Itt a vége…

Itt a vége…
2021.12.31.

Közben valaminek a kezdete. A 2022-es sok féle szempontból lesz kiemelkedő jelentőségű. Azt gondolom, hogy a tavaly és az idén előkészített dolgok, jövőre megérhetnek és arathatunk. Nyilván nem lesz fenékig tejfel, de elindulhatunk egy úton, aminek aztán újabb és újabb eredményei lesznek.

A takarítás nem karrier. Egyrészt monoton, unalmas és nem is igazán megbecsült. Természetesen ezért senki mást nem lehet hibáztatni, mint magát a szakmát. Természetesen az már nagyon jó jel, ha vannak elvárásaink, vagy, hogy panaszkodunk. Ez az első lépés abból az 1 000-ből, amit még meg kell tenni.

A társadalom olyan amilyen, a szakmának kell változni és ezt követően a társadalom megítélése is változni fog. Negyedszázad szélmalomharc után úgy látom, hogy vannak eredmények, azonban ha több eredményt szeretnénk, akkor több erőfeszítést is kell tenni.

A magam részéről 2022-ben igyekszem a hiányzó szakmai és szakmapolitikai tudást beszerezni és megosztani. Minden ez nincs ingyen, de ugyanakkor azt is mutatja nekem, hogy mik azok az irányok, ami felé érdemes menni és mi az, amit kategorikusan elutasítotok. Persze ez egyben egy nagy csapdahelyzet is, hiszen ha én pontosan látom, hogy valami fontos lenne, de bennetek ez még nem tudatosult, akkor mi legyen a teendő? El kell engedni, vagy félre kell tenni, vagy minden visszajelzés ellenére nyomni kell, mert ez a lehető leghasznosabb? Nagyon nehéz kérdések!

A világban jelenleg nagy változások zajlanak. Minden szinten és minden területen, a takarító szektorban is. A COVID 19 nem azt és nem úgy hozta a takarító cégeknek, amit eleinte vártak, vagy, ahogy a cégvezetők az elképzelték. Azonban sok mindent előrehozott, amiről azt gondolták, hogy 5 vagy 10 év múlva lesz aktuális.

Minden országban a helyzet sajátos. Nyugat Európában jól bevált modell szerint zajlik az szektor szintű élet, Kelet Európában még folyik az útkeresés. Magyar viszonylatokban erőteljes a megosztottság és a bizonytalanság kell-e nekünk az ágazati szintű szabályozás vagy nem. Nyilván ez lehet jó és nagyon kegyetlen is. Azonban lehet az is, hogy ami elsőre nagyon rossznak látszik, az rövid időn belül megtisztítja a piacot és kialakítja a gazdaságilag egészséges és fenntartható helyzetet.

Mindenki más szemszögből nézi a dolgokat

Ha legalulról indulunk, akkor az tény, hogy nincs belépési küszöb. Vagyis bárki gondol egyet és alapíthat egy céget és elkezdhet működni a piacon. Ez egy felöl jó, mert senki sincs korlátozva semmiben, másfelől meg, még sem jó, mert a piacban nincsenek kiforrott módszerek arra vonatkozóan, hogy mi az, az ajánlat, ami hihető és mi az, ami nem. Ez természetesen elsősorban azon cégek, vállalkozások problémája, akik durván 150 – 200 milliós éves árbevétel alatt vannak. Ezen a szinten ez egy dzsungelharc és a megrendelők 70 – 75%-ának tényleg csak az ár számít. Ebben a kategóriában durván 1 000 – 1 500 cég és legalább ennyi egyéni vállalkozó küzd. Ezen kapacitások kisebb része (10 – 15%) nagyobb cégek alvállalkozója, egy másik 20 – 25% stabilan szerves része egy területnek (valójában olyan mintha alkalmazott lenne, csak szerződésre fizetik) és a maradék 60 – 70% napi „véres harcokat” vív a túlélésért, megpróbálják hamis ígéretekkel elszedni egymás munkáját és/vagy elcsábítani az embereit. Ennek a szegmensnek a képzeletbeli felső határa a stabilan 40 - 50 ember heti 40 órás foglalkoztatása. Aki ezt a szintet átlépi, az már egy kicsit másképpen látja a szakmát.

A problémák is sokfélék

Minden vállalat vagy vállalkozás életében vannak általános és specifikus problémák. A specifikus problémák részben abból a mértből és a szervezeti struktúrából adódnak és nyilván fontos kérdés, hogy a cégvezető mennyire van szakmailag is a helyzet magaslatán. Itt meghatározó, hogy a takarítás milyen szegmensében aktív és mennyi és mekkorák a szakmai kihívások. Vagy mennyire érzi magát kényszerhelyzetbe?

Magam részéről úgy látom, hogy az igények, lassan de biztosan növekednek a kereslet és a kínálati oldalon nagyjából egyformán. Ami most nagyon hiányzik, az egy objektív visszaigazolás, hogy ki hol tart. Ez a cégek vonatkozásában is, de a munkavállalóknál is. Ha ezt nem tudjuk megteremteni a fejlődés, aminek vitatható a sebessége LASSULHAT.

Gondolkodjunk el ezen és vágjunk bele a 2022-es nagy kalandba. Számomra ez egy különleges év lesz, mert megelőzi a 23-as évet, amikor 60 éves leszek és össze szeretném majd foglalni, hogy mit értem el a durván 30 év alatt.  

Vissza

Az ÖNKÉPZÉS az egyetlen megoldás

Ha valaki takarításra adja a fejét, ne gondollja, hogy képes lesz hosszú távon előre jutni, ha nem fejlődik szakmailag. Ugyanakkor a fejlődést nem igazán támogatja sem a munkadó, sem az állam és a piac is úgy van vele, hogy olyan keveset költ a takarításra, amilyen keveset csak lehet.
Ebben a kétes helyzetben a személynek kell eldönteni, hogy mit szeretne megvalósítani, hova akar eljutni. A célt neki kell kitűzni és ezért 100%-ban felelőséget is kell vállalnia. Senki nem fogja ebben támogatni, csak magára számíthat.
Aki nem fejlődik az elsorvad, ez  a természet egyik legfontosabb törvénye. 

Régebbi írások

Ki-Kicsoda a takarító szektorban






A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Üdv a tisztaság világában

Azt gondolom, hogy a takarítás, a társadalmi megítélésétől függetlenül, a világ legszebb szakmái közé tartaozik. Nem csak szép, hanem hasznos is, bár ezt nekünk állandóan ismételgetni kell.  Kétségtelen az is, hogy a szakma 30 - 40 évvel ezelött nem így nézett ki és nem is tudta azt, amit ma tud. Az utobbi 10 évben pedig a fejlődés még erőteljesebb volt, a technológiák rendelkezésre állnak, viszont nagy kérdés, hogy a keresleti piac igényili-e, megfizeti-e öket?
A jövő kétségtelenül, majd minket igazol. Már a jelen is, de ez még nem mindenkiben tudatosult. Alapvetően három dolog szükséges ehhez: 1) a szolgáltató cégekenek fel kell nőni a feladathoz és olyan garanciákat kell, hogy adjanak, ami meggyözi a megrendelőket arról, az ÚJ IDŐK eljöttek. 2) a beszállítói piacnak is alkalmazkodni kell az új helyzezthez és úgy kell megszervezniűk a működésüket, hogy hatékonyan tudják kiszolgálni a szakmát. 3) a megrendelőknek sokkal tudatosabban kell majd tendereztetni és vállogatni, mert amit jelen pillanatban a letöbben csinálnak az a kontraszelekció biztos receptje.

Szakanyag megrendelő






























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!