Mit tehet, mit tegyen a hétköznapi takarító?

Mit tehet, mit tegyen a hétköznapi takarító?
2021.11.23.

Az, hogy a takarítás igazi szakma lenne, arról kevés gyakorló takarító van meggyőződve. Vagy legalábbis hiúsági szinten teszik a dolog neki, de, hogy ezért bizonyos erőfeszítéseket is tenni kéne, az már nem biztos, hogy realitás számára.

Egyszóval egy dolog, hogy amiből élek, az egy szakma és más dolog, hogy én magam szakember vagyok-e. Tovább bonyolítva a fonalat, nyilván valamilyen szinten igen, különben kirúgnának. Na, de vajon hól állok a képzeletbeli skálán? Mennyire lehetek magamra büszke? Mit érek reálisan a munkaerőpiacon?

Ezek a kérdések már ma is reálisak lehetnek, a jövőben akár élet/halál szempontokká is válhatnak. Bár munkavállalóként nézve, a bérek felzárkózása ólomlábakon halad, a megrendelői piac ezt is alig tudja követni. A jövő mindenképpen az lesz, hogy fel is kell mutatni valamit, ami ellensúlyozza a magasabb bért. Ami azt jelenti, hogy a magasabb bér, nem feltétlenül jelent drágább szolgáltatást.

A válasz egyszerűnek látszik, a munkavállalóban fel kell, hogy ébredjen a becsvágy saját szakmai minőségével kapcsolatban. A sokat emlegetett életpálya modell csak akkor fog működni, ha a másik oldalon, a személyben is elindul az önfejlesztés.

dia7

Az érem másik oldala, ha a munkavállaló, ha nem szakember, bár kisebb bért igényel vagy érdemelne, mégis a foglalkoztatása drágább, mint egy önálló szakemberé. Erőteljesebb felügyeletre és ellenőrzésre van szükség. A feladatot nehezebben érti meg és alapvetően több hibát vét. Összességében kevesebbet várhatunk el tőle. Ezért aztán az rezsióradíj szerkezet is megváltozik, mert nagyobb fedezet kell az irányításra és adott esetben több kezelőszer is fogyhat, vagy hamarabb elhasználodnak az eszközök és/vagy gépek, tartozékok. Arról már nem is beszélve, hogy a teljesítmény is kissebb. Ennek eredményeképpen a 75%-alap bérfedezet lennebb megy, mert a rendszer csak nagyobb hozzáadott értékkel működtettető.

dia8Tehát a jövő stratégiája csak az lehet, hogy az alacsony munkaerő kínálatot, csak a magas szakmai hozzáértés, az önálló és felelősségteljes munka tudja kompenzálni. Nyilván a nem ennyire egyszerű, a dolgozó önérzete erőssen dominálni fog egésszen addig, amig a szakmai menedzsment ki nem dolgozza az egyértelmű szakmai minősítési kritériumokat és nem kezdi azokat következetesen és kiméletlenül alkalmazni. Ez nem jelenti, hogy cég ne legyen emberséges, a fejlődés lehetőségét mindenkinek biztosítani kell és támogatni is. Azonban ez mindig a személyből kell, hogy induljon, annak a belső motivációja, kell, hogy vezérelje az erőfeszítést.

Vissza

Az ÖNKÉPZÉS az egyetlen megoldás

Ha valaki takarításra adja a fejét, ne gondollja, hogy képes lesz hosszú távon előre jutni, ha nem fejlődik szakmailag. Ugyanakkor a fejlődést nem igazán támogatja sem a munkadó, sem az állam és a piac is úgy van vele, hogy olyan keveset költ a takarításra, amilyen keveset csak lehet.
Ebben a kétes helyzetben a személynek kell eldönteni, hogy mit szeretne megvalósítani, hova akar eljutni. A célt neki kell kitűzni és ezért 100%-ban felelőséget is kell vállalnia. Senki nem fogja ebben támogatni, csak magára számíthat.
Aki nem fejlődik az elsorvad, ez  a természet egyik legfontosabb törvénye. 

Régebbi írások

Ki-Kicsoda a takarító szektorban






A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Üdv a tisztaság világában

Azt gondolom, hogy a takarítás, a társadalmi megítélésétől függetlenül, a világ legszebb szakmái közé tartaozik. Nem csak szép, hanem hasznos is, bár ezt nekünk állandóan ismételgetni kell.  Kétségtelen az is, hogy a szakma 30 - 40 évvel ezelött nem így nézett ki és nem is tudta azt, amit ma tud. Az utobbi 10 évben pedig a fejlődés még erőteljesebb volt, a technológiák rendelkezésre állnak, viszont nagy kérdés, hogy a keresleti piac igényili-e, megfizeti-e öket?
A jövő kétségtelenül, majd minket igazol. Már a jelen is, de ez még nem mindenkiben tudatosult. Alapvetően három dolog szükséges ehhez: 1) a szolgáltató cégekenek fel kell nőni a feladathoz és olyan garanciákat kell, hogy adjanak, ami meggyözi a megrendelőket arról, az ÚJ IDŐK eljöttek. 2) a beszállítói piacnak is alkalmazkodni kell az új helyzezthez és úgy kell megszervezniűk a működésüket, hogy hatékonyan tudják kiszolgálni a szakmát. 3) a megrendelőknek sokkal tudatosabban kell majd tendereztetni és vállogatni, mert amit jelen pillanatban a letöbben csinálnak az a kontraszelekció biztos receptje.

Szakanyag megrendelő






























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!