A biztos pont fokmérője
A végrehajtó állomány körében a fluktuáció elég rendesen jelen van. A végrehajtó állomány szakmai ismeretei viszonylag alacsonyak és nagy kérdés a motiváltsága is. Tehát amiben bízni lehet, az a csoportvezetők elkötelezettsége és tudása illetve a szolgálatvezetők (területvezetők) problémamegoldó képessége. Ha viszont ez a cég értékének „fokmérője”, akkor honnan tudjuk, hogy éppen adott időszakban hány „fokos” egy cég?
Csak, hogy mindenki tisztán lásson a tisztítás-technológiában az egész világon a végrehajtó állomány nagy részt segéd- vagy jó esetben betanított munkás. A nyugat európai országokban ezt még tetézi a nyelvtudás hiánya is, mert ezen emberek egy része ráadásul vendégmunkás.
Ennek az állapotnak a leg-ultrakonzervatívabb őrzői a takarító cégvezetők, mert szerintük az az üzleti modell, hogy a takarító bárki lehet, aki a minimálbérér eljön dolgozni.
Ezzel szemben a piac már igényelné a szakképzettséget, de még nem győződött meg arról, hogy ha többet fizet ezt meg is kaphatja. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy nem csak és kizárólag a szakképzettség az egyetlen probléma, hanem az szakmai illemtan is erős kihívásokkal küzd.
Ezért amikor összeállítottam a hétfői tesztet alapvetően három pillérre építkeztem. Az első és legfontosabb az volt, hogy ezek az emberek átlátják-e a szolgáltatás összefüggésrendszerét. A második pedig az volt, hogy tisztában vannak-e a technológiai minden részletével a hígítástól, az anyagnormán át az időnormákig illetve a technológiai fegyelemmel, beleértve ebbe a szükséges eszközrendszert is. Végezetül pedig el tudják-e helyezni magukat és a végrehajtó állományt a megrendelői miliőbe és mennyire vannak tisztában az illemtan házirend kérdésekkel.
Az nagyon fontos, hogy a teszt ne legyen ijesztően nagy, viszonylag egyszerűen fogalmazzon és legyen benne feleletválasztásos, számolós és kifejtős kérdés is. Mindez pedig gyorsan kiértékelhető legyen, hiszen nem tudom, mennyire vagytok tisztában azzal, hogy ha az ember kitölt egy tesztet, utána rendkívül kíváncsi az eredményre.
Nézzük a teszt tematikáját:
1) Egy területi alaprajz és néhány adat – számolja ki a kért négyzetmétereket!
2) Ha adott egy technológia
- Írja le, hogyan bontaná azt eljárásokra és milyen tanácsokkal látná el beosztottjait egy egy-egy eljárással kapcsolatban!
- határozza meg, hogy az adott területen ez mekkora feladat, munkaórában!
3) A feladatot X idő alatt kell elvégezni – számolja ki hány emberre és milyen eszközrendszerre van szüksége, hogy ezt megoldja!
A tematika négy komplex kérdést tartalmaz, ebből kettő szakmunkás szintű és kettő szolgáltatásvezetői szintű. A kiértékelésnél a visszajelzés is eszerint áll össze.
Ami pedig a leglényegesebb kérdés, hogy mit lehet kezdeni az eredménnyel?
Meg lehet határozni, hogy mit kell tanulni a következő 1 évben.
A teszt eredménye azt mutatta, hogy a szolgálatvezetők sok mindennel tisztában vannak csak nem elég mélyen. A munkájuk során adódó problémákat nem tulajdonítják a tervezés hiányának, hanem inkább a körülményeket okolják. Viszont nyitottak az új megközelítésekre és látják is benne a fantáziát. A céges céljaikat nehezen tudják megfogalmazni, de nyilván egy kis rásegítéssel ez nem lesz probléma. A tanulásra kevés idejük van, havi 16 óra képzést éppen elfogadhatónak tartanak.
Ezzel meg is születet egy új tréning program: MASTERMIND (Mesterelme) havi 2 nap (16) óra kihívás és megoldás. A tematika rendkívül egyszerű a szolgáltatásvezető és a szakmunkás követelményrendszer, amin 12 alkalom során minden esetben úgy megyünk végig, hogy az elméletet megpróbáljuk a gyakorlatban igazolni. A pontos program aszerint alakul, hogy a hallgatók az előző időszakban milyen kihívásokkal találták szemben magukat. Ezeket helyezzük a tematika kontextusába és próbálunk majd elméleti és gyakorlati megoldást találni.
A csoport 6 – 8 fő, ami lehet egy vagy több cégtől. Aki még nem jelezte szándékait: