Ha valaki tisztán látja a folyamatokat

Ha valaki tisztán látja a folyamatokat
2021.12.15.

Kristálytiszta kép rajzolódik ki. A takarítás, ahogy a franciák mondják a tercier szektor, a perifériák perifériája. A 70-es évek Amerikájában majd egy évtizeddel később Európában is az egyik meghatározó stratégia a Létesítménygazdálkodás felé mozdulás volt. Ez természetesen nem mindenkinek pálya.

Mára már az is látszik, hogy a megrendelők egy része, különösen a nagyon igényesek, nem bízzák a takarítást egy FM cégre, hanem direktben szerződnek egy takarító céggel. Ezen belül a legújabb európai trend, hogy nem is takarító céggel szerződnek, hanem egy projektmenedzserrel, aki majd saját alkalmazottaikat fejleszti. Tehát a megrendelő beruház eszközökre, és alkalmaz személyzetet, de a mester és/vagy projektmenedzser egy külső alkalmazott.

Nagyon érdekes a dolog, mert ezzel együtt előtérbe került az is, hogy a projektmenedzser első lépésben megtervezi a megvalósítandó szolgáltatást, meghatározza az eszközrendszert és részt vesz a személyzet kiválasztásában is.

Ez tulajdonképpen nem más, mint annak a hozzáadott értéknek az elismerése, amit eddig a takarító cégek nehezen vagy egyáltalán nem tudtak elfogadtatni. Ez ma is probléma, mert a megrendelő nem feltétlenül látja tisztán, hogy mi van a látszólagos hatékonyság mögött.

A koncepció lényeg az, hogy az ebben gondolkodó létesítménygazdák pontosan akarják látni a takarítástervezés, szervezés és fejlesztés költségeit. Ez azért fontos, mert így mérlegre tehető, hogy mit kapnak és miért. A progresszív takarítási szolgáltatást megrendelő és kiválasztott projektmenedzser/szakértő között akár több hónapig is eltarthat az a párbeszéd, aminek a végén kialakul egy olyan szolgáltatási koncepció, ami az igényeknek megfelelő eredménnyel kecsegtet és reális költségek mellett megvalósítható.

Egy kicsit olyan ez, mint ahogy a házat tervezése és kivitelezése, két egymástól markánsan elválasztott terület. Ugyanakkor a tervezés maga egy rendkívül komplex feladat, ami a lenyűgöző külső formai megjelenéstől a tervezett funkciókon át a szakmailag helyes statikáig mindent felölel.

Ebben az esetben is, az igényes takarítási szolgáltatást megrendelő akar látni egy olyan koncepciót, ami garantálja az igényeit és pontosan tudni akarja azt is, hogy ez egy adott időszakban, az éppen aktuális munkaerő piaci helyzetben, reálisan, fenntartható módon és megfelelő szolgáltatásbiztonság mellett mibe kerül. Itt természetesen reális opció lehet az, hogy adott esetben alábbhagy az igényekkel, vagy éppen megemeli azokat.

Gondolom, hogy egyértelmű, hogy mindez nem öncélú, a tervezés eredménye egy elem a megrendelő humán erőforrás rendszerében és a gondoskodó takarító szolgáltatás akár meghatározó is tud lenni abban, hogy az alkalmazottak biztonságban és jól érezzék magukat a munkahelyükön.

Mindez természetesen új versenyhelyzet teremt a piacon, mert itt felértékelődik a szakmaiság. Fontos tehát az is, hogy azok a szakemberek, akik meg akarják mérettetni magukat ezen a piacon, azok ne csak ragyogó szakemberek legyenek, hanem azoknak is látszódjanak. Ami váljuk be, nagy kihívás.

Díjképző 2022, azoknak akik fejleszteni akarják magukat!

Vissza

Az ÖNKÉPZÉS az egyetlen megoldás

Ha valaki takarításra adja a fejét, ne gondollja, hogy képes lesz hosszú távon előre jutni, ha nem fejlődik szakmailag. Ugyanakkor a fejlődést nem igazán támogatja sem a munkadó, sem az állam és a piac is úgy van vele, hogy olyan keveset költ a takarításra, amilyen keveset csak lehet.
Ebben a kétes helyzetben a személynek kell eldönteni, hogy mit szeretne megvalósítani, hova akar eljutni. A célt neki kell kitűzni és ezért 100%-ban felelőséget is kell vállalnia. Senki nem fogja ebben támogatni, csak magára számíthat.
Aki nem fejlődik az elsorvad, ez  a természet egyik legfontosabb törvénye. 

Régebbi írások

Ki-Kicsoda a takarító szektorban



A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Üdv a tisztaság világában

Azt gondolom, hogy a takarítás, a társadalmi megítélésétől függetlenül, a világ legszebb szakmái közé tartaozik. Nem csak szép, hanem hasznos is, bár ezt nekünk állandóan ismételgetni kell.  Kétségtelen az is, hogy a szakma 30 - 40 évvel ezelött nem így nézett ki és nem is tudta azt, amit ma tud. Az utobbi 10 évben pedig a fejlődés még erőteljesebb volt, a technológiák rendelkezésre állnak, viszont nagy kérdés, hogy a keresleti piac igényili-e, megfizeti-e öket?
A jövő kétségtelenül, majd minket igazol. Már a jelen is, de ez még nem mindenkiben tudatosult. Alapvetően három dolog szükséges ehhez: 1) a szolgáltató cégekenek fel kell nőni a feladathoz és olyan garanciákat kell, hogy adjanak, ami meggyözi a megrendelőket arról, az ÚJ IDŐK eljöttek. 2) a beszállítói piacnak is alkalmazkodni kell az új helyzezthez és úgy kell megszervezniűk a működésüket, hogy hatékonyan tudják kiszolgálni a szakmát. 3) a megrendelőknek sokkal tudatosabban kell majd tendereztetni és vállogatni, mert amit jelen pillanatban a letöbben csinálnak az a kontraszelekció biztos receptje.

Szakanyag megrendelő





























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!