Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A helyzet fokozódik

A helyzet fokozódik
2016.05.02.

A május kemény lesz. Folytatódik a kolozsvári Master.Mind csoportom és indul egy új is Budapesten. Közben indulnak a MATISZ tagtoborzó kerekasztalai Budapesten, Székesfehérváron és Debrecenben. Májusban van még egy Amszterdam is. Lesz még TisztaShow előzetes, a helyszínen. Nem beszélve a Nagy Takarítási Napról. Hiányzik valami?

Mi történik most?

Azt gondolom, hogy a május minden idők legaktívabb hónapja lesz a MATISZ eddigi életében. Az is fontos szerintem, hogy ez az aktivitás magával kellene, hogy ragadja a szakmát is. Utóbbi azért lenne fontos, mert ha „vetés” beérik, nagyot léphet a szakma előre. Azonban ez csak akkor valósulhat meg, ha a kritikus pillanatban mindenki ott lesz, vagy ha nem is mindenki, de a szakma meghatározó része. Vagy ha még a meghatározó része sem, akkor legalább az, aki számít!

A második csapdahelyzet

Az első csapdahelyzet akkor volt, amikor 2003 végére kiderült, hogy most már biztosan szakma lesz a takarítás és kitört a belső háború. 2005-ben bekerült a szakma az országos szakmai jegyzékbe, de több mint 10 évvel később a takarító cégeknél alig van szakember. Vagyis a takarítócégek szemében nem is annyira szakma a takarítás, mint ahogy az kívülállók gondolnák?

A mai helyzet, egy kicsit hasonlít a 2003-ban megéltekre. Szeptembertől új rendszer van a képzésben, ami „színvallásra” „kényszeríti” a takarítócég vezetőket. Persze mindkét szó idézőjelben van és lehet sunnyogni és elhajolni, de ettől, még aki ért hozzá tudni fogja az igazságot. Ezen érdemes elgondolkodni. A tényeket ismeritek az előző cikkeimből.

Mik a mostani irányok?

Tény, hogy a munkaerőhelyzet megváltozott, azt gondolhatnánk, hogy soha nem volt ennyire fontos, hogy a megrendelők tisztán lássák a bérköltségeket. Másik tény, hogy miközben több mint két évtizedig irányadó volt a minimálbér most kezdi elveszíteni értelmét. A munkaerő számára, legalábbis egy részének kinyílt az Európai piac és kő kemény verseny kezd kibontakozni. Tény azonban az is, hogy a bérnek két dimenziója is van, az egyik a kereslet kínálat úgy általában és a másik pedig, az, hogy a személy ki tudja-e termelni azt, amibe kerül. Tudom, itt belép a menedzsment felelőssége is, hogy milyen áron kínálja a szolgáltatást és végül milyen alkuba megy bele. Az is tény, hogy a hozzáadott érték fogalma szinte ismeretlen a takarítóiparban. A helyzet rossz, de lehet, hogy még várni kell, mire még rosszabb lesz és akkor majd ezt többen is felismerik.

A dilemma, hogy szabályozni kell, és ha igen mennyire vagy szervezeti szinten kell az innováció?

Az építőipar és a biztonság területén meghozott állalmi szabályozások megítélése nem egyértelmű. A cégek különféle módon élik meg, persze nem látjuk azt, hogy eddig miképpen ügyeskedtek és mit jelent nekik személy szerint az új helyzet. Az biztos, hogy a szabályozás hat a munkaerőpiacra és előbb vagy utóbb a munkavállalók kényszerítik ki a változást. Addig is van az átmenet, aminél nincs rosszabb dolog.

Ami májusban történik, a tagtoborzástól, a Nagy Takarítási Napon át a szakmai kiállítás és vásár rendezésig mind ezt az egy célt szolgálja, hogy a szakma megmozduljon és legyen bölcs abban, hogy milyen irány választ. Mozdulj meg te is.

>> ŰRLAP <<

Vissza

Szakanyag megrendelő






















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!