Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Be kell lépni!

Be kell lépni!
2016.05.04.

Tegnap miközben a május 25-re szervezett TisztaShow beharangozó ügyében telefonáltam, több érdekes megközelítés is felmerült. Ezek közül a legizgalmasabb volt az, hogy végül mekkora az esély arra, hogy olyan helyzet alakítsunk ki/alakuljon ki, amivel mindenki elégedett lesz?

Ki a mindenki és ki dönti el, hogy kiből hány százalék elégedett?

Tudom, nyilván van egy általános hangulat, és az én tapasztalatom az, hogy akik a részt vesznek egy adott projektben azoknak a hangulatuk és a közérzetük jó. Ezért azt is mondhatjuk, hogy a világ minden esetben olyan amilyennek látjuk. Lehet, hogy elsősorban azokkal van a baj, és azoknak van bajuk, akik most nagyon feketének látják a jövőt?

A jövő persze, nem fekete és nem is rózsaszín. A jövő olyan lesz, amilyenné tesszük. Ezen túl azonban ez csak akkor fog jól sikerülni, ha bizonyos dolgokban meg lehet egyezni és a „szekér” egy irányba fog majd menni.

Ehhez viszont az kell, hogy a MATISZ berkein belül alakuljon ki egy olyan széles szakmai párbeszéd, ami aztán képes relatíve gyorsan megegyezni abban, hogy merre húzzuk az a bizonyos szekeret. A Tagtoborzó kerekasztalok Budapest, Debrecen és Székesfehérvárra vannak meghirdetve, de nyilván bárhol megrendezzük, ha van jelentkező. A cél az, hogy mindenki tudja elmondani, hogy miről álmodik, miben reménykedik és kapjon visszajelzést, hogy mi az, ami megvalósíthatónak látszik.

Tegnap az is elhangzott, hogy miért éppen a MATISZ?

Megmondom. Jelenleg nincs más olyan szervezet, ami képes lenne kezelni a problémát. Egy új szervezet felállítása rendkívül drága lenne, és sok időt venne igénybe és semmi garancia nem lenne ara, hogy az jobb lesz. A MATISZ készen van és működőképes, ami most hiányzik, az a hatalmas szándék és szakmapolitikai támogatás, ami csak a piaci szereplők felöl, jöhet. A tagságnak nőni kéne és aktívabbá válni, a szervezet fel van készülve a növekedésre, de a szakma helyett senki nem tudja meglépni a megléphetetlent. A szervezet ma mindenkit tömörít, aki a tisztítás-technológiai szakmában tevékenykedik szolgáltatót, gyártót és forgalmazót egyaránt. Most jön a második fázis a reprezentativitás elérése, és ez minimum a tagok számának háromszorozása.

Mondok egy példát!

Álmodozhatunk arról, nőjenek a vállalási árak, azonban ennek vannak közgazdasági törvényszerűségei, mint kereslet és kínálat vagy a pályáztatási gyakorlat, a cégek árstratégiája vagy kényszernek gondolt rövidtávú gondolkodás. Az ilyen álmokat nem lehet egyeszűen lefordítani célokra, mert nincs ma a világon olyan kényszerítő erő, ami az előbb említettekkel szembe tudna menni. Viszont ki lehet találni olyan stratégiát, ami a megrendelő érdekeit is figyelembe veszi és a szolgáltatás minőség javulásán keresztül vagy az ide vonatkozó kultúra fejlesztésén keresztül 3 – 5 év alatt el lehet érni bizonyos változásokat. Itt jön be aztán a reprezentativitás, hogy a projekt kritikus tömege meg van-e, mert ez meghatározó a siker elérése szempontjából. Nem tudom érthető-e ez?

Programok kellenek

Nagy, az egész szakmát átfogó programok kellenek, ahol kialakul az a személyes kapcsolat, ami alapja lehet az együttgondolkodásnak. Ez az év erre épül. Kerekasztalok, Nagy Takarítási Nap, rendezvények és események annak érdekében, hogy a szakma belássa, most már lépni kell! Be kell lépni.

Egyik nagy tervem, a szakma megszólaltatása, ezért az alábbi kérdőíven jelöld be, hogy májusban miben veszel rész, és ennek kapcsán készítek majd veled egy interjút. 

>> ŰRLAP <<

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket