A Herzberg féle megközelítés
Van egy elmélet, ami magyarázatot ad a takarítóipar napi kínjaira, ugyanakkor meg is mutatja az utat a megoldás felé. Vagyis ha tudjuk, hogy ott a fal, nem megyünk neki fejjel újra és újra. Hanem azon gondolkodunk, hogy a problémát/kihívást létrával vagy nagykalapáccsal kell megoldani. Netán esetleg építünk egy lépcsőt.
Herzberg 1968-ban megjelent könyve szerint a megelégedettség és a motiváció két különböző dolog és nem feltétlenül igaz, hogy az elégedett dolgozók hatékonyabbak, mint elégedetlen társaik. Empirikus vizsgálatok segítségével kimutatták, hogy más tényezők hatnak a dolgozók elégedetlenségének csökkentésére és más tényezők azok, amelyek motiválják őket. Később aztán ezt a rendszert átvette a marketing is és a ma már elmondhatjuk, hogy minden tanult marketinges tudja, hogy mi kell igazán a megrendelőnek/vevőnek, mitől lesz igazán elégedett és mire hajlandó ennek érdekében. Hangsúly az utóbbin.
Herzberg bármivel kapcsolatban, ami megszerezhető és birtokolható, higiénés és motivációs tényezőket különböztet meg:
- Ilyen értelemben, ha ez a valami termék vagy szolgáltatás célja a higiénés tényezők javítása a szomorú tény az, hogy az elégedettséget nem okoz, csak elégedetlenséget szüntet meg; Vagyis ha egy szálóda mellékhelyisége tiszta az természetes, különösebb elégedettségi okot nem jelent, viszont ha kosz van az elégedetlenséget jelent.
- Azonban, ha a termék vagy szolgáltatás a motivációs faktorokat is figyelembe veszi, és magasabb szinten gondolkodik, akkor, az a szerencsés helyzet áll elő motivációs tényezők hiánya még nem okoz elégedetlenséget, csak az elégedettség hiányát. Azonban ha a képzelt szint megvalósul a vevőt elégedetté teszi; Vagyis ha megrendelő betér egy vendéglátó helyiségbe és jóllakik és önmagában még nem biztos, hogy boldoggá is teszi öt, ha azonban egy kulináris élményt is kap, már egészen más a helyzet. A dolog lényege, hogy milyen legyen az a kulináris élmény, amiért az emberük újra és újra belép ebbe az éterembe, sőt tovább megyek, mennyi embernek mesél erről és hányat visz oda?
Most már gondolom egyértelmű, hogy egy takarítási szolgáltatás pusztán azzal, hogy szépen kitakarít nem fog megélni.
Ez az a megközelítés, amiért megszületett a MESTERHÁRMAS másik két tagja is. Ugyanis a piacnak szüksége van erre a bizonyos pluszra. Vagyis mint az ételnél vagy a szállásnál, amik szintén higiénés tényezők a tisztaság vonatkozásban is meg kell teremteni a minőségi különbségek szerinti besorolást. Tehát a pluszt be kell tervezni és át kell adni az ügyfélnek!
Tisztaságtervező | Minőségmérő |
Március | Április |
Mindkét tréning a KARCHER HUNGARIA KFT szakmai támogatásával és helyszínén valósul meg.