Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A küzdel(n)em hiábavaló

A küzdel(n)em hiábavaló
2017.05.02.

December közepétől január közepéig nem sok emlékem van. Továbbá ezt követően az első infó, az volt, hogy a január 13-at írjam be a naptáramba, mert az, lesz az új születésnapom. Azóta eltelt három hónap és azt gondolom, lehet pár érdekes dologról beszélni.

Ha az embernek ebben a rohanó világban megadatik, hogy ideje legyen elmerengeni és miközben ráér nem szál rá a depresszió sok hasznos következtetésre juthat. A január vége nem annyira, de a február és március sok érdekes tapasztalatot, felismerést és új ötletet hozott.

A takarítóipar szinte kivétel nélkül az egész világban, már ott ahol erről beszélni lehet, reménytelenül küzd az alacsony társadalmi megítéléssel, a takarítók pedig az előítéletekkel. Ez alól talán japán jelent valamiféle kivételt. Egyszóval miközben a takarítási tevékenység valószínű, hogy már az ősidőkben megvolt, mégis valahogy a 10, 20 ezer év alatt sem tudott elismert szakmává válni.

Hogy miért van ez?

Nagyjából tudjuk, de ettől függetlenül a takarítás és a tevékenység, mint szolgáltatás megjelenése óta eltelt több mint 100 éve nagyobb szakmai fejlődést járt be, mint az előző 10 vagy 20 000 évben. Ha pedig az utolsó 25 évet nézzük elképesztő a fejlődés, amit elsősorban a tisztítószer- és eszközgyártók diktálnak. Ezt egyelőre a szolgáltató cégek 5 vagy még több év késéssel követik. A piacnak/társadalomnak pedig ezekről egyelőre fogalma sincs.

Mit lehetne vagy kell tenni?

Amennyire egyszerű, annyira nagyszerű lenne, ugyanakkor kétszer olyan nehéz, mint elsőre látszik. Tehát minden cégvezetőnek végig kell gondolni, hogy elégséges-e a tudása (közgazdasági és takarításszakmai) illetve cégpolitikája mennyire hasznos a cégének és a teljes piacnak egyaránt (kínálati és keresleti oldalról egyaránt)

Check-lista a teljesség igénye nélkül:

  1. Minden takarító cégben kéne lennie egy szakmai vezetőnek!
  2. Minden szakmai vezető mestere kéne, hogy legyen a szakmájának!
  3. A végrehajtó állomány 100%-a Intézménytakarító szintű tudással kéne, hogy rendelkezzen!
  4. A végrehajtó állomány legalább 10% szakmunkás szintű tudással is kéne, hogy rendelkezzen!
  5. Egy olyan világban, ahol a takarítóknak soha nem lesz szakszerveztük, érdekeiket a munkaadóknak kéne képviselni/támogatni, a szolgáltatások folyamatos felértékelődését elősegítő fejlesztésekkel (különben eltűnik a munkaerő piacról)!
  6. Vannak dolgok, amiket cég szinten meg lehet és kell valósítani, és vannak olyanok is, amelyek az egész iparágra kiterjedő konszenzust és szabályozást igényelnek, mindkettőt pontosan azonosítani kell!
  7. …és így tovább!
Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!