Az örökzöld probléma
A takarító cégek általában arra panaszkodnak, hogy a megrendelők nem veszik elég komolyan öket. Nem nagyon akarják elhinni, hogy a tisztaság megvalósítása és fenntartása ténylegesen annyiba kerül, inkább azt gondolják, hogy a relatív magas díjak mögött extra profit van.
Ez egyszerre több kérdést is felvet.
1) Nehéz komolyan venni valakit aki kontroll nélkül jut egy pozicióba. Ugyanis a világ nagy részében, néhány ország kivételével bárki beléphet a B2B takarítási piacra, senki nem vizsgálja a cégvezető, takarítási kompetenciáját, vagy, hogy alkalmaz-e kompetens embereket.
2) A piacon mindig vannak kezdők és mindig vannak szemtelenül alacsony ajánlatok, amelyek eltorzitják a megrendelők megítélését a szolgáltatási díj realítását illetően.
3) A munkaerőpiacon nagyon gyenge kínálat van, mert a szakma nem elég vonzó, hiszen társadalmilag nem megbecsült, vagy éppen fordítva.
Lényeg a lényeg, a takarító cégvezetők nem tudják megfizetni megfelelően az embereiket, mert a szolgáltatásaikat nem tudják megfelelő díjon értékesíteni, ezért aztán olyan emberekkel dolgoznak, akik ha akarnák sem tudnák a magassabb értékű szolgáltatást nyújtani. Ez egy ördögi kör, amiből kitörni nem egyszerű.
Lényeges szempont az is, hogy a legtöbb országna az állam nem szabályozza a szektort. Az nagy kérdés, hogy a szakmai önszerveződés meddig tud elmenni, egy megfelelő állami beavatkozás nélkül.
Ami biztosank látszik:
A) senki nem rendelkezik még elég tudással, hogy a megfelelő szakmapolitikát kialkítsuk.
B) vissza kell lépni egyet, és rendbe kell tenni a takarítási szakma alaptudását és alapösszefüggéseit.
C) minden cégnél erősíteni kell egy olyan belső szakmai kultúrát, ami spontán tanuláson keresztül megerősíti az egész állomány tudását és hozzállását.
Ebben segítene az EXPLAINE, különösen akkor ha erre úgy tekintenénk, mint egy alap eszközre.