Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A probléma gyökere

A probléma gyökere
2015.01.20.

Ha megkérdezek egy létesítménygazdát, miért rendel takarítást, általában azt feleli: kell és kész. Tehát a takarítás amolyan szükséges rossz, amiről nem tudják, pontosan milyen eredményt hoz. A lényeg, hogy minden alkalmazott nyugodjon meg, nem neki kell takarítani. Mert a takarítás olyan megalázó. De mi ebben a lehetőség a takarítócégeknek?

a problema gyokere1Mostanáig a takarító cégek vezetői azt mondták, hogy igen, van lehetőség. Egy igény, amit ki kell elégíteni. Ráadásként a takarítást bárki elvégezheti, a lényeg csak az, hogy a takarító cég többet kapjon érte, mint amibe neki kerül.

A takarítócégek vezetőinek nagy része még ma sem gondolja, hogy a takarítás valamilyen szakmai problémát old meg, és azt sem, hogy a takarítónak szakembernek kell lennie. Ez a cégvezetők többségének a fejében – tisztelet a kivételnek - egyszerű rabszolga kereskedelem.

Ez a modell sokáig működött.

Ugyanis évről-évre új helyzet állt elő. Lassan-lassan legális körülmények között már többe kerül a takarító, mint amennyit kapni lehet érte. Hoppá, talán itt van a modellnek a vége?

Nem feltétlenül, mert maradtak még apró trükkök, amivel azért még az a ”bizonyos szint” alá is lehet csökkenteni a költségeket. Így még mindig lehet árverseny.

Ezzel azonban a szakma egy olyan úton indult el, ami még inkább elértéktelenítette a szolgáltatást, és a vevőkbe azt sulykolta, hogy madár-madár, a takarítók között nincs különbség, bárki pótolható, és egy versenyfeltétel van: az ár.

Mivel minden vevő számára az ár fontos kérdés, nem volt nehéz ezt elfogadtatni. Meddig tart még a cérna?

Látlelet

Ami helyzetet még árnyalja, hogy a szakma profittermelő képessége az elmúlt 20 évben minimum 50%-kal csökkent, tehát bármit is szeretnénk tenni, azt ma sokkal nehezebb finanszírozni, mint 20 évvel ezelőtt.

Ami még rosszabb, hogy a cégvezetők elsősorban valami mennyei csodára várnak a helyzet megoldását illetően, tehát nem gondolják, hogy újra kellene építeni a piacot.

Ami pedig aztán végképp nehezíti a helyzetet az, hogy nem akarják megérteni, hogy amit most kell és lehetne tenni, azt csak üzletági szinten lehet megtenni, és itt már nincs arra remény, hogy egy cég ki tudna ugrani a helyzetből, és csak maga számára megváltaná a világot. Nyilván valami óriási nagy befektetéssel lehetne eredményeket elérni. Azonban túlontúl ismeretlen a piac szerkezete és potenciálja ahhoz, hogy bármely befektető erre kockázati tőkét szánjon.

Milyen kérdésekre kellene választ kapni, mielőtt még a megoldásról beszélhetünk?

Általánosságban azt mondhatnánk, hogy amire szükség lenne, az egy közös program, ami elkezdené tanítani a piacot. A nagy kérdés persze az, hogy mit tud a „szakma”, amit nem tud a piac? Mi az, amit ha a piac megtud, gyökeresen megváltozik a szemlélete? Pusztán csak piaci eszközökkel megváltoztatható a helyzet, vagy jogszabályok is kellenek? Mennyi idő múlva lesznek mérhető eredmények?

Indítsunk erről egy beszélgetést!

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket