Célegyenesben
Célegyenesbe fordult az idei és az elmúlt tíz év legnagyobb magyarországi tisztítás-technológiai szakmai rendezvénye. Azt gondolom, hogy amit ettől várunk az egyrészt megfoghatatlan, ugyanakkor mégis csak egy új korszak nyitánya lesz.
A Magyar takarítóipar, a maga 140 – 150 milliárdos piacával nem kis üzletág, de nem is akkora, mint amekkora lehetne. Az hogy pontosan hányan élnek belőle nem tudjuk, de körülbelül 50 – 60 ezerre becsüljük és Ők nagy részben részmunkaidősek. A takarítóipar ennél lényegesebben nagyobb is lehetne, mert becslések szerint csak a piac mintegy felét tudja kiszolgálni. A piac másik fele megmaradt a saját alkalmazásban lévő takarításnál, mert így kényelmesebb, vagy, mert csalódott vagy eleve nem bízik a takarító cégekben, vagy ki tudja miért.
Az, amikor azt mondjuk, hogy a takarítás társadalmi megítélése alacsony, akkor tulajdonképpen azt is mondjuk, hogy gyenge a menedzsmentjük. Az legfőbb akadály gyökere, hogy a takarító cégvezetők nem tudják úgy tálalni a takarítás értékét, hogy azért a megbízok, annyit fizessenek, amiből versenyképes bért lehetne fizetni, és nem utolsó sorban törvényesen.
Természetesen a labdát tovább lehet gurítani és a takarítócég vezetők azt is mondhatják, hogy a munkaerő piacon nincsen olyan megbízható és jól képzett, szolgáltatásra motivált szakemberek, akikkel prémium-takarítási szolgáltatásokat lehetne bonyolítani. Ugyanis ha a cég el is adja a jó áron a szolgáltatást, mindig akadnak olyan emberek a cégben, akik akarva, akaratlanul elszabotálják azt, mert halvány segéd fogalmunk sincs a takarítási szakmáról vagy a szolgáltatás lényegéről.
Mi lenne a kiút?
Különböző taktikák vannak, stratégiának egyiket sem mondanám.
Ebből az első az a töretlen remény, hogy egyszer csak minden egyszerre és csapásra megváltozik és jobb lesz. Ez nem sok szót érdemel.
A második ennél már valóságosabb egy fokkal. Ez azt feltételezi, hogy egy államilag diktált legkevesebb szolgáltatási díj megoldás lehet a problémára. Szerintem ez sem fog egymagában üdvözülést hozni, már ha egyáltalán bekövetkezik.
A harmadik dolog lehet a cégek belső reformja, mely alapvetően az állomány szakmai strukturálását és bér béli differenciálását célozná. Természetesen ennek is meg vannak a buktatói, amikor az emberek között szakmailag alig van különbség. Természetesen, ha a második dolog fedezet nyújtana ennek a munkának, talán születne valamilyen eredmény.
Van egy negyedik is, de arról most inkább nem beszélnék…
Ahhoz, hogy ez a kép világosodjon, tenné kéne valamit érte. Az október 21 – 22 az két nap amikor el lehetne gondolkodni azon, hogy pontosan mi is lehetne az igazán jó stratégia.
A TisztaShow
Egy összetett rendezvény, ami sok féle célt tűzött ki magának. Nyilván az alapvonulat, hogy gyártók és forgalmazók mutatják meg magukat. Ezen kívül azonban a takarító szakma számára is vannak lehetőségek normaverseny vagy szakmai bemutatók formájában. Természetesen lesz konferencia is, és a témák pedig rendkívül aktuálisak.
A rendezvény a szakmának és a lakosságnak is egyaránt meg van hirdetve. Két nap tömény szakma, ami esetleg ötletet adhat egy sikeres stratégiához.