Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A sebesség és az irány kérdése

A sebesség és az irány kérdése
2019.05.03.

Mindig nagy kérdés az irány, de ami a legfontosabb, hogy általában a sebesség az, amivel nem vagyunk elégedettek. Az irány magát nem kérdőjelezzük meg, mert az, minden esetben egy politikai természetű döntés. Ezért aztán lehet, hogy az eredmények nem csak későn, hanem egyáltalán nem jönnek.

A szakmapolitika az a tevékenység, ami valójában egy ágazat általános marketingje, de ugyanakkor egy bizonyos szintű önszabályozás megalapozása is és nem utolsó sorban végül is ez készíti elő azt, hogy a szektor az állam látókérőbe kerüljön. Az, hogy egy szektor miképpen mutatja magát és miképpen mérhető a teljesítménye az egyáltalán nem mindegy.

A Magyar Takarító Szektor hozzávetőleges 40 – 50 ember, egy pici és szervezetlen közösség, ami például kisebb mind a budapesti éttermek szektora, foglakoztatásban és árbevételben is. Ami lényeges, hogy árbevételben különösképpen, tehát a szektor hatékonysága is, finoman fogalmazva erős kihívásokkal küzd. Ami pedig a szervezettséget, együttműködést és közös fellépést illeti, gyakorlatilag minimális szinten leledzik. Van néhány pozitív példa, de valójában, ez nagyon kevés.

Ez alapjaiban kulturális kérdés, amiben a végrehajtó állomány szintje ugyan köztudottan alacsony, de sajnos ebből a vezetők sem igazán emelkednek ki. Szóval maradva a finom megfogalmazásoknál, a szektor képviselőinek fogalma sincs mit kéne csinálni, hogy kéne csinálni és milyen célokat lehetne megfogalmazni, ami a szakmapolitikát illeti. A társaság, döntő része, ebből a megközelítésből egyik napról a másikra él és el sem tudja képzelni, hogy miként tudna hatni a körülötte zajló, leginkább kellemetlen, mint kelelemes folyamatokra.

Pedig más szektorok ezt nagyon jól csinálják, és jó eredményeik is vannak már középtávon is. A receptek és a technikák adottak, de valamiért ez a szektor, a mi szektorunk nem akar mozdulni. Vajon mi lehet az oka?

2019-ben elkezdtem egy interaktív projektet és ez talán majd hat is valamennyire a dolgokra, de mindenesetre még az elején vagyunk. A szektor szereplőinek megnyilvánulása a leginkább meghatározó cél. Nem tudom, hogy érted-e? Arról beszélünk, hogy a statisztikák szerint van kb. 30 – 40 000 ember, talán több is. Ebből hozzávetőlegesen 4 – 5 000 közép- és felső vezető illetve tulajdonos. Ezek nagy részét személyesen ismerem és kb. 500 személy mobilja benne van a telefonomba, tehát időnként beszélek is velük. A hírlevelem most közvetlenül nagyjából 1 500 szakember és kb. ugyanennyi a szektorhoz valamilyen szinten kötődő emberhez jut el, azonban ezek csak egy nagyon kis része nyilvánul meg.

Gondoljuk ebbe bele egy kicsit mélyebben. Nem törvényszerű és nem is lenne igazán praktikus, ha mindenki egyszerre beszélne, azonban egy közvélemény-kutatás csak akkor tud igazán hasznos és értékes lenni (vagy fordítva), ha az a lehető legnagyobb számú véleménynyilvánítót tudja megjeleníteni. Tehát egy ilyen rendszer valódi szócsőként működhet, és amitől azt várnánk, hogy olyan és annyi legyen, az pont azért nem valósul meg, mert a szektor nagy része kussol, nem ér rá, figyeli az eseményeket, de hallgat. Aztán pedig kesereg, hogy nagyon-nagyonszar az élet.

Ha ezt megérteted, ne késlekedj és tölts ki most az „iskolatakarítás” kérdőívet! Ez rendkívül fontos lenne abból a szempontból, hogy tovább tudjunk lépni.

Vissza

Szakanyag megrendelő










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket