Június végi összefoglaló.

Június végi összefoglaló.
2021.06.27.

Ez egy nagyobb lélegzetű anyag, ezért ez írásos és hangfájl formában is elérhető. Az írásos forma itt érhető el egy cikkben, a hangfájlt viszont két darabra szedtem (Okfejtés I. és II.), az egyik 7,31 perc a másik egy kicsit rövidebb.

A nagy kérdés az, hogy mit kell tudnia egy takarítónak?

Nyilván továbbra is a lebegő kérdés, hogy szakma-e a takarítás? Ha igen, akkor melyek azok a tudáselemek, amik nélkül nem szakember a takarító. A kérdés persze, önmagában csak filozófiai, valósan kell mérnünk és lehetőséget is kell adnunk a tanulásra.

Csak zárójelben jegyzem meg, az új képzési rendszerben rendkívüli jelentősége lesz az előzetes tudásfelmérésnek, mert a programkövetelmény szerint készített program 800 óráról indul. Ebből csak megfelelően bizonyított tudással lehet lefaragni. Mindez persze létkérdés is, mert ennyi ideje senkinek nem lesz és egyébként ez megfizethetetlen is. Ezért a tanfolyamra érdemes előkészülni és lehet, hogy akár kevesebb, mint 400 órával is megúszhatod!

Mik az alapok, és amik egyben a korlátok is? A takarítóképzés nem iskolarendszerű, és nincs technikusi minősítés sem. Tehát először is, az állam a takarítást nem gondolja komoly és társadalmilag fontos és/vagy a gyakorlók számára veszélyes tevékenységnek. Ez ellen, alapban lehetne tiltakozni és tüntetni. Azonban annak nem sok értelme lenne, mert valójában a takarító ember és takarítási szolgáltatást nyújtó cégvezetők többsége is így látja, vagy egyáltalán még nem is tudatosult a kérdés a fejében. Ha rendet akarunk tenni a fejekben, azt magunkkal kell kezdenünk.

Száz szónak is egy a vége: a reneszánsz még nem érkezett el a takarító szektor számára. Ugyanakkor a „kovid-19 járvány” rávilágított bizonyos dolgokra és ezek kapcsán el is indultak lényeges változások, tehát mindjárt felmerül egy az előbbieknél sokkal pragmatikusabb kérdés. A takarító személyzet szakmaiatlansága, vajon mennyire fogja korlátozni a szolgáltató cég piacon maradási esélyeit, lehetőségeit?

A nézőpont kontra valóság, a vélemény kontra igazság. Mindenkinek van egy sajátos nézőpontja, ahonnan nem feltétlenül látja a valóságot. Ebből adódóan aztán nehéz tisztán látni a helyzetben, hiszen honnan tudhatnánk melyik a legjobb nézőpont, melyik van a legközelebb az igazsághoz.

Az én nézőpontom az, hogy vannak szennyeződések, ezt nem tagadhatjuk. Azonban a megfelelő megelőzéssel és az eltávolítás tervezésével fenntartható lenne egy pontosan olyan mikrokörnyezet, amire a terület funkciójából, dinamikus terheléséből és a tulajdonosa és/vagy a kedvezményezettek igényeiből következően szükség van.

Ehhez ma minden tudás és eszköz rendelkezésre áll, azonban a szűk keresztmetszet a szakmai kultúra hiánya, az értékesítésben, tervezésben hiányzanak a szakemberek és hát a végrehajtó állomány sem tökéletes. Finoman szólva. Ennek megfelelően a megrendelői kör nem elégedett és nincs inspirálva arra, hogy magasabb szintű szolgáltatások után áhítozzon.

Tehát egyrészt a takarító emberekben fel kéne ébreszteni a becsvágyat, el kell hitetni velük, hogy ha erőfeszítéseket tesznek, megbecsült tagjai lehetnek a társadalomnak. Továbbá azt sem szabad elhallgatni előlük, hogy ezt a megbecsülést előre nem kaphatják meg. Ez mindig csak utólag jön és persze van más is.

Az igazság az, hogy a Herzberg féle motivációs elméletet kevesen ismerik. Herzberg azt mondja, hogy vannak dolgok, úgynevezett higiéniai tényezők, amik jelentősége abban áll, hogy ha megkapjuk őket, akkor az, önmagában még nem tölt el örömmel, nem okoz eufóriát, ha viszont nem, akkor keményen reklamálunk. A helyzet kulcsa az, hogy vannak olyan dolgok is, amik úgynevezett motivációs faktorok. Ezek birtoklása ténylegesen maga a gyönyör, és ha ezeket nem kapjuk meg, nem reklamálunk, hanem motiválttá válunk arra, hogy megszerezzük őket.

Tehát ha megérkezünk egy ötcsillagos szállodába, és a fürdőszobát nem találjuk, elég tisztának, reklamálunk, és nem érzünk erős vágyat, hogy mi magunk takarítsuk ki. Persze vannak elvetemültek is.

Ha viszont úgy általában vágyunk egy Ferrarira, vagy egy G osztályú Mercédeszre akkor persze nem reklamálunk, hanem motiválttá válunk arra, hogy kitaláljuk, mit kell megtenni érte, és talán lesz elég kitartásunk is…

Tehát a takarítás ebből a szempontból is hátrányból indul, mert tagadhatatlan, hogy higiéniai faktor, a szó szoros és átvitt értelmében is. Azonban az lehet egy cél, hogy a takarításhoz kötődő szempontokat, vagy azok közül legalább néhányat tegyünk motivációs tényezővé. Ez komoly meló részben marketing és PR, de alá kell támasztani szakmailag is. Nagyon komolyan alá kell támasztani, különben nem jutunk semmire.

A sajátosság csapdájában. Tehát a takarító cégvezető nem pont abban a helyzetben van, mint a Ferrari igazgatója. Ennek minimum 9 oka van:

  1. A takarító cégvezető nem épített márkát.
  2. Nincs mögötte 70 - 100 év tapasztalat.
  3. Nem elég felkészült a piaci versenyre (tisztelet a kivételnek).
  4. Nem áll mögötte, egy igazán ütőképes csapat.
  5. Nem tudja a gyakorlatban garantálni azt, amiről beszél.
  6. Abban a tudatban él, hogy csak árverseny van és semmi más.
  7. Nem törődik eleget az alkalmazottaival (tisztelet a kivételnek).
  8. Nem törődik eleget a megrendelőivel.
  9. Nem tudja mi fán terem a marketing.

Rendben, nézzük, mi lehet a kiút.

Nincs olyan, hogy valaki már eleget tanult és minden tud. Tehát a tanulás lehetőségei, a ráfordított idő és a folyamatosság közül mindegyik kulcskérdés.

Persze van egy olyan nézőpont is, hogy nem kell mindent tudni és elég az is, hogy tudom, hogy hol nézhetem meg. Ez igaz, viszont itt van egy nagyon fontos szempont is: vannak olyan dolgok, amiket nem lehet nem tudni, mert azok a tapasztalat részei. Tehát ha valaki nem tudja, mennyi a nyirkos feltörlés oldatnormája vagy saját- és a világ időnormája, akkor azt jelenti, hogy vagy még soha nem törölt fel nyirkosan, vagy ha igen, akkor pedig nem elég tudatos szakember. A tudás és a megfelelő összefüggésrendszer, tehát egyben presztízskérdés is.

EXPLAIN – The cleaning glossary. Egy hónapja megszületett az értelmező szótár mobil applikáció. Jelenleg 1149 szócikkel. A következő frissítés várhatóan július közepén jön, durván 1200 szócikkel, viszont a rendszer átesik egy nagy összevonáson, amikor is, ugyanaz a fogalom, mint mondjuk a Marmoleum és a linóleum vagy például a megelőzés és a prevenció már nem külön szócikkek lesznek, hanem egyben kezeljük őket. Így aztán ha bármelyikre rákeresünk, megtaláljuk mindkettőt.

Ha egy szó definícióját megnézzük, akkor a rendszer mutat még nekünk maximum 5 másik szót is, ami logikailag kapcsolódik az eredetileg kiválasztott szóhoz. Ez azt jelenti, hogy ez már nem csak egyszerűen egy értelmező szótár, hanem ez már egy digitális könyv, ami folyamatosan olvasható és a szavak magyarázatai logikai sorrendben követik egymást.

A rendszer jelenleg négy nyelven van felállítva, abból a legfejlettebb a magyar és ezt szorosan követi a román, ahol most gőzerővel zajlanak a fordítások. A német és az angol inkább csak példa értékű, ezek fejlesztése várhatóan szeptembertől kezdődik, annak függvényében, hogy milyen nyelvterületi rendszergazda megállapodásokat tudunk kötni.

Az EXPLAIN – The cleaning glossary ingyenesen elérhető mindenki számára. Ennek a fenntarthatósága azon múlik, hogy használják-e elegen és hogy a gyártók elhelyezik-e benne a márka specifikus szakszavaikat. Nyilván ez egy egymást erősítő folyamat és küzdeni kell érte.

Felületspecialista tréning. Most már menetrendszerűen a nyár egyik meghatározó programja. Ez egy fontos tréning és az idén sok újdonsággal is készültem. Továbbra is alapvető kérdés, hogy a takarítási szolgáltatást miként kell eladni és az idén sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk a kommunikációra. Nyilván a gyakorlat sem marad ki.

Visszatérve az új rendszerű szakképzésre. A programkövetelmény 800 – 1000 órát határozott meg. Ebben benne kell, hogy legyen minden tudás, amit a tisztítás-technológiai szakmunkástól elvárunk és nyilván pontosan tudjuk, hogy kit tekintünk szakmunkásnak.

Ilyen értelemben szükség van egy átfogó belső sztenderdre, ami a szakmai követelményeket illeti. Ez a rendszer, ami az EXPLAIN rendszerében már publikusan elérhető, hat fejezetre van osztva és ebben van 25 témakör. Ezek ismétlődnek a szolgáltatásvezető szintjén is, ahol viszont már még plusz három új témakör is megjelenik. Ennek kapcsán most látunk 1200 – 1300 szót, ami a tudás csak egy része, mert ezen kívül vannak az összefüggések is. Aki a következő időszakban részt vesz az EXPLAIN projektben, nem csak a szakmának végez hasznos munkát, hanem maga is egy intenzív tanulásban fog részt venni.

Belső sztenderdek vitanap. Július 2-re hirdettem egy megbeszélést, egy már kész anyag kapcsán. Alapvető kérdés, hogy mit akarunk tanítani a megrendelőnek. A könyv most körülbelül 100 oldal és ebben a hónapban célszerű lenne eldönteni, hogyan tovább ezzel a projekttel.

Aki nyaral, annak jó nyaralást és pihenést, aki még dolgozik, az jelentkezzen munkára. Rengeteg feladat van, ami elvégzésre vár.

Erőt, s erényt! Tibor

Vissza

Az ÖNKÉPZÉS az egyetlen megoldás

Ha valaki takarításra adja a fejét, ne gondollja, hogy képes lesz hosszú távon előre jutni, ha nem fejlődik szakmailag. Ugyanakkor a fejlődést nem igazán támogatja sem a munkadó, sem az állam és a piac is úgy van vele, hogy olyan keveset költ a takarításra, amilyen keveset csak lehet.
Ebben a kétes helyzetben a személynek kell eldönteni, hogy mit szeretne megvalósítani, hova akar eljutni. A célt neki kell kitűzni és ezért 100%-ban felelőséget is kell vállalnia. Senki nem fogja ebben támogatni, csak magára számíthat.
Aki nem fejlődik az elsorvad, ez  a természet egyik legfontosabb törvénye. 

Régebbi írások

Ki-Kicsoda a takarító szektorban



A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Üdv a tisztaság világában

Azt gondolom, hogy a takarítás, a társadalmi megítélésétől függetlenül, a világ legszebb szakmái közé tartaozik. Nem csak szép, hanem hasznos is, bár ezt nekünk állandóan ismételgetni kell.  Kétségtelen az is, hogy a szakma 30 - 40 évvel ezelött nem így nézett ki és nem is tudta azt, amit ma tud. Az utobbi 10 évben pedig a fejlődés még erőteljesebb volt, a technológiák rendelkezésre állnak, viszont nagy kérdés, hogy a keresleti piac igényili-e, megfizeti-e öket?
A jövő kétségtelenül, majd minket igazol. Már a jelen is, de ez még nem mindenkiben tudatosult. Alapvetően három dolog szükséges ehhez: 1) a szolgáltató cégekenek fel kell nőni a feladathoz és olyan garanciákat kell, hogy adjanak, ami meggyözi a megrendelőket arról, az ÚJ IDŐK eljöttek. 2) a beszállítói piacnak is alkalmazkodni kell az új helyzezthez és úgy kell megszervezniűk a működésüket, hogy hatékonyan tudják kiszolgálni a szakmát. 3) a megrendelőknek sokkal tudatosabban kell majd tendereztetni és vállogatni, mert amit jelen pillanatban a letöbben csinálnak az a kontraszelekció biztos receptje.

Szakanyag megrendelő























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!