Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A fizetőképes kereslet, mint szemlélet

A fizetőképes kereslet, mint szemlélet
2022.10.05.

Az első hallásra talán azt jelenti, hogy a piacnak van pénze, de valójában nem ez a lényege, hanem sokkal inkább az, hogy a piacnak van-e szándéka vásárolni az adott termékbők vagy termék típusból és ami ezen kívül fontos és meghatározó, hogy mekkora ez a bizonyos piac.

A fizetőképes kereslet tágabb értelemben azt jelenti, hogy egy viszonylag nagy közönség prioritásai között ott szerepel, hogy egy bizonyos terméket megszerezzen és ne csak megszerezze, hanem azt szintet, azt a kategóriát szerezze meg, amiről azt gondolja, hogy öt kifejezi. Sőt tovább is mehetünk ezen a vonalon és azt mondhatjuk, hogy a fizetőképes kereslet elkötelezett abban, hogy kategóriájában a legjobb terméket szerezze meg. Ebben az értelemben az árnak csak annyi a szerepe, hogy az ár/érték arány megállapításban vegyen részt és nem az, hogy korlátozza a vásárlási döntéseket!

Fontos lenne mindjárt az elején eloszlatni egy mítoszt. A világ nem úgy szerveződik, hogy vannak vágyott és nem vágyott termékek, hanem sokkal inkább úgy, hogy a gyártók a termékeik funkcióin túl is igyekeznek hatni a potenciális vásárlókra és fejlesztik őket annak érdekében, hogy ébredjen vágy bennük és legyen a tarsolyukba elég ismeret ahhoz, hogy az a bizonyos ár érték arányt meg tudják határozni.  

Ugyanakkor azt se feledjük, hogy az érték arány önmagában nem mond semmit, ha nem egy kategórián belül vizsgáljuk őket. Tehát a Mercédesz AMG ár/érték aránya pontosan annyi, mint a Dacia Duster aránya, tehát ezzel nem tudunk előre lepni.  Ez csak abban az esetben releváns, ha egy kategóriába tartozó termékeket vizsgálunk, mondjuk a prémium kategóriás limuzinokat vagy a terepjárókat. Mert a kulcskérdés elsősorban az, hogy milyen tartamú és azon belül szintű igényeink vannak.

Tehát egy kínálati piac olyan, mint a fizetőképes kereslet.

Ha egy termék iránt nincs fizetőképes kereslet, akkor azon a piacon csak és kizárólag árverseny van. A megrendelők úgy gondolják szükségük van az adott termékre, de ez nem kardinális kérdés az életükben. Egy létesítménygazda életében a takarítás egy feladat, amit ki kell pipálni, hogy megvan. A megrendelői nem értenek a témához, nem is nagyon érdekli őket, van egy igényszintjük és ahhoz képest elfogadják vagy elítélik az eredményeket, a szolgáltatót és mindenkit, aki ebben érintett. Tehát a dolog egy kicsit olyan mintha lenne egy lék a hajónkon, az nem foldjuk be, nem javítjuk inkább és úgy ügyeskedünk, hogy a víz ne folyón be rajta.

Ezzel el is értünk a dolog lényegéhez, kinek hibája az, hogy a takarítás iránt nincs fizetőképes kereslet?

 attitude

Hát, ez jó kérdés. Sajnos erre a válasz, hogy ezért csakis maga a szektor a hibás. Azonban, hogy ezt jól megértsük, ehhez nem elég egy cégvezetőnek a szándéka, ehhez egy szektor szintű szándék kell és ez a felismerés még nem következett be a MAGYAR TAKARÍTÓI piacon.

Ahhoz, hogy ezt megértsük azt kell tisztán látni, hogy a fizetőképes kereslet nem azt jelenti, hogy az embereknek van pénzük vagy van sok pénzük. Hanem azt, hogy az embereknek van igényük és van szándékuk ezt az igényt kielégíteni. Tehát nem azt jelenti, hogy folyik a pénz nyakló nélkül, hanem azt jelenti, hogy van politikai szándék mérlegelni, hogy melyik az a termék, ami kielégíti, ami a lehető legnagyobb mértékben megfogalmazott igényeinket.

Tehát akkor mi a szektor dolga?

Az, hogy fejlessze, tanítsa a piacát, hogy az felismerje, hogy vannak bizonyos szükségletei és arra is vannak lehetőségek, hogy jól meg tudja fogalmazni az igényeit. Ez egy közösségi munka, ezzel egy cég sem járna sikerrel csak ha világuralomra tör, viszont a takarító szektorban ennek meg vannak az objektív akadályai.

Ugyanakkor nem lehet fellélegezni sem, hogy semmi dolgunk. Majd a szektor megoldja, majd a MATISZ megoldja. Arra minden cégnek rendkívül nagy hangsúlyt kell rakni, hogy minden olyat megtegyen, amit meg kell tennie. Azok az emberek, akiket kihelyez a szolgáltatási területre, azok annyit tudjanak, olyan eszközeik legyenek és munka- illetve védőruha tekintetében úgy nézzek ki ahogy kinézniük kell! Tovább is megyek, úgy szervezi meg a szolgáltatást, hogy az transzparens és hatékony, olyan vezetőket alkalmaz akik értik a dolgukat szakmailag és szervezésileg is.

Ezután jöhet az összefogás és a nagy közös projektek, amik majd megváltoztatják a piacot.

Vissza

Szakanyag megrendelő
























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!