Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Az ember vagy az EMBER

Az ember vagy az EMBER
2018.01.24.

Zajlik, a közgazdaság ki tudja hányadik reformja. Ennek most egyik alapvető tézise, hogy a pénz lassan nem számít, mert sokkal fontosabb a fenntarthatóság és a tudásharc a munkaerő piacon. Ha felületesen nézzük nincs új munkaerő, ha mélyebben vizsgáljuk nincs olyan munkaerő, aki alkalmas legyen a feladatra.

A sztori egyszerű.

A magyar takarítóiparban a cégvezetők azt hitték, hogy az élet mindenkori része a korlátlanul rendelkezésre álló, nem túl igényes, de elfogadható munkát végző „friss nyugdíjas”. Ez nagy hiba volt, de mindegy is, mert mára a helyzet gyökereiben változott.

Miközben a megrendelők egyre igényesebbek és persze fogják a pénzt, a takarítóipar nem tud vallogatni szakszolgáltatásra képes és motivált emberek között. A fenntarthatóság kérdésköre pedig úgy jelenik meg, hogy nincs ember, aki meg tudná mondani, hogy mi lesz 5 év múlva.

Cserék

A bérek hirtelen magasba szöktek. De nem ám mindenkinél, a cégek csak az új embereket veszik fel „elképesztő” pénzekért. Aki nem megy el, nem igazán jár jól. Vagyis a törzsgárda igazából egy valódi kibiztosított kézigránát. Az, hogy mikor robban majd és mi lesz akkor, ha a bérfeszültség „színre lép”, jobb bele sem gondolni.

Tehát akkor mi lenne a helyes út?

Minden a legkisebb ellenállás felé mozdul el. Addig, ami ennek a pontnak a keresése folyik, senkit nem érdeke a helyes út. Mert amíg a víznek van merre folynia, addig patak vagy folyó, amint viszont gát álja az útját és nem tudja azt áttörni tó lesz belőle. A víznek azonban ez „mindegy”, de nem úgy nekünk. A tó azt jelenti, hogy az energiák halmozódnak és egyszer aztán újra folyó lesz vagy mégsem.

Emberi erőforrás a központban

A takarítóipar jövője abban rejlik, hogy a takarítók képesek lesznek-e felvenni a „harcot” a változásokkal. Ez csak részben pénzkérdés. A másik fontos eleme, hogy a cégek milyen emberi erőforrás politikát folytatnak. Persze erről ma nehéz beszélni akkor, amikor semmilyen politika nincs.

Az alapmodell az volt, hogy a társadalomban mindig elegendő ember van arra, hogy olyan feladatokat lásson el, amelyek fontosak ugyan, de senki nem értékeli őket különösen (higiénés tényező). Ez ment eddig.

Mára azonban a helyzet megváltozott

Jelenleg a társadalom szerkezete átalakult és minél fejlettebb lett, annál inkább eltűntek ezek az emberek. Nyugat-Európában ez már a háború után 20 – 30 évvel később bekövetkezett. Az akkori szakma erre mai napig nem talált megoldást. Viszont mákja volt, mert a „vákuum” beszívta a vendégmunkást. Aztán 20 – 30 évig megint mindenki boldog volt. Ára azonban kikeltek „záptojások” és a krízis újra itt van.

Ez a krízis, azonban már minket is elért

Bármilyen meglepő a megoldást a mai kor takarító menedzsmentje sem találja és az időzített bonba ketyeg. Pedig ott az óra előtt csak nem látja.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!