Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A szolgáltatásról tényszerűen

A szolgáltatásról tényszerűen
2019.05.07.

A tegnapi bejegyzés sok embert mozgatott meg és olyan is volt, akit még a komfort zónájából is kimozdított. Nyilván egy cikkbe minden nem lehet besűríteni, a teljes tudás megszerzéséhez több könyvet kell elolvasni. A blogbejegyzés egyszerűen csak felismerteket okozhat.

Lényegre térve és a tegnapiakat kiegészítve, a hozzáadott érték valódi értékének tudatosítása már nem csak egyszerű marketing, hanem konkrét egyezkedés az fontos értékekről. Ez valamilyen szinten célpiac meghatározás is, de sajnos az is látszik, hogy ez egy olyan piac, ahol nincsenek domináns kategóriák, sokkal inkább egyedi igények vannak. Ugyanakkor az is pontosan látszik, hogy a különböző NEM SZAKMAI SZEMPONTOK szerint megfogalmazódott egyedi igények messze nem hozzák, és nem is hozhatják a várt eredményeket, mert sok esetben csak naiv elképzelések.

Példa erre, amikor a megrendelő elkezd játszani a gyakoriságokkal és olyan helyzeteket állít elő, a mi a takarító számára egy logisztikai rémálom, a dolog nem lesz olcsóbb, cserébe viszont esik a minőség és a kedvezményezettek életérzése.

Ezzel szemben, ha odafigyelnénk arra, hogy kiküszöböljük a holtidőket és a fölösleges költségeket, az ár nem nőne, viszont a szolgáltatás minősége javulna. Ez viszont egy nagyon szoros együttműködést feltételez, aminek fontos eleme, hogy a megbízó megértse azt, hogy pontosan milyen sajátosságok mentén működik egy takarító vállalkozás, legyen az egészen kicsi, egészen nagy vagy bármekkora.

Nézzünk a dolgok mélyére

  1. Ma a megrendelőnek nem realitás a szolgáltatás tervezése. Nem gondolja, hogy ez ténylegesen egy lényeges eleme a szerződésnek, ezért aztán ezt nem is értékeli és nyilván a rendszerben nincs is fedezete. Ennek eredményeképpen a szolgáltatók nem is foglalkoznak vele különösképpen, rutinszerűen és ökölszámok szerint összerakna valamit.
  2. Ennek megfelelően és úgy egyébként is, ha nincs tervezés, nincsenek meghatározva tűréshatárok, mozgásterek és kitörési pontok és tartalékok sem, ezért aztán a monitoring is ismerten fogalom és nem nagyon foglalkozik vele senki, mert mihez képest is mérnénk, mit?
  3. Mindezek alapján lehet vajon minőséget várni? Nyilván vannak kifejezetten rátermett emberek, akik egy bizonyos szintig jól átlátnak egy területet és ott tudják hozni a minőséget, a kérdés az, hogy megtaláljuk-e őket és lesz-e fedezet is a megtartásukra?

A három szempont nem független egymástól és átfedésben is vannak, tehát nem is lehet őket egymástól függetlenül kezelni. Azonban a tervezés mind közül az alapvető és egyben a mindennapi problémák gyökere. A megfelelő részletességű FŐTÁBLA nélkül nem szabadna szolgáltatást nyújtani, de venni sem, mert az csak a süketek párbeszéde lenne, és nem vezetne sehova. Hangsúly a megfelelő részletességen, ugyanis a megrendelőnek fontos lenne megérteni, hogy adott ajánlatban mire van fedezet és mire nincs, aztán elgondolkodni azon, hogy az adott dolog fontos-e számára vagy nem, vagy az adott elem hiányának milyen kihatása van a szolgáltatás minőségére, vagy a menet közben megjelenő rejtett költsége alakulására. Utóbbi aztán átrendezi úgy a szolgáltató költségvetését, hogy a betervezett elemekre sem marad fedezet.

Ha mindezt megértettük, akkor gondolom már nyilvánvaló, hogy a önmagában a vállalt szolgáltatási szint nem jelent semmit, a megfelelő alátámasztás nélkül. Azt gondolom, hogy erről többet kell beszélni. Ti, hogyan látjátok?

 

Vissza

Szakanyag megrendelő























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!