Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A középvezetés lényege

A középvezetés lényege
2018.08.15.

A takarító cégek folyamatosan hirdetnek szolgáltatásvezetői állásokat, ki jobban, ki kevésbé jobban megfogalmazva. Az, hogy a piacon mekkora a szükség, az egy dolog és, hogy ennek az egész szolgáltatási rendszerben hogyan van kialakítva a helye, az egy másik dolog.

J.K.P Edwards szerint, a jó szolgáltatásvezető annyit ér, mint saját súlya aranyban. Ez lehet, hogy egy kicsit túlzásnak tűnik, de gondolom értjük a lényegét. Megelégednénk mi az ezüst értékével is… (jelenleg 138.000 Ft/kg)

A takarítóiparban a cégek nagy része mikro vállalkozás ezért ezt a szerepet a legtöbb esetben maga a cég vezetője tölti be, azonban, sajnos, az esetek többségében nem elegendő szakértelemmel. Ez leginkább ott látszik meg, amikor a cég ajánlatot ad és nyilván, ekkor ez az „érték”, vagyis a szolgáltatásvezetésre szánt fedezet nem is olyan magas. Ezért ebben a könyvben, amikor a szolgáltatásvezetői tudásról beszélek, akkor az egy pontig egyben cégvezetői tudás is. Ahol ez szétválik és jól is látszik az elkülönülés azok a nagy-cégek.

Sajnos, a kevés, a takarítóipar szempontjából nagy cégnek számító cégnél ettől függetlenül sem sokkal jobb a helyzet. Itt a cégvezetők már lepasszolták a szolgáltatásvezető szervezési feladatait és csak a tervezést tartották meg maguknak, és ha jut rá idő, akkor talán a fejlesztés is napirendre kerül.

Ennek eredményeképpen a gyakorló szolgáltatásvezetők nem is értik, hogy miképpen kellene megtervezni egy szolgáltatást és nem is tudják, hogy a tervezésnek rendkívül sok szempontot kell figyelembe venni ahhoz, hogy a szolgáltatás, jól szervezhető legyen, az eredmények mérhetőek legyenek, és a szolgáltatási ígéretek ténylegesen meg is valósuljanak. Gondolom az mindenkinek feltűnt, hogy az előző fejezetben megfogalmazott munkaköri leírásban a fő felelősségek mellett a teljesítménymutatók is feltüntetésre kerültek és nyilván ezek a képezik a szolgáltatásvezetői teljesítmény elszámolási alapjait.

Tisztán kell látni, hogy a szervezetek pusztán spontán evolúciója kevés ahhoz, hogy a szakma ledolgozza hiányosságait. A takarítás alacsony társadalmi megítélése nem alap nélküli. A mindenkori takarító ma is az, aki 25 évvel ezelőtt volt, a változás öt magát, alig érintette. Függetlenül attól, hogy már több mint 10 éve államilag elismert szakma. A tudatos fejlesztés csak és kizárólag a szolgáltatásvezető kezében van.

Érdekes módon, ebben a piaci verseny nem segít, ugyanis a megrendelők nem akarnak elmerülni abban, hogy egy-egy ajánlatnak van e reális szakmai alapja, vagy nincs. Abból indulnak ki, hogy a felelős vállalkozók, felelős ajánlatokat adnak ki. Amikor később pedig, panaszkodnak, hogy elégedetlenek a szolgáltatásokkal, már elfelejtik, hogy olyan olcsó szolgáltatást választottak, aminek esélye sincs, hogy elégedettséget érjen el.

Ugyanakkor, minden anomáliától függetlenül, az, hogy valós, megfogható dolog a takarítási szolgáltatás és nem fulladunk bele a saját koszunkba, az a gyakorló szolgáltatásvezetők emberi hozzáállásán múlik. Ha valami hivatástudatból működik, akkor ez az. Bármilyen rosszul volt megtervezve a munka, vagy nem is volt megtervezve, bármilyen igényes is a megrendelő, miközben a végrehajtó állomány szakképzetlen a területek mégis, bármilyen meglepő, nap, mint nap megtisztul! Köszönet és hála ezért minden szolgáltatásvezetőnek!

A szeptember 4. nyílt napnak és természetesen az ajándékkönyvnek az egyik célja éppen az, hogy a szolgáltatásvezető ne fulladjon bele a napi operatív feladatokba és legyen ideje a fejlesztésre.

Az ideális szolgáltatásvezető, tehát egy érdekes figura lenne. Az elmúlt 18 évben félezernél is többet ismertem meg közülük. Az, hogy ők ideálisnak számítanak, nem tudom. Nem mindenki volt szakmailag a toppon, de mindegyik zsigerből tudta, hogyan kell bánni az emberekkel. Nyilván az tartotta őket ebbe a pozícióba, hogy feladataikat a legtöbb esetben határidőre és megfelelő minőségben tudták teljesíteni. Rá tudták venni az embereket, hogy a lehetetlent is megoldják. Amit pedig nem tudtak megoldani, azt meg tudták magyarázni, hogy miért nem lehet.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!