A mai tanítás

A mai tanítás
2020.06.23.

Azt gondolom, hogy nem minden egyértelmű és nem mindenkinek. Soha nincs olyan ideális helyzet, hogy egy adott területen mindent tudsz, vagy egyáltalán megtalálod-e az adott helyzetre az igazi megoldást. Adott esetben lehet az is, hogy az eredményes megoldáshoz szükséges tudást még nem is hozták létre.

A világ nagy problémáinak és a mi kis gondjainknak a megjelenése minden esetben abból fakadnak, hogy az adott területen senki vagy csak nagyon kevesen merültek el. Ez lehet, azért mert a területen nincs elég pénz, és/vagy, mert nincs elég érdeklődés. Az is lehet, hogy évszázados vagy évezredes hagyományok vannak és az uralkodó nézetek gátolják az embereket.

A takarítás, mint üzleti modell sokak fejében egy egyszerű közvetítői tevékenység. Tehát itt a tudás alapvetően a kapcsolatok mennyiségén és minőségén áll vagy bukik.

Ma azonban már az is látszik, hogy itt azért van egy logisztikai, mint vevői igény és tudásszükséglet is, és nem utolsósorban tisztítás-technológiai is. Az is lehet, hogy egy erre épülő marketing, még felül is írhatja a kapcsolati tőkét.

Miért tanulunk? Több szempont is van, bármilyen furcsa, felejtünk is, a nem használt tudásrészek kikopnak. Persze van olyan is, hogy nem felejtünk, mert meg sem tanultuk. Szakterülete válogatja, de általában a hasznos tudás 5 év alatt feleződik és ez idő alatt a terület tudásbázisa megduplázódik. A tanulás tehát a szinten maradás művészete. Az a bizonyos szint meghatározása pedig részben szubjektív és részben objektív. Az utóbbi precíz meghatározása, egy szakmai közösség túlélésének záloga is lehet.

Mire jutunk a tanulással? A tudás megszerzése, memorizálása önmagában semmit nem ér, a cél annak a helyes alkalmazása. A tudás tehát egy eszköz, ami meghatározza korlátainkat, de egyben utat is nyit a lehetőségeknek és inspirálhat is. Kulcskérdés tehát, hogy miképpen hasznosítjuk a meglévő tudásunkat és hogyan hozunk létre új összefüggéseket, új tudást. Képesek vagyunk-e felismeréseket okozni és inspirálni másokat?

Mit tanulunk? Nehéz ezt pontosan definiálni, minden szakterületnek van valamilyen alapképzettsége és erre épülnek továbbképzések. Ha valaki egy adott területen specializálódik, nem kérdés, hogy azon a területen sokkal több tudást kell, felhalmozzon és értelmezzen, mind a szakterület többi képviselője. Adott esetben kiemelkedő jelentősége lehet, az új értelmezéseknek vagy az új összefüggések feltárásának. Végső soron a világot ez viszi előbbre. A témákat részben az élet hozza, részben tudatosan juthatunk el hozzájuk.

Hogyan tanulunk? A tanulásnak sok féle technológiája van, minden attól függ, hogy mit milyen módon a legpraktikusabb tanulni. Van spontán és van tudatos tanulás. A szakmai tapasztalat meghatározó lehet a tanulásban. Alapismeretek és tudatosság nélkül, azonban a szakmai tapasztalat nem eredményez felhalmozott tudást, az csak egy a szakterületen eltöltött idő volt. A kulcs a tanulásban van és nem a képzésben. A sikerhez kell, hogy legyenek saját célok, objektív mérőszámok és erőteljes felelősségtudat is és nem utolsó sorban mentori támogatás.

Vissza

Az ÖNKÉPZÉS az egyetlen megoldás

Ha valaki takarításra adja a fejét, ne gondollja, hogy képes lesz hosszú távon előre jutni, ha nem fejlődik szakmailag. Ugyanakkor a fejlődést nem igazán támogatja sem a munkadó, sem az állam és a piac is úgy van vele, hogy olyan keveset költ a takarításra, amilyen keveset csak lehet.
Ebben a kétes helyzetben a személynek kell eldönteni, hogy mit szeretne megvalósítani, hova akar eljutni. A célt neki kell kitűzni és ezért 100%-ban felelőséget is kell vállalnia. Senki nem fogja ebben támogatni, csak magára számíthat.
Aki nem fejlődik az elsorvad, ez  a természet egyik legfontosabb törvénye. 

Régebbi írások

Ki-Kicsoda a takarító szektorban



A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Üdv a tisztaság világában

Azt gondolom, hogy a takarítás, a társadalmi megítélésétől függetlenül, a világ legszebb szakmái közé tartaozik. Nem csak szép, hanem hasznos is, bár ezt nekünk állandóan ismételgetni kell.  Kétségtelen az is, hogy a szakma 30 - 40 évvel ezelött nem így nézett ki és nem is tudta azt, amit ma tud. Az utobbi 10 évben pedig a fejlődés még erőteljesebb volt, a technológiák rendelkezésre állnak, viszont nagy kérdés, hogy a keresleti piac igényili-e, megfizeti-e öket?
A jövő kétségtelenül, majd minket igazol. Már a jelen is, de ez még nem mindenkiben tudatosult. Alapvetően három dolog szükséges ehhez: 1) a szolgáltató cégekenek fel kell nőni a feladathoz és olyan garanciákat kell, hogy adjanak, ami meggyözi a megrendelőket arról, az ÚJ IDŐK eljöttek. 2) a beszállítói piacnak is alkalmazkodni kell az új helyzezthez és úgy kell megszervezniűk a működésüket, hogy hatékonyan tudják kiszolgálni a szakmát. 3) a megrendelőknek sokkal tudatosabban kell majd tendereztetni és vállogatni, mert amit jelen pillanatban a letöbben csinálnak az a kontraszelekció biztos receptje.

Szakanyag megrendelő























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!