CLEAN BOOK - szakmai támogatás a megrendelőknek
Indul a harmadik hét. Szép lassan utolérem magam. Szombaton elindult az idei első FELÜLETSPECIALISTA, hétfőn pedig elindult a második is. Közben elkészült és forgalomba hozható a KLASSZIKUS TAKARÍTÁSI SZOLGÁLTATÁSOK anyag, ami alapvetően a megrendelők szakmai támogatása lenne.
Régen dédelgetett vágy teljesül most, mert megvalósulhat a megrendelők hatékony képzési programja. Amikor 2020-ban meglapítottam az ÖTK elődjét az Önképző FB csoportot, az egyik legmarkánsabb igény az volt, hogy valahogy meg kéne oldani a megrendelők fejlesztését, szakmai edukációját.
Tudom, hogy ebben benne van az is, hogy az átlag takarító cégvezető azt gondolja, hogy a borzasztó piaci viszonyoknak csak és kizárólag a megrendelő az oka. Ez azonban szerintem csak fél igazság, mert a MAGYAR TAKARÍTÓ SZEKTOR óriási kihívások előtt áll. Tehát hibák itt is vannak, hiszen egy sor fontos szabályozás még mindig nem valósult meg. Azt is pontosan tudjuk mik a hiányzó láncszemek, de egyelőre még nincs egyetértés abban, hogy ezeket szabályozni kell, mert dzsungelharc egyelőre jobbnak tűnik vagy nincs meg az az erő, ami az 5 – 10 éves projektek megvalósításához szükséges.
Mára azonban, minden kezdeti nehézség ellenére eljutottunk egy szintre és magunk mögött hagytunk egy mérföldkövet.
Mi az, ami most késznek tekinthető?
Egyrészről van a durván 100 oldalas CLEAN BOOK 5.0 könyv, ami 11 fejezetből áll és nagyjából minden témát érint, ami egy megrendelőnek fontos lehet. A könnyek nem része (csak érintőlegesen), de kiegészíti azt a MATISZ már régebben megalkotott két irányelve az IR1 és az IR2.
Ehhez a csomaghoz még szorosan hozzátartozik az EFCI BEST VALUE (Legjobb érték) kiadványa is és ennek a komplex tudásnak a birtokában már bárki egészen jó takarítási szolgáltatás beszerzésére irányuló pályázatot tud összehozni. Természetesen a közbeszerzési projektek vonatkozásában még fontos és meghatározó elem a hatályos KBT.
A másik mindekhez szorosan csatlakozó terv egy két napos on-line tréning (FAR tanúsítvánnyal) amin részt vehet a takarító cég megfelelő munkatársa, de elhívhatja a kapcsolati körében lévő megrendelőket is és 2 nap alatt lépésről lépésre végig megyünk a szakma és a szolgáltatás definiálásának, a takarítandó terület felmérésének és a takarítási szolgáltatás elvárásainak (SLA - CSLA) megfogalmazásán, aminek eredményeképpen a pályázat sikeresen lebonyolítható. A tréningen nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a megrendelőnek megmutassuk, a legalacsonyabb ár bírálati szempont mellett, milyen egyéb szakmai tartalom elemeket lehet még értékelni.
Ugyanakkor fontos itt megjegyezni, hogy amennyiben ezen az úton elindulunk a szakmának is fel kell zárkózni, mert sor ilyen szakmai értékelési szempont vonatkozásában – amik már nyugat Európában hétköznapiak – meg kell teremteni a működőképességet. Tehát referenciák, garanciák, digitalizáció és egyéb szakmai tartalom igazolásának tekintetében azért van még mit fejlődnünk. ha pedig el kezdjük fejleszteni a megrendelőt, akkor a takarító szektornak is fejlődni kell, különben sokat ki fognak sodródni az út szélére.
A „CB. Belső sztenderdek” és „CB. Főtábla” kódnevű tréning 100%-ban online és naponta durván 7 órás elfoglaltságot jelent (09.00 – 16.00). Természetesen ezen felül a személyes konzultáció lehetősége minden esetben adott és amennyiben erre szükség van, akkor ez minden további nélkül külön díjazás ellenében meg is valósítható.
Kiegészítő információ, hogy hamarosan befejeződik egy komplex fejlesztési program, ami a takarítási szolgáltatások digitalizálását illeti, és akkor majd jön a digitális melléklet is. Itt alapvetően egy terület felmérési és pályáztatási szoftverről illetve a takarítási feladatok digitalizált szervezéséről és ellőrézi rendszeréről lesz majd szó. Ha ez elsődleges tesztek lezárulnak, akkor majd jön a 6.0 verzió is. Ez talán már márciusban várható lesz. Ekkor majd a tréning is kiegészül majd egy plusz nappal, ami a szoftverek integrációját, lehetőségeit és kezelést jelenti. Ennek a harmadik napnak a kódneve „CB. Digital”
Addig is az 5.0 verzió könyv külön is megvásárolható itt (nyomtatott és PDF formában is).
Fontos szempont, ha ez a képzés elterjedése, alapvető érdeke a takarító szektornak, akkor természetesen alapvető kérdés az is, hogy ebbe miként tud segíteni. Úgy gondolom, hogy ennek valamiféle mozgalomnak kell lennie ahhoz, hogy érdemi eredményeket érjünk el. Talán nem túlzás úgy fogalmazni, hogy ez a képzés, irodalom és támogató anyagok létszükséglet a takarító cégek számára ahhoz, hogy megvalósuljon az igazságos verseny, a szakmai szelekció és a fenntartható fejlődő szolgáltatások gyakorlata.