• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS 2017
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

Szektor keresztmetszet I. (19.02.18)

 

Szektor keresztmetszet I. (19.02.18)

Bárhonnan is nézzük a helyzetet, az ismert adatok alapján nehéz optimistának lenni. A KSH honlapján elérhető korfa variációk és trendek semmi okot nem adnak még a legminimálisabb optimizmusra sem, abból a szempontból, hogy néhány év múlva – ez kevesebb, mint 10 év – nagyon éle váltásra kényszerülünk a takarási szolgáltatások szervezése kapcsán.

A helyzet úgy néz ki, hogy mindig van egy pont, amin nem látunk túl. Nyilván pontosan senki nem látja a jövőt, azonban bizonyos trendek egészen jól kezdenek kirajzolódni. Nem akarok összeesküvés elméletekkel előjönni, inkább mondjuk azt, hogy, úgy általában és spontánul béna a takarító szektor, senki nem fékezi kívülről a fejlődést, alapból vagyunk rosszul összerakva.

Ha ezen az úton megyünk tovább, a takarító szektor végrehajtó állománya, egyre nagyobb mélységbe jut le. Az egyetlen hajtóerő, ami mozgatni fogja őket az a kényszer lesz, aminek eredményeképpen, a szakszerű módszer és a tervezett idő értelmét veszti. Nyilván nincs itt a vég, az agónia akár évtizedekig is eltarthat. Azonban lehet, hogy egy vagy két évtized múlva, alapjaiban megváltozik a társadalmi struktúra.

A takarító szektor derékhada 45 év feletti nőkből áll. Nagyjából és országosan a 45 – 55 év közöttiek, tehát 10 generáció durván 1,5 millió fő (férfiak és nők együtt) és a jelenlegi lakosság 15%-a. A csoport 50,5% nő és körülbelül 5% dolgozik a takarító szektorban, ami valahol 30 – 35.000 fő körül lehet. Ez a csoport rendkívül fontos a takarító szektor számára, ugyanis ezek a 1963 – 73 között született nők, nagy valószínűséggel már nem vállalnak gyermeket, és munkaerő-piacon se nagyon akarnak mozogni, tehát a következő tíz évben minden valószínűség szerint meghatározó személyek lesznek a takarító szektorban.

Ennek megfelelően az átlagéletkor a következő években emelkedni fog, egészen a nagy összeomlásig. 10 év múlva ez a helyzet gyökereiben fog megváltozni, mert, mint a korfa is mutatja, az potenciális munkavalló elkezd drasztikusan fogyni, amire még valamilyen mértékben hat a kivándorlás is, és abszolút értelemben is kevesebb lesz az, akit meg tudna szólítani a takarító szektor. Most még pár évig a helyzet látszólag javul és ezt követően olyan sebességgel omlik össze, amit ma el sem tudunk képzelni.

Ezen most semmi nem tud segíteni csak a meglévő állomány hatékonyságának és minőségi eredményének komoly javítása!

Bármennyire is sértő vagy degradáló, bár ezek olyan emberek, akikre lehet számítani, semmilyen szakképzettséggel nem rendelkeznek, vagy ha igen, akkor valamilyen okból kisodródtak az adott szakmából és az is egy külön történet. Tovább megyek, ennek a munkavállalói rétegnek a nagy része csak 8 osztállyal rendelkezik és 30 – 40% még azzal sem. Ezek a nők háziasszonyok, és a szektorban csak azok maradtak meg közülük, akiket a kényszer itt tartott és elég tehetségesek ahhoz, hogy ezt a munkát és a vele járó megpróbáltatásokat könnyebben viseljék.

Kevesen szeretik, amit csinálnak, és még kevesebben tudják azt zsigerből. Nyilván nem mondhatjuk, hogy nem értenek hozzá, hiszen ez egy működő szolgáltatás. Azonban a cégvezetők ezt csak a minimálbéren tudják eladni, vagy még azért sem. Vagyis minimális mértékű a hozzáadott érté! Ez azért enged következtetni valamire.

Ezek a nők a rendszerváltáskor már munkaerő-piacon volt, valamiféle karriert is csinált – az átlagnak egy gyereke is van – és volt, akit meg hányt és vetett rendesen a rendszerváltás. Tehát ez nem egy homogén csoport. A takarító személyeztet alkotó emberek tehát szakmailag alul-képzettek, nincs igazán ideológia arra, hogy végül is kinek a felelőssége ez. A cégvezetők az államra várnak, a munkavállalók pedig a cégvezetőkre, egyébként mindenki azt hiszi, van egy olyan megoldás, ami olyan egyszerű, hogy fel lelehet kapcsolni, mint egy kapcsolót.

Tehát arra sem, hogy mi mozdíthatja el a helyzetet a holtpontról. A megrendelő díjazna egy jobb szolgáltatást, de valahogy ez nem tud kialakulni. Arról persze talán még tabunak is számít beszélni, hogy eközben nincs munkavállalói érdekképviselet ennek minden további előnye nélkül és hátrányával együtt… A munkaadói érdekképviselet pedig ebben a vonatkozásban viszont bizonyos dolgokat egyszerűen nem tud meglépni.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:

#2 - Ritz Tibor2019.02.22. 05:05

Nyilván a helyzet nehéz, de minden probléma megoldható, ha a megoldást keressük és nem a kifogást.

#1 - Németh Zoltán2019.02.18. 19:14

Tisztelettel köszöntök Mindenkit!

A cikkben olvasottakhoz kapcsolódóan illetve attól függetlenül de annak olvasása közben az alábbi gondolatok jutottak eszembe:

A képzések bizony hiányoznak szinte lehetetlen Budapesten kívül más városokban tanfolyamra alap vagy továbbképzésre küldeni a kollégákat vagy akár saját magunkat mert bőven ránk fér,
egy-egy szakmai konferencia - gondolok itt csak megyeszékhely szinten- sem megoldott egyszerűen centralizált mint minden, természetesen ez egy vélemény bőven benne van hogy rosszul látom de ezt érzékelem.
Nem csak a városokban de vidéken azaz például a mi városunk vonzáskörzetében falvaiban is eleve kizárt hogy szakmaként gondoljanak a takarításra ha felmerül mint állás vagy másodállás.

A minőség pedig igényként jelen van és ez egyre jellemzőbben a munkát végző kollégák szolgáltatás-centrikusságára is vonatkozik a kommunikációs képességek lassan a tényleges munkavégzéssel takarítási tevékenységgel egyenértékűen számítanak és adják el ezáltal magát a takarítást és elégedettség esetén hozzák magukkal a további munkát.

Szükségesek tehát a kommunikációs tréningek az ügyfélkezelés alapszintű elsajátítása céljából, mert legalább annyit hozzátesz mint maga az elvégzett feladat.

Szóval van feladat bőven és mindenkit érzékenyen érintő terület de ha nem lépünk túl a saját árnyékunkon és toporgunk az magunk ellen fordul...

A Ritz úr által taposott út és erőfeszítés mindannyiunk hasznára és épülésére szolgál a kiadott anyagokat pedig ajánlom mindenki figyelmébe!

A könyv még nekem sincs meg de tervben van megrendelni ez kötött formában ott kell legyen az irodában igen!

További szép napot és üzleti sikereket Minenkinek!

Üdv.:

Németh Zoltán

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Mi a hálóterv?

Módszertan arra, hogy a szolgáltatásvezető meghatározza egy tétel tételnormáját. Ezek a tételnormák kerülnek be a Főtábla soraiba a m2/óra oszlopba. A Hálóterv soraiban tárgyi normákat találunk, ezek rögzítettek és megismerhetőek bárki számára (Matisz normák). 

Mi is pontosan a fertőtlenítés?

Dr, Pechó és Dr. Millasin szerint "A fertőtlenítés (dezinfekció) minden olyan eljárás, amely fertőző forrásból a külső környezetbe került kórokozók elpusztítására, illetőleg fertőző képességük megszüntetésre (inaktiválására) irányul." Idézet bezárva. Ehhez én még hozzátenném, hogy inaktiválásnak az is tekinthető ha a mikroorganizmusokat speciálisan erre a célra fejlesztett mikroszálas kendőbe összeszedjük és eltávolítjuk a területről. Ebben az esetben a területen nem használunk vegyi fertőtlenítő ágenst. 

Ki a SZOLGÁLTATÁSVEZETŐ?

Hozzá beosztott személyzet segítségével egy dokumentált, integrált és bizalmi szolgáltatás keretén belül, egy előre meghatározott területen az oda nem tartozó és ott különböző kockázatokat jelentő anyagok eltávolítását, vagy távoltartását vezetőként tervezi, szervezi és irányítja, továbbá fejleszti a felügyelete alatt lévő végrehajtó állományt és ezáltal a szolgáltatás eredményességét és hatékonyságát. 

Mi a munkaterv?

Az a dokumentum, amely a Főtáblában megadott ráfordítási időt napra, személyre és területre lebontja. Továbbá megadja, hogy adott feladat milyen szakmai szintet igényel (ennek most már kisebb a jelentősége, mert ezt egyébként is szabályozza a szakmai és vizsgakövetelmény), persze jelenleg ezt senki nem vizsgálja. Lényege, hogy a cégek között abban lehet különbség, vagyis a verseny abból áll, hogy melyik cég milyen tételekbe[i] rendezi a területi adatokat. A Munkatervnek a minőségmérésben is nagy jelentősége van, hiszen közvetlenül a takarítás után csak akkor ellenőrizhető egy tétel, ha tudjuk, hogy az mikor fejeződik be. [i] Tétel: az egy időben ellenőrzésre bocsájtott tárgyak (külön technológiát igénylő felületek) összessége.

Mik a Gyémántszabályok?

10 szabály, ami keretbe fogalja az Aranylépések rendszerét és azok egyenkénti alkalmazási és összevonási sajátosságaikat.