
"ÚJ SZAKMA SZÜLETIK"
A szakirodalom alapvető fontosságú egy szakma életében. Továbbá meghatározó kérdés az is, hogy a tudás ne csak a vezetők fejében legyen meg, hanem a végrehajtók is birtokolják. Ez …
Ez egy nagyobb lélegzetű anyag, ezért ez írásos és hangfájl formában is elérhető. Az írásos forma itt érhető el egy cikkben, a hangfájlt viszont két darabra szedtem (Okfejtés I. és II.), az egyik 7,31 perc a másik egy kicsit rövidebb.
A nagy kérdés az, hogy mit kell tudnia egy takarítónak?
Nyilván továbbra is a lebegő kérdés, hogy szakma-e a takarítás? Ha igen, akkor melyek azok a tudáselemek, amik nélkül nem szakember a takarító. A kérdés persze, önmagában csak filozófiai, valósan kell mérnünk és lehetőséget is kell adnunk a tanulásra.
Csak zárójelben jegyzem meg, az új képzési rendszerben rendkívüli jelentősége lesz az előzetes tudásfelmérésnek, mert a programkövetelmény szerint készített program 800 óráról indul. Ebből csak megfelelően bizonyított tudással lehet lefaragni. Mindez persze létkérdés is, mert ennyi ideje senkinek nem lesz és egyébként ez megfizethetetlen is. Ezért a tanfolyamra érdemes előkészülni és lehet, hogy akár kevesebb, mint 400 órával is megúszhatod!
Mik az alapok, és amik egyben a korlátok is? A takarítóképzés nem iskolarendszerű, és nincs technikusi minősítés sem. Tehát először is, az állam a takarítást nem gondolja komoly és társadalmilag fontos és/vagy a gyakorlók számára veszélyes tevékenységnek. Ez ellen, alapban lehetne tiltakozni és tüntetni. Azonban annak nem sok értelme lenne, mert valójában a takarító ember és takarítási szolgáltatást nyújtó cégvezetők többsége is így látja, vagy egyáltalán még nem is tudatosult a kérdés a fejében. Ha rendet akarunk tenni a fejekben, azt magunkkal kell kezdenünk.
Száz szónak is egy a vége: a reneszánsz még nem érkezett el a takarító szektor számára. Ugyanakkor a „kovid-19 járvány” rávilágított bizonyos dolgokra és ezek kapcsán el is indultak lényeges változások, tehát mindjárt felmerül egy az előbbieknél sokkal pragmatikusabb kérdés. A takarító személyzet szakmaiatlansága, vajon mennyire fogja korlátozni a szolgáltató cég piacon maradási esélyeit, lehetőségeit?
A nézőpont kontra valóság, a vélemény kontra igazság. Mindenkinek van egy sajátos nézőpontja, ahonnan nem feltétlenül látja a valóságot. Ebből adódóan aztán nehéz tisztán látni a helyzetben, hiszen honnan tudhatnánk melyik a legjobb nézőpont, melyik van a legközelebb az igazsághoz.
Az én nézőpontom az, hogy vannak szennyeződések, ezt nem tagadhatjuk. Azonban a megfelelő megelőzéssel és az eltávolítás tervezésével fenntartható lenne egy pontosan olyan mikrokörnyezet, amire a terület funkciójából, dinamikus terheléséből és a tulajdonosa és/vagy a kedvezményezettek igényeiből következően szükség van.
Ehhez ma minden tudás és eszköz rendelkezésre áll, azonban a szűk keresztmetszet a szakmai kultúra hiánya, az értékesítésben, tervezésben hiányzanak a szakemberek és hát a végrehajtó állomány sem tökéletes. Finoman szólva. Ennek megfelelően a megrendelői kör nem elégedett és nincs inspirálva arra, hogy magasabb szintű szolgáltatások után áhítozzon.
Tehát egyrészt a takarító emberekben fel kéne ébreszteni a becsvágyat, el kell hitetni velük, hogy ha erőfeszítéseket tesznek, megbecsült tagjai lehetnek a társadalomnak. Továbbá azt sem szabad elhallgatni előlük, hogy ezt a megbecsülést előre nem kaphatják meg. Ez mindig csak utólag jön és persze van más is.
Az igazság az, hogy a Herzberg féle motivációs elméletet kevesen ismerik. Herzberg azt mondja, hogy vannak dolgok, úgynevezett higiéniai tényezők, amik jelentősége abban áll, hogy ha megkapjuk őket, akkor az, önmagában még nem tölt el örömmel, nem okoz eufóriát, ha viszont nem, akkor keményen reklamálunk. A helyzet kulcsa az, hogy vannak olyan dolgok is, amik úgynevezett motivációs faktorok. Ezek birtoklása ténylegesen maga a gyönyör, és ha ezeket nem kapjuk meg, nem reklamálunk, hanem motiválttá válunk arra, hogy megszerezzük őket.
Tehát ha megérkezünk egy ötcsillagos szállodába, és a fürdőszobát nem találjuk, elég tisztának, reklamálunk, és nem érzünk erős vágyat, hogy mi magunk takarítsuk ki. Persze vannak elvetemültek is.
Ha viszont úgy általában vágyunk egy Ferrarira, vagy egy G osztályú Mercédeszre akkor persze nem reklamálunk, hanem motiválttá válunk arra, hogy kitaláljuk, mit kell megtenni érte, és talán lesz elég kitartásunk is…
Tehát a takarítás ebből a szempontból is hátrányból indul, mert tagadhatatlan, hogy higiéniai faktor, a szó szoros és átvitt értelmében is. Azonban az lehet egy cél, hogy a takarításhoz kötődő szempontokat, vagy azok közül legalább néhányat tegyünk motivációs tényezővé. Ez komoly meló részben marketing és PR, de alá kell támasztani szakmailag is. Nagyon komolyan alá kell támasztani, különben nem jutunk semmire.
A sajátosság csapdájában. Tehát a takarító cégvezető nem pont abban a helyzetben van, mint a Ferrari igazgatója. Ennek minimum 9 oka van:
Rendben, nézzük, mi lehet a kiút.
Nincs olyan, hogy valaki már eleget tanult és minden tud. Tehát a tanulás lehetőségei, a ráfordított idő és a folyamatosság közül mindegyik kulcskérdés.
Persze van egy olyan nézőpont is, hogy nem kell mindent tudni és elég az is, hogy tudom, hogy hol nézhetem meg. Ez igaz, viszont itt van egy nagyon fontos szempont is: vannak olyan dolgok, amiket nem lehet nem tudni, mert azok a tapasztalat részei. Tehát ha valaki nem tudja, mennyi a nyirkos feltörlés oldatnormája vagy saját- és a világ időnormája, akkor azt jelenti, hogy vagy még soha nem törölt fel nyirkosan, vagy ha igen, akkor pedig nem elég tudatos szakember. A tudás és a megfelelő összefüggésrendszer, tehát egyben presztízskérdés is.
EXPLAIN – The cleaning glossary. Egy hónapja megszületett az értelmező szótár mobil applikáció. Jelenleg 1149 szócikkel. A következő frissítés várhatóan július közepén jön, durván 1200 szócikkel, viszont a rendszer átesik egy nagy összevonáson, amikor is, ugyanaz a fogalom, mint mondjuk a Marmoleum és a linóleum vagy például a megelőzés és a prevenció már nem külön szócikkek lesznek, hanem egyben kezeljük őket. Így aztán ha bármelyikre rákeresünk, megtaláljuk mindkettőt.
Ha egy szó definícióját megnézzük, akkor a rendszer mutat még nekünk maximum 5 másik szót is, ami logikailag kapcsolódik az eredetileg kiválasztott szóhoz. Ez azt jelenti, hogy ez már nem csak egyszerűen egy értelmező szótár, hanem ez már egy digitális könyv, ami folyamatosan olvasható és a szavak magyarázatai logikai sorrendben követik egymást.
A rendszer jelenleg négy nyelven van felállítva, abból a legfejlettebb a magyar és ezt szorosan követi a román, ahol most gőzerővel zajlanak a fordítások. A német és az angol inkább csak példa értékű, ezek fejlesztése várhatóan szeptembertől kezdődik, annak függvényében, hogy milyen nyelvterületi rendszergazda megállapodásokat tudunk kötni.
Az EXPLAIN – The cleaning glossary ingyenesen elérhető mindenki számára. Ennek a fenntarthatósága azon múlik, hogy használják-e elegen és hogy a gyártók elhelyezik-e benne a márka specifikus szakszavaikat. Nyilván ez egy egymást erősítő folyamat és küzdeni kell érte.
Felületspecialista tréning. Most már menetrendszerűen a nyár egyik meghatározó programja. Ez egy fontos tréning és az idén sok újdonsággal is készültem. Továbbra is alapvető kérdés, hogy a takarítási szolgáltatást miként kell eladni és az idén sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk a kommunikációra. Nyilván a gyakorlat sem marad ki.
Visszatérve az új rendszerű szakképzésre. A programkövetelmény 800 – 1000 órát határozott meg. Ebben benne kell, hogy legyen minden tudás, amit a tisztítás-technológiai szakmunkástól elvárunk és nyilván pontosan tudjuk, hogy kit tekintünk szakmunkásnak.
Ilyen értelemben szükség van egy átfogó belső sztenderdre, ami a szakmai követelményeket illeti. Ez a rendszer, ami az EXPLAIN rendszerében már publikusan elérhető, hat fejezetre van osztva és ebben van 25 témakör. Ezek ismétlődnek a szolgáltatásvezető szintjén is, ahol viszont már még plusz három új témakör is megjelenik. Ennek kapcsán most látunk 1200 – 1300 szót, ami a tudás csak egy része, mert ezen kívül vannak az összefüggések is. Aki a következő időszakban részt vesz az EXPLAIN projektben, nem csak a szakmának végez hasznos munkát, hanem maga is egy intenzív tanulásban fog részt venni.
Belső sztenderdek vitanap. Július 2-re hirdettem egy megbeszélést, egy már kész anyag kapcsán. Alapvető kérdés, hogy mit akarunk tanítani a megrendelőnek. A könyv most körülbelül 100 oldal és ebben a hónapban célszerű lenne eldönteni, hogyan tovább ezzel a projekttel.
Aki nyaral, annak jó nyaralást és pihenést, aki még dolgozik, az jelentkezzen munkára. Rengeteg feladat van, ami elvégzésre vár.
Erőt, s erényt! Tibor
A szakirodalom alapvető fontosságú egy szakma életében. Továbbá meghatározó kérdés az is, hogy a tudás ne csak a vezetők fejében legyen meg, hanem a végrehajtók is birtokolják. Ez …
Boldog Új Évet kívánok mindenkinek innen a számítógép mellől és majd a délelőtt adásból is. Ugyanis ma az MTV1-en a Családbarát Magazinban lesz a szereplés. A téma a …
Mit kezdjünk a szakmai szintekkel és a fizetési kategóriákkal? A válasz nem egyszerű, ezért meghatároztam ezzel kapcsolatban 10 fogalmat, amit majd még ki kéne bővítenünk, de közben …
Miközben készülök a január 29-re szervezett továbbképzőre egyre több kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogy miképpen is tudná konkrét eredményre fordítani a marketing elméletet a …
A fejlesztés a sikeres jövő záloga. Sokat beszélünk arról, hogy mit lehet és kell változtatni, fejleszteni és mindig az tűnik a legerősebb korlátnak, hogy a megrendelők nem fizetik meg …
A RENESZÁNSZ 2.0 elindult, és emellett két új tréninget is meghirdettem: a régi-új FELÜLETSPECIALISTA 40 órában és az új TISZTASÁGTERVEZŐ 16 órában. Mindkettőben vannak új …
A takarító ember 100 éve még cseléd volt, a takarító cég pedig egy egyszerű közvetítő. 100 éve a cselédek döntő többsége fiatal volt, ma az átlagéletkor, a takarító szektorban …
Az, hogy legyen a takarítási szolgáltatoknak egy szabványos költségvetés rendszere már sokkal korábban megfogalmazódott, mint, hogy felkértek volna az első szakértői feladatra. Akkor …
Igén különleges biztonsági intézkedések mellett tartja meg éves szakmai napját és kongresszusát az osztrák MŰEMLÉK-, HOMLOKZAT- és ÉPÜLETTISZTÍTÓ szakma. Az esemény sok féle …
Akik már regisztráltak láthatják ezt a bejegyzést. Magamnak is, de nyilván számotokra is fontos, hogy a tudás leírása terén mit érhetünk el 2013-as évben. Az új honlap sok …
Tulajdonképpen azt is mondhatjuk, hogy most elérkezett az, az idő amikor lehetőséget kapunk megmutatni, hogy mit tudunk. A kerekasztal 2 súlyos témát kell, hogy kezeljen: továbblépés a TOD …
22-én az Országgyűlés elfogadta az új Közbeszerzési Törvényt. Ki tudja hányadik módosítás és nincs vége. Azonban ezúttal van benne néhány egészen meglepően jó dolog. Ebből egy …
A blog nagy előnye, hogy minden cikk megnyitás száma látszik. Ennek megfelelően azt gondoltam, hogy hetente készítek egy statisztikát, hogy miképpen áll a cikkek kéthetes olvasottsága. …
Azt gondolom, hogy az alapvető modell hibás. Minden iparágban a megrendelő és a megbízó között ott vannak a szakértők. A takarítóiparban ez még nem alakult ki, azonban 2017-ben …
Szerintem bárki bármit mond, minden problémánk alapja, hogy a kevés tudás van a piacon. Ennek okán aztán sok rossz döntés. Aminek eredménye a jelenlegi helyzet, és amiből egy kiút van. …
Honlapunk cookie-kat használ, hogy a honlapunkon tett lépéseiről statisztikákat készíthessünk. Ha tovább használja honlapunkat, azzal hozzájárul a cookie-k használatához. Ezzel a tevékenységünkkel mi nem tudjuk Önt személyesen beazonosítani.