Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A helyzet mindig helyzet marad

A helyzet mindig helyzet marad
2020.04.14.

Most amikor a káosz még egy kicsit fokozódik és a média zajban nem biztos, hogy meghaljuk a lényeget, a húsvéti feltámadásnak a jelentősége is más lehet, mint eddig. Nem akarok pátoszos lenni, de ma, amikor olasz és osztrák barátaink már túl tényleg vannak a csúcsom, mi is elkezdhetünk gondolkodni, hogy mi legyen a következő lépés.

A takarító szektor megosztott, a nagyon rugalmas cégek megpróbáltak átállni, új szolgáltatásokra. Ez részben sikerült is nekik, de csak most döbbentek rá, hogy az elmúlt időben többet és mélyebben kellet volna foglakozni a szakmaisággal, mert a probléma gyökere továbbra is a hitetlenségük.

A társadalom és a politika vészhelyzeti működése sajátos. Ne is reménykedjünk abban, hogy minden szinten és minden helyzetben racionális, a döntések meghatározó mértékben szubjektívek, előítéletekre és zsigeri reflexekre illetve ideológiai meggyőződésekre épülnek. Ettől persze lehet sikeres, csak sajnos közben sok mindent felemészt.

Én úgy látom, hogy a takarító szektor, legalábbis Magyarországon biztosan, nem vizsgázott a legjobban. Nyilván vannak helyzetek és vannak kirívó esetek, amelyek idealizálhatóak, de sajnos a valóság az, hogy senki nem tudja, hogy pontosan mit csinál. Teszi a dolgát mindenki, de a legtöbben nem is tudják, hogy most éppen tisztítanak csak, vagy fertőtlenítenek, vagy egyikest sem teszik, és csak kenik a koszt ide-oda. Legtöbben pedig úgy látják, hogy ők legalább tesznek valamit…

A jövő világa nem tudom pontosan milyen lesz, az azonban tisztán látszik, hogy 90%-esélye van annak, hogy nem lesz racionálisabb, nem lesz visszafogottabb, nem lesz etikusabb és nem lesz demokratikusabb (bármit is jelentsenek ezek a szavak) mert képtelenek vagyunk tanulni a helyzetből. A húsvéti példa elemezhető: Pilátus demokratikus választást ígért? Az eredmény pedig…

Mit tehetünk? Közösen ki kéne érlelni az elfogadható és egyben eredményre vezető megoldást. Nincs könnyű út és egyelőre kevés a hozzászólás is. De hát bízzunk a jövőben és leginkább magunkban.

Itt írhatód meg a véleményed!

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket