szakmailag gyalázatosak, ráadásul mivel kevés van belőlük, több cég honlapján is ott virítanak, iszonyatos szakmai hibákkal.
A másik, amikor a cég a saját képeit teszi fel, de abban is van hiba. Tegnap pont volt egy ilyen setünk, és a cég gyorsan levette a képeket, sött levelet is írt.
Hogyan látja a szakértő?
Egy kép többet mond ezer szónál.
A cég képessége azért visszaköszön az árbevételében is. Ha ma egy takarító egységnek, legyen az cég vagy önfoglalkoztató vállalkozás, ami legalább 1 főt foglalkoztat, teljes munkaidőben, akkor az a 2019-es adatok alapján, legalább (2 000 x 168) 336.000 Forint árbevétele kell, legyen havonta. Ez éves szinten 4 032 000 Forint. Azon természetesen lehet vitatkozni, hogy a 2 000 Ft/óra termelési érték sok vagy kevés, de tekintsük ezt inkább egy fajta bázisnak. Nagy jelentősége lehet annak is, hogy az adott egység adott esetben szakosodott-e valamire, és ez a valami az átlagosnál nagyobb értéket képvisel a piacon. Mondjuk az illető csak szőnyeget tisztít vagy védőréteggel lát el különböző felületeket és el tud érni adott esetben 4 000 Ft/óra termelési értéket is, és akkor évi 8 millió forintról beszélhetünk.
Történelmileg és a vezetéstudományban ezer évesnél is régebbi hagyomány, hogy 10 ember és 100 ember irányítása között van egy nagyságrendi képességkülönbség. Ez nem csak több tudás, hanem más tudás is. Nem véletlen, hogy a katonai rangok is e filozófia mentén alakultak ki.
Tehát ha megnézzük a céget, a Nemzeti Cégtárban, akkor sok más adat mellett láthatjuk a foglalkoztatottak létszámát és az előző évi árbevételét.
Milyen következtetéseket tudunk levonni?
- Árbevétel 4 millió alatt, 4 – 80 millió között és 80 millió felett (itt is lehet még több kategória)
- Termelési érték 2 000 Ft/óra alatt, 2 – 4 ezer között és 4 000 forint felett
Tehát ezekből lehet látni, hogy a cég emberei milyen képességűek, hogy a cég hány embert foglalkozat, és ebből lehet következtetni, hogy a cég mekkora reális növekedésre lenne képes. Aztán az is látszik, hogy a cég döntően alvállalkozókkal vagy saját alkalmazottakkal dolgozik, ha vegyes a kép, akkor az a statisztikai adatokból nem látszik.
Nyilván fontosak és sokatmondóak lehetnek a referenciák is.
Tehát szükség lenne még egyéb mérőszámokra is.
Holnap folytatom az eszmefuttatást.