Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Bezárult az Interclean 2018

Bezárult az Interclean 2018
2018.05.22.

Múlt héten került megrendezésre minden idők legnagyobb tisztítás-technológiai kiállítása és csak egy bánatom van, hogy nem tartott legalább 10 napig. Az igazság az, hogy ma már ez a kiállítás akkora, hogy nagyon nehezen tekinthető át. Még úgy is, hogy sajtóakkreditációval, majdnem minden fontos cég fontos infóit megkaptam.

800 kiállító és 40 000 szakember nyüzsgő forgataga rendkívül izgalmas. Több mint 20 éve járunk Amszterdamba és ez a vásár minden alkalommal lenyűgöz. A város is, de a szakma itt a meghatározó.

Az idei év pedig egyértelműen a robotoké volt. Nem volt olyan meghatározó cég, aki ne tette volna el a névjegyét ennek kapcsán. Pedig érdekes, hogy ez most nem az eladásokról szól, hiszen a robotok még nem értek meg a kereskedelmi forgalomra és hát nagy kérdés az integrációjuk is. Egyelőre még nem dolgozhatnak teljesen önállóan, tehát emberre szükség van. Ez viszont kritikus kérdés, mert az áltag takarító semmit sem tud kezdeni egy robottal.

Szintén még a robotokhoz tatozó szempont az a munkaképesség, ha 50 cm munkaszélességű robot óránként feltakarít 800 - 900 m2 padlót és tudna dolgozni legalább 16 órát naponta, akkor is egyelőre kérdéses a megtérülése. Most még egyelőre, inkább csak marketing potenciál van benne.

A másik lenyűgöző dolog a távol keletiek fejlődése. Kína, Szingapúr, Tajvan nagyon gyorsan felzárkózott és egészen meglepő minőséget képesek már produkálni. Érdekes, hogy a fejlesztések nem az erősségük és gondolkodás/koncepciók terén is le vannak maradva az Európaiak és az Amerikaiak mögött, de másolásban verhetetlenek. Nyilván a klasszikus termékek esetében a versenyt az ár dönti el, mert két vödör között nagyon kevés meghatározó minőségi különbség lehet.

Nagyon izgalmas terület volt a szoftverek kínálata is. Mára azt hiszem a fejlesztők felfogták, hogy pontosan mire is van igazán szüksége a takarítóiparnak és ennek hol lehet az árfekvése. Az persze még nyilvánvaló, hogy a szolgáltatási digitalizáció sebességét a vevő vezérli, mert számára sokkal fontosabb látni, hogy pontosan miért is fizet. Ezért aztán a programok egyre komplexebbek és egyre több dolgot tudnak és egyre egyszerűbben kezelhetőek. A rendszerek ma már egyre inkább afelé mennek, hogy okos telefonja szinte mindenkinek van, így csak a hozzáférés a rendszerhez a kérdés. Azonban a WiFi terjedésével már ez sem lesz az.

A kutatások szerint, amit ma a vásáron látunk újdonságot, annak átlagosan 7 év kell míg „polgárjogot” nyer és realitás lesz a szakmai köztudatban. Azonban az innovációk 70%-a, ezt nem éri meg. A kiállítás tehát egy fajta utazás a jövőbe, vagy inkább egy jóslás, amiből még most nem tudjuk, hogy mi valósul majd meg.

Talán az is említésre méltó, hogy az idén egészen sok magyar volt jelen. Talán a szakmai igény, talán a hosszú hétvége, nem tudom mi volt az ok, de soha ennyi honfitársunkkal nem találkoztam, mint az idén és hát nem is találkoztam mindenkivel, de tudom, hogy ott volt.

A kiállítás elképesztően nagy volt és nehéz volt átfogni, ezért izgalmasak lesznek a beszámolók. Figyeljétek a MATISZ honlapját is, mert a szakértők feladata is beszámolók írása. Érdekes lesz majd látni ki és milyen szemszögből figyelte a dolgokat.

Vissza

Szakanyag megrendelő










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket