A felvilágosodás kora
Itt az ideje, hogy megismerjétek az új koncepciót. A rendszer lényege, hogy minden tudás, ami ahhoz szükséges, hogy egy valaki akadálytalanul végezhesse adott szakmai szinten a munkáját és ebben a lehető leghatékonyabb legyen, részben leírható, megfogalmazható és részben pedig tapasztalat útján szerezhető meg. Erre van most egy gyakorlati javaslatom.
Az új rendszer megoldhatja a munkaerő gondokat és azt cégvezetői fejfájást is, miszerint, ha a körmére néznek a takarító cégnek, kiderülhet, hogy messze nem nyújtja azt, amit ígért. Nyilván vannak és tisztelet a kivételeknek. Akinek nem inge nem veszi magára.
A humán erőforrás menedzsment lényegi célja, hogy olyan válogatott és folyamatosan fejlesztett emberekkel akar dolgozni, akik képesek olyan értéket kitermelni, amely bőven nyújt fedezetet arra, hogy a mindenkori jogszabályok szerint, abból olyan mértékben részesüljenek, hogy az elégedettséggel töltse el őket, és eközben elegendő tartalék maradjon a szervezet továbbfejlesztésére is.
Na de nézzük a bombát!
Reneszánsz 2.0 projekt
A rendszernek három kulcsszereplője van:
A kadét: Az a személy, aki úgy érzi, hogy egy adott szakmai szintet nem „birtokol” megfelelően, nem mozog benne önállóan és otthonosan, és nem érzi pontosan mit jelent az „önálló, önfejlesztő” (+2) értékelési szint, határozhat úgy, hogy egy adott szakmai szinttel kapcsolatos „birtoklását” 100%-osá teszi. Vagyis elkezdi fejleszteni magát.
A mentor: Az a személy, aki úgy érzi, hogy egy adott szakmai szintet olyan szinten „birtokol”, hogy ennek az elérésében tud támogatni egy vagy több kadétot. Vagyis az, aki fejleszteni szeretné magát nincs egyedül a sivatag közepén, hanem lehet egy támogatója, támasza, segítsége.
A szponzor: A személy vagy szervezet, aki anyagilag is támogatja ezt a folyamatot. A támogatás gerince, a kadét sikerességének jutalmazása, az adott szint hivatalos állami vizsga szponzorálása és a szakmai szint struktúra bevezetése. Ezen felül bármilyen kreatív, motiváló rendszer, amit a szponzor hatékonynak tart. Ide tartozhat a rendszer, a mentorok, vagy a programot népszerűsítő kiadványok vagy rendezvények támogatása is.
A működési modell a következő.
A következő időszakban folyamatosan kínálatra kerülnek a különböző szakmai szintek anyagai. Jelen pillanatban négy szakmai szintről beszélünk, aminek van állami elismertsége is, és megszerezhető a hivatalos bizonyítvány.
Itt lép be majd egy képzési intézmény. Egy adott szakmai szint 6 tananyagegységet tartalmaz. Minden szakmai szintnek és tananyagegységnek van/lesz egy előzetes tudásfelmérő tesztje. Ez 24 szintnek is tekinthető. A tesztek viszonylag gyorsan képet adnak arról, hogy adott szakmai szintet az ember mennyire birtokol.
A működési modell lényege az autodidakta tanulás mentori segédlettel.
Jelen pillanatban lektorálás alatt van az első szint, az INTÉZMÉNYTAKARÍTÓ 6 tesztje (ez már elérhető és kipróbálható) és hamarosan elkészülnek a további szintek is. Érdemes kipróbálni, mert az ember rögtön szembesül a képzési rendszer lényegével, és - hát én mondom- mellbevágó.
Ezt követően az adott tananyag egységből elérhető egy PDF munka füzet (önálló tanulásra) és a PPT prezentáció. Mindkettőnek megvan a saját maga szerepe.
A PDF munka füzet, tartalmazza a szükséges tudásanyagot és az a feladatrendszert, ami ezúttal már nem felet választásos tesztkérdésekből áll, hanem kifejtős. A feladatok az INTÉZMÉNTAKARÍTÓ szintjén nagyon egyszerűek, majd ahogy haladunk felfelé a szakmai szinteken, egyre bonyolultabbá válnak. A SZOLGÁLTATÁSVEZETŐ szintjén már majdnem egy vizsgadolgozatnak is megfelel, ha valaki rendesen végigcsinálja. A kulcskérdés pedig itt van, mivel a kadét fegyelmezetten és önállóan tanul, ami nem megszokott és nem egyszerű dolog, ezért választ magának egy mentort, aki segíti őt ebben, felügyeli és támogatja a tanulási, önfejlesztési munkáját. Egy munkafüzet, vagyis egy tananyagegység akkor van befejezve, ha a mentor ezt jóváhagyja. Ha egy szakmai szint minden tananyagegysége készen van, akkor a kadét jelentkezhet egy szakképzési intézmény előzetes tudásfelmérőjére, ahol a mi várakozásaink szerint, az eredménye 85 – 95%-os lesz. Ez azt jelenti, hogy egy abszolút minimális/formális képzést követően vizsgára bocsájtható.
Ha egy vezető nem bízik 100%-ban a rendszerben, akkor még segíthet azon úgy, hogy a prezentációkkal, mindezek felett, még szervez központi céges tréninget vagy beszélgetéseket is. Az elérhetővé tett prezentációk lényege, hogy a meghatározott információ ne torzuljon el, mindenki ugyanabból a forrásból tanuljon. Természetesen ebben a folyamatba bevonhatóak a szponzorok is, illetve a gyártok forgalmazók, és egy-egy ilyen eseményt ki lehet hegyezni egy adott eljárásra vagy technológiára.
Természetesen itt nem csak arról van szó, hogy minden elméleti síkon megy, egy adott ponton be kell lépnie a gyakorlati képzésnek is. A készségek ilyen irányú fejlesztéséhez is megvannak a működőképes elképzelések. Minden szakmai szint utolsó tananyagegysége a TECHNOLÓGIA, TECHNIKA ÉS EREDMÉNYEK, ahol a feladatok már nem csak elméletiek, hanem konkrétan be kell mutatni a mentornak az adott készséget. Ehhez nem feltétlenül kell személyes találkozás, a mentor videón is megnézheti a kadét produktumát, és jóváhagyhatja azt, de támogatjuk, hogy a kadétok és mentorok találkozzanak is, és beszélgessenek a szakmáról vagy bármiről.
A lényeg, hogy a maximális tudás, minimális idő alatt, a lehető legcéltudatosabban legyen megszerezhető. Ezzel párhuzamosan természetesen fejlődhetnek az emberi és szakmai kapcsolatok is. Ezek hozadéka valójában a hab a tortán.
Jelentkezés és majd egy személyes találkozón mindent átbeszélhetünk.