Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Célegyenesben

Célegyenesben
2016.10.11.

Célegyenesbe fordult az idei és az elmúlt tíz év legnagyobb magyarországi tisztítás-technológiai szakmai rendezvénye. Azt gondolom, hogy amit ettől várunk az egyrészt megfoghatatlan, ugyanakkor mégis csak egy új korszak nyitánya lesz.

Magyar takarítóipar, a maga 140 – 150 milliárdos piacával nem kis üzletág, de nem is akkora, mint amekkora lehetne. Az hogy pontosan hányan élnek belőle nem tudjuk, de körülbelül 50 – 60 ezerre becsüljük és Ők nagy részben részmunkaidősek. A takarítóipar ennél lényegesebben nagyobb is lehetne, mert becslések szerint csak a piac mintegy felét tudja kiszolgálni. A piac másik fele megmaradt a saját alkalmazásban lévő takarításnál, mert így kényelmesebb, vagy, mert csalódott vagy eleve nem bízik a takarító cégekben, vagy ki tudja miért.

Az, amikor azt mondjuk, hogy a takarítás társadalmi megítélése alacsony, akkor tulajdonképpen azt is mondjuk, hogy gyenge a menedzsmentjük. Az legfőbb akadály gyökere, hogy a takarító cégvezetők nem tudják úgy tálalni a takarítás értékét, hogy azért a megbízok, annyit fizessenek, amiből versenyképes bért lehetne fizetni, és nem utolsó sorban törvényesen.

Természetesen a labdát tovább lehet gurítani és a takarítócég vezetők azt is mondhatják, hogy a munkaerő piacon nincsen olyan megbízható és jól képzett, szolgáltatásra motivált szakemberek, akikkel prémium-takarítási szolgáltatásokat lehetne bonyolítani. Ugyanis ha a cég el is adja a jó áron a szolgáltatást, mindig akadnak olyan emberek a cégben, akik akarva, akaratlanul elszabotálják azt, mert halvány segéd fogalmunk sincs a takarítási szakmáról vagy a szolgáltatás lényegéről.

Mi lenne a kiút?

Különböző taktikák vannak, stratégiának egyiket sem mondanám.

Ebből az első az a töretlen remény, hogy egyszer csak minden egyszerre és csapásra megváltozik és jobb lesz. Ez nem sok szót érdemel.

A második ennél már valóságosabb egy fokkal. Ez azt feltételezi, hogy egy államilag diktált legkevesebb szolgáltatási díj megoldás lehet a problémára. Szerintem ez sem fog egymagában üdvözülést hozni, már ha egyáltalán bekövetkezik.

A harmadik dolog lehet a cégek belső reformja, mely alapvetően az állomány szakmai strukturálását és bér béli differenciálását célozná. Természetesen ennek is meg vannak a buktatói, amikor az emberek között szakmailag alig van különbség. Természetesen, ha a második dolog fedezet nyújtana ennek a munkának, talán születne valamilyen eredmény.

Van egy negyedik is, de arról most inkább nem beszélnék…

Ahhoz, hogy ez a kép világosodjon, tenné kéne valamit érte. Az október 21 – 22 az két nap amikor el lehetne gondolkodni azon, hogy pontosan mi is lehetne az igazán jó stratégia.

A TisztaShow

Egy összetett rendezvény, ami sok féle célt tűzött ki magának. Nyilván az alapvonulat, hogy gyártók és forgalmazók mutatják meg magukat. Ezen kívül azonban a takarító szakma számára is vannak lehetőségek normaverseny vagy szakmai bemutatók formájában. Természetesen lesz konferencia is, és a témák pedig rendkívül aktuálisak.

A rendezvény a szakmának és a lakosságnak is egyaránt meg van hirdetve. Két nap tömény szakma, ami esetleg ötletet adhat egy sikeres stratégiához.

Vissza

Szakanyag megrendelő













A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket