A vonat elindult
Úgy látom, a szakmai társadalmak elitjei kezdenek kiolvadni és már kezdenek kihalkulni azok a szakmai műhelyek, amik rövid időn belül képesek egyszerű, ütős és hasznos anyagokat letenni az asztalra. Ez most világjelenség és markánsan elüt a sajtó hisztériakeltésétől és a nagypolitika hatalomtechnikai játszmáitól.
Ami viszont ebben a folyamatban rendkívül fontos, hogy egyelőre még szakmaközi párbeszéd alig van. Az tisztán látszik, hogy a vírus komolyan fejre állította a gazdaságot, azonban egyre inkább látszik az is, hogy valójában ez egy igen nagy lehetőség is egyben. Toni D’ Andrea (ISSA-PULIRE igazgató) legújabb tanulmányában egyenesen egy új reneszánszról beszél. Akit a téma érdekel és érti az olaszt, az anyagot itt letöltheti: dandrea.pdf
Mi az a lehetőség, ami előttünk áll?
Bármennyire is hihetetlen egyre több olyan megfigyelés van, hogy az emberek gondolkodásában, értékítéletében elindult egy változási folyamat. Ez ma már jól tetten érhető a közösségi médiákban is.
Mi történik?
A média fősodra már nem igazán az. Markáns arcok és jól felkészült szakemberek, kifogástalan technikai megvalósításban ma már kezdik uralni a médiafelületeket. Sokkal kevésbé finoman kezelik azt, hogy mikor derül ki, hogy mi van a háttérben, vagy éppen nem is tagadják. Tehát az új platformok egyáltalán nem olyan álságosak, mint a valamilyen politikai irányultságú úgynevezett újságírás. Bár ma még a média hatalom, a szakmák közül a legnagyobb veszélyben az újságírás van.
Gondoljuk csak egy kicsit tovább!
A szakmák, szakmapolitikusok, a cégek, a civil szervezetek már régen létrehozták a saját kommunikációs platformjaikat. A „független” újságíró ezekből szemezget, de nem ám olvasó centrikusan, hanem valakinek az érdeke szerint, valakinek a vélt igazának bizonyítására, valakinek, a céljainak a szolgálatára. A kulcskérdés az, hogy mikor jön rá az olvasó, hogy az újságot nem neki írják, nem az Ö érdekében, a médiának csak a figyelme kell, a számlát nagyrészt a hirdető állja.
Kezd már tiszta lenni?
Az új reneszánsz az a felismerés, hogy minden, ami a fősodor médiából jön az egy kicsit szűrt, kicsit kicsavart, kicsit csúsztatás és leginkább manipulatív. Ez nem tájékoztat, hanem rávesz arra, hogy el hidd akkor vagy tájékozott, ha arra indulsz, amerre sugallják.
Lényegében, ha valaki belegondol, akkor négy markáns információforrás létezik:
- Profi média, ami döntően a hirdetésekből él. Itt most nem a konkrét reklámra gondoljunk, hanem sokkal inkább a hangulatkeltés és sugallatok mögött húzódó érdekcsoportokra és azok rejtett vagy nyilvános céljaikra, aki mindezt finanszírozzák.
- Bloggerek, Vloggerek, influencerek, aki szintén döntően a hirdetésekből élnek, bár itt tiszta kép, mert ezek többnyire konkrét termékeket vagy szolgáltatásokat ajánlanak hirdetési díjazásért cserébe.
- Szakértői, vagy szakértői szervezetek, politikusok vagy aspiránsok médiacsatornái, könyvei, amelyek tájékoztatnak és nyíltan képviselnek szakmát vagy egy üzletágat, egy koncepciót vagy egy ideológiát. A kép itt is tiszta.
- Értelmes emberek markáns véleményei a szociális csatornákon, melyek olykor meglepő karriert futnak be.
Na, ezen gondolkodjunk el egy kicsit.