Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Világkiállítás I. (16.05.12)

 

Világkiállítás I. (16.05.12)

A tisztítás-technológiai piac, gyártói szemszögből nézve egyre igényesebb és egyre nagyobb volumenben igényli fejlődést. Ez a fejlődés most már azt mondhatni, hogy töretlen évtizedek óta és valójában a 2008-as válság sem érintette igazán mélyen. Ez persze nem mondható el a szolgáltatói szegmensről.

Vagyis van egy igényes és fizetőképes kereslet, de ezzel nem tud élni a szolgáltatóipar?

Nem ez így nem teljesen igaz. Andreas Lill (EFCI) tegnapi előadása a szövetségek kerekasztalán, durván általánosított. Szerintem minden, amit elmondott egy másik szemszögből is megtekinthető és akkor máris látjuk a célokat is, nem csak a panaszt. Szerinte a takarítóipar egy munkaintenzív szakma 85 – 90%-os bérfedezet aránnyal, szerintem pedig egy alacsony (10 – 15%) hozzáadott értékkel bíró szakma. Ez szégyen, mert olyan bénák vagyunk Bukaresttől Párizsig és Athéntól Stockholmig, hogy nem tudjuk kitalálni, hogy mi kéne a megrendelőnek. Aztán elhangzott, hogy az is, hogy a szakma ár vezérelt, szerintem pedig mivel csak egy minőség van ezért csak az ár számít. Ez egy marketing alaptézis, ha ki akarsz törni belőle, differenciálni kell a minőséget.

Azonban, ha mélyebbre „ásunk” a takarítói szolgáltatóipar minimum három kasztra szedhető. Ez persze nem puszta spekuláció részemről, hanem egy több mint 20 éves tapasztalat és hát vannak bizonyítékok is.

A legalacsonyabb kaszt a „Páriák” alapvetően azok az egyéni vállalkozok és cégek, akiknek a piachoz nincs kapcsolatuk, magyarul minden munkájukat egy másik takarító vagy FM cégtől kapják. Ők az a réteg, akik csak takarítanak és nincs fedezetük sem, de különösebb képességük sem, hogy marketing tevékenységbe kezdjenek és a „maguk képére formálják a piacot”. Végső soron alkalmazottak egy rendszerben, de nem illeti meg őket az a biztonság sem, ami egyébként egy alkalmazottat alapesetben megilletne. Magyarországon ez a réteg még akár 2 000 – 2 500 cég is lehet és talán 30 – 40 000 foglalkoztatott. Pontosan persze nem tudom, mert ezek a cégek nagy része nincsen a látókörömben nekem sem.

A képzők számára legizgalmasabb kaszt a „Feltörekvők” kasztja, mely maximum 5 – 600 céget számlál talán egy 10 – 15 000 alkalmazottat foglalkoztat. Ezek a cégek hisznek a tiszta piacban és hisznek abban a mesében, hogy végül is a végén minden jó lesz. Ha most nem jó, akkor még nincs vége, mint ahogy a Marigold Hotel tulajdonosa mondta. A feltörekvők hisznek a szakmában és képzik is magukat, viszont a szakmai tudás iránti vágy, egyelőre korlátozza őket abban, hogy a piacra összpontosítsanak. Most még abban a fázisban vannak, hogy a szakmát tanulják. Vannak piaci megrendelőik csak kevés és nem tudják igazán eldönteni, hogy hova iszákoskodjanak, vagy, hogy szakosodásnak van-e értelme. Ezen cégek döntő többségének éves árbevétele nem éri el az 100 Millió forintot.

A piac harmadik szegmense maga a „Kínálti piac”, a piacon cselekvőül tevékenykedő cégek kasztja, ami még úgy is bontható, hogy vannak, akik a közbeszerzési piacon is cselekvők és vannak, akik csak a versenypiacon. Ami nagyon érdekes, hogy e cégek között találunk egyaránt 100 Millió árbevétel alatti és 1 Milliárd feletti cégeket is. Továbbá a heterogenitás más területeken is megmutatkozik. Az, hogy ezek a cégek, aktívak a piacon nem jelenti azt, hogy minden esetben szakmailag jól felkészültek és azt sem, hogy a takarítás teljes palettáját nyújtanak. E cégek vezetőire alapvetően az jellemző, hogy jó üzleti érzékük van, ha kell, tudnak gátlástalanok lenni, (ha nem kell, akkor is) és a takarítás mint szakma számukra csak egy lehetőség. Ez csoport 2 – 300 céget jelenthet nem többet és az a része, akik a közbeszerzési piacon is cselekvők 50 körül lehetnek.

Te melyik kasztba tartozol? Még akkor is, ha ez most kellemetlennek tűnik, nagyon fontos lenne kapni egy visszajelzést, ami a teóriát alátámasztja (vagy nem), ugyanis azt gondolom, hogy ha változást és fejlődést akarunk mindenkinek, akkor érdekes helyzetnek nézünk elébe. Viszont tisztán láthat mindenki.

Kasztok

Te melyik kaszt tagja vag?

Név *:
e-mail *:
Cégnév *:
A cégem a következő kasztaba sorolom *:


Alapítási év *:

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

A bejelentkezés azért fontos, mert a cikk második felét csak azoknak küldöm el, mert az már egy szupertitkos dolog. Ugyanis akik felismerte, hogy hól van, az dönthet arról, hogy a helyzetét megváltoztatja. Ez a döntés sok esetben kritikus tömeget is kell, hogy jelentsen a siker érdekében, de minden utazás, bármekkora is legyen egy lépéssel kezdődik. 

Nem fokozom többet a várakozást, küld el a kitöltött kérdőívet és folytatom az elgondolást.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!