Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Bértarifa II.

Bértarifa II.
2022.01.23.

Mivel a téma elég rendesen lázba hozta a tábort és mivel a visszajelzések nem csak markáns törésvonalakat jeleznek, hanem magas fokú tájékozatlanságot, érdemes lenne egy kicsit tágítani és tisztítani a képet. A jó fokuszálás mindig hasznos lehet.

A múlt, a jelen és a jövő

A képzésen vagy a szakmapolitikai vitában a jövőről beszélünk. Nem érdemes azon felháborodni, hogy miért nem jelenről, mert mire a koncepcióból bármilyen cselekvés bontakozna ki, az már a múlt lenne.

Tehát a jelen az, hogy a takarítást a takarítók nagy része nem gondolja szakmának. Azért, hogy ez ne legyen a jövő is, rá kell cáfolni pár alapigazságra. A jövő tehát az lehetne, hogy a cégek, igényesebbek lesznek az alkalmazottaikkal és meg is fizetik őket annyira, hogy azok igényesebbek legyenek önmagukkal szemben. Nyilván ennek a kulcsa elsősorban az, hogy a takarító cégvezetők és vállalkozók annyira igényesek lesznek önmagukkal szemben, hogy olyan szolgáltatásokat valósítanak meg, ami piaci értéke fedezetet jelent az előzőekre.

Bértarifa I. bejegyzés linkje

A hozzáadott érték

Szóval, azon túlmenően, hogy a személyzet megvalósítja a takarítást egy sor egyéb értékteremtő tevékenységnek kell megvalósulni. A folyamatban rengeteg megújulásra váró elem van: marketing, takarítandó terület felmérése, árajánlat készítés, szakma specifikus szerződési rendszerek, belső képzés és szakmai kultúra, önellenőrzés, adminisztráció és még egy két dolog. Tehát ha ezen az úton akarunk indulni, akkor sok féle feladatunk lesz.

A változás több oldalról közelíthető meg. Ebből az egyik az, hogy mi magunk mennyire látjuk át, hogy pontosan hol vagyunk és hova akarunk eljutni. Ennek a módja a hangos gondolkodás és az egészséges vita, de aztán előbb vagy utóbb cselekedni is kell.

Január 27. 17.00 órai kezdettel elindul egy ON-LINE KEREKASZTAL sorozat, amit más-más témával minden hónap végén megtartunk. A cél az, hogy a vitába egyre többen bekapcsolódjanak, és egyre többen figyeljék, hogy a dolgok merre haladnak. Szülessenek felismerések és célkitűzések, majd legyen elég lelkes ember, aki ezek megvalósításáért felelősséget vállal.

Visszakanyarodva az eredeti kiindulási ponthoz, vagyis a jelenhez. Jövő akkor lesz, ha ezt túléljük. A bértarifa lehetősége, a szakmai szint besorolás objektivitása és a felelős szakmai vezető intézményének bevezetése lehet egy olyan cél, ami egyelőre jogszabályi háttér nélkül is elindítható, és ha minden részlet kidolgozásra kerül és a szakma ezt elfogadja, mint meghatározó szakmapolitikai irányelvet, lehet, hogy nincs is szükség jogszabályra. Viszont lehet, hogy az mégsem ártana és egy olyan keretbe tudná foglalni a szakmát, ami alapjaiban változtatná meg a jelenlegi helyzetet.

Várunk pénteken, a kerekasztalon! Itt jelentkezhetsz!

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!