Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A mi energiaitalunk

A mi energiaitalunk
2017.10.31.

Ez minden idők legnagyobb horderejű terve. Régóta vágyom ez igazán nagy és nagy jelentőségű projektre. Az elmúlt egy év egy kicsit vánszorgós volt, leszámítva a 3 hónap kórházat. A RENESZÁNSZ 2.0 Projekt – Az ember a központban – egy sor dolgot tesz majd rendbe. A visszajelzések biztatóak, ezért figyeled az eseményeket, hogy ne maradj le semmiről.

A terv alapjai rendkívül egyszerűek. Aki azt gondolja, hogy tudja és érti a szakmát vállaljon mentorálast, aki azt gondolja, hogy van, hiányossága valamilyen szinten legyen kadét. Nyilván sokan annak olyanok is, aki egy szintig eljutottak és tovább szeretnének lépni. Tehát lehet valaki egyszerre kadét is meg mentor is. Abszolút.

Már csak egy kérdés maradt: ki fizeti a révészt?

Aki tanulni akar, annak áldozatot kell hozni. Az áldozat nagy része idő és kisebb része pénz. A tananyagok koncepciója az, hogy egy 1 órányi munkafüzet 100 Forint. A legkisebb füzet 4 órás, tehát 400 Forint és a szolgáltatásvezetői szinten már van 16, sőt egy 32 órás füzet is.

A pénzügyi költség második fele a mentor. A mentor díjazása már érdekesebb dolog. Először is, fontos kérdés a kadét és a mentor közötti egyesség. Ez egy abszolút újdonság a szakmában. Sok mindenről lehet itt szó: bizalom, elismerés és végül is lehet ez egy gyümölcsöző szakmai kapcsolat első lépése. Nem mondom, hogy a mentornak ingyen kell vállalni minden kadétot, térjünk erre vissza később.

Itt lép be a szponzor. Mi történik, ha egy cégvezetőnek egy munkavállalója bejelenti, hogy kötött egy mentori megállapodást, egy konkurens vagy nem konkurens cég szolgáltatásvezetőjével. Túl az első meglepetésen két dolgot kell szem előtt tartania: 1) Mit érdemel ezért a munkavállaló? 2) Miért csinálja ezt a mentor?

1) Ebben a helyzetben a legjobb öntés, ha gyorsan köt egy tanulmányi szerződést, ahol a többek közt átvállalhatja a sikeres vizsga díját. Továbbá már minden további csak fantázia és humánpolitika kérdése.

2) A mentor kulcsfigura ebben a rendszerben, tehát vele óvatosan kell bánni. Mi motiválja a mentort? Nyilván a szakmai presztízs és azon túl pedig szakmai értékének anyagi elismerése. Az okos cégvezető ezt átlátja és a mentorral is megállapodhat valami sikerdíjban.

Természetesen a cél az, hogy az egész rendszer olcsóbb és eredményesebb legyen, mint egy „mezei” tanfolyam. Mi garantálná ezt? Hát a sikerdíj koncepciója. A szponzor csak a sikerekre fizet. Izgalmas nem?

A program az elején van, nincs minden készen, de minden elő van készítve és a beindul gyorsan fogunk haladni. A projekt egy kicsit még képlékeny, az alapelvek, tiszták és nyitott vagyok mindenféle javaslatra is. Ennek kapcsán hamarosan szervezek egy kerekasztal megbeszélést is. A cél az, hogy a kadétok akarjanak tanulni és ezért hozzanak némi áldozatot. A mentorokat szakmailag és emberileg teszteljük, visszajelzéseket fogadunk a kadétoktól, nem az adminisztratív szempontok számítanak, hanem a tudás és a hozzáállás. Remélhetőleg a cégek látják majd ennek a rendszernek az előnyeit és célzottan támogatják majd. Az oktatási intézmények szerepe egy kicsit változik, de szerintem ennek örülni fognak, mert koncentrálhatnak az adminisztrációra és eközben a mentoroknak köszönhetően a szakmai eredmény garantált lesz. Mindezt a szakmai presztízs vezérli majd!

Elképzelésem szerint kb. 50 – 60 mentorral számolnék, és ezt jelenti, hogy évente akár még 2 000 takarítót is el lehetne juttatni a szakmunkás szintre. Természetesen igények szerint 4 szakmai szint van és mindenki arra tanul, amire gondolja. A mentorok érdekeltek abban, hogy a kadét minél magasabb szintre jusson. Sikeres vizsga esetén a mentor intézménytakarító esetén 1, vezetőüléses setén 2, szakmunkás esetén 3 és szolgáltatásvezető esetén 4 kreditpontot kap. Indul a verseny.

Fontos, hogy ebben a projektben, az félősséget megosztjuk a személy, a mentor és az oktatási intézmény között. Ez nem azt jelenti, hogy valakinek kevesebb felelőssége lesz, hanem azt, hogy az a felelősség jól körülhatárolható lesz. Mindenki pontosan tudja, hogy mit kell tennie és az mikor jó, ennek eredményeképpen a vizsga valódi vizsga tud majd lenni, mindenféle kompromisszumok nélkül.

Ez gyökereiben változtatná meg a szakmát és a mindentől függetlenül növekvő bért hozzáértőknek lehetne odaadni, aki még eredményt is termelnének. A rendszer úgy van kitalálva, hogy mindenkinek megéri majd. 

>> ŰRLAP <<

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket