Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A szakma kincsei

A szakma kincsei
2019.04.28.

Mostanában sok minden történik, talán túl sok is. Ezek közül most az egyik egy új irányelv előkészítése. Azonban ennek kapcsán több aktuális kérdés is felmerült és talán a legjobb az végzek egy közvélemény-kutatást. Olvasd el, töltsd ki s add tovább!

Izgalmas hogy a megrendelők egyre aktívabbak, de rengeteg munkával jár a kérdéseik megválaszolása. Ez a helyzet egyfelől szerencsés, mert mélyülhet a konstruktív párbeszéd és plusz tapasztalatok is megjelennek. Másfelől azonban jelzi, hogy a szakma pedig nem elég aktív és nincs benne semmi törekvés, hogy szektor szinten szabályozza magát. Ennek megfelelően nehéz az objektív értékelés a piaci kínálat kapcsán. Tehát el kéne indulni valamilyen irányba.

Egy közvélemény kutatással alapvetően csak az a bajom, a szükségességét és létjogosultságát nem vitatva, hogy a válaszadási fegyelem, ami a takarító szektort jellemzi, az semmilyen skálán nem értelmezhető. Magyarul mindenki sz@rik mindenféle kérdésekre. Tehát ez, vagy nem járható út, vagy valamit rosszul csinálunk. Talán az utóbbinál maradva pénteki megbeszélés kapcsán mégiscsak az a döntés született, hogy azért próbáljuk meg. Felmerült egy csomó újszerű ötlet is, hogy miként kéne ezt csinálni és talán van egy halvány remény, hogy ez a projekt hoz majd valami eredményt.

Ide kapcsolódik az is, hogy előjött a szolgáltatási jegyzék sztenderdek kérdésköre is, és nyilván ha számokat kérünk a piacról, akkor az adatszolgáltatóknak pontosan kell tudni, hogy milyen kérdésekre válaszolnak és pontosan milyen körülmények viszonylatában adnak meg adatokat.

Miért lenne ez a felmérés különös és eltérő az előbbiektől?

-a kérdéseket egy űrlapban fogalmaztuk meg, ami nagyon gyorsan ki is értékeli az eredményeket

-amennyiben legalább 100 cég szavaz, a céges emailról akkor ez a program reprezentatívnak tekinthető, amennyiben az arányok megfelelnek a piacon lévő cégméret arányokkal. Nyilván ha ráfekszünk a témára 2 – 300 sőt 500 cég képviselője/szakmai vezetője is válaszolhat.

-ha a felmérés reprezentatív lesz, akkor bármely szolgáltató cég ezen adatok birtokában elindulhat, és komolyan előre léphet szakmapolitikában.

-ha a felmérés reprezentatív nyilván a sajtó is érdeklődni fog és ez a hírérték segíteni fogja a szakmapolitikai szándékokat.

-ez az egész nem kerül semmibe csak 5 perc a kérdések megválaszolása és egy olyan információs vagyon keletkezik, aminek a hozadéka felbecsülhetetlen.

-fontos lenne az is, hogy mindenki tegyen valamit azért, hogy a potenciális válasz-adók megkapják az információt, hogy válaszolniuk kell néhány kérdésre.

Hát akkor vágjunk bele, itt a kérdőív.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!