• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • KATANA EDZŐTÁBOR I.
  • TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS 2017
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

Szakmai követelmények (18.12.18)

 

Szakmai követelmények (18.12.18)

Arról alapvetően nincs vita, hogy a három államilag szabályozott szakmai szint határai hol vannak, azonban az egy továbbra is nyitott kérdés, hogy ettől függetlenül bevezet-e a szervezet egy olyan személyi fejlesztési/minősítés rendszert, ami kétség nélkül igazolja is, hogy a szervezetben ezek a kompetenciák ténylegesen is jelen vannak.

Ez praktikusan minimum két kérdést is felvet, egyrészt a duális képzés kérdésköre, másrészt pedig az szakmai szint állami igazolása. Természetesen fontos kérdés az is, hogy a szolgáltató cég megrendelője vagy megrendelői ebben a kérdésben milyen álláspontot képviselnek.

Visszatérve az elsőre alapvető szempont, hogy egy szolgáltató működtessen-e szakképző intézményt vagy nem, működtesse önállóan vagy lépjen együttműködésbe egy intézménnyel. Ez természetesen méret kérdése és a fő szempont, hogy milyen éves létszámokkal számolnak. Ha egy cégvezető komolyan szakmának gondolja a takarítást, akkor 50 fő felett már nyugodtan gondolkodhat abban, hogy hogy évente 10 - 20 Intézménytakarítót illetve Önjáró gépkezelőt és 1 – 2 szakmunkást vizsgáztatnia kell. Ez önmagában még nem indokolja, hogy iskolát kell alapítani, azonban 100 fő körül már fontossá válhat a képzés belső megszervezése, mint szerves része a komplex humán erőforrás menedzsment rendszernek. Ez a rendszer integráltan kell, hogy kezelje az új munkaerő bevonzását, válogatását, fejlesztését, bérezésének és juttatásainak alakulását, szükség szerint leépítését és nem utolsó sorban az utólagos gondozást. Tehát az egész egy nagy komplex rendszer, aminek csak egy szelete az, hogy adott időben a szervezet szakmailag mire képes.

Mindezeknek szoros része az is, hogy a belső elismerési rendszer mennyire támaszkodik az az államilag elismert végzettségekre és ezen kívül milyen minősítési rendszereket vezet be. Ez már nem csak szakmai szint kérdés, hanem a dolgozó belső motivációjának, inspirációjának kérdésköre is. Tehát amikor arról beszélünk, hogy a megrendelő elvár egy bizonyos szakai szintet, akkor az is rendkívül fontos kérdés, hogy az adott csapat attitűdje milyen. Mert utóbbira nem garancia a szakmai szint, az egy másik dimenzió.

Nyilván mindez felveti azt is, hogy bizony technológiák részei-e a rendszernek és a hozzá tartozó gépek, eszközök és kezelőszerek megtalálhatóak a szervezetben, vagyis a szakmai szint másik fontos kiegészítője, hogy a személyzet rendelkezésére áll a szintnek és kornak megfelelő eszközrendszer.

Mindez persze nehéz kérdés, mert a cégek nagy részénél nem folyik tudatos munka azzal kapcsolatban, hogy ki milyen szinten van, és hogy milyen eszközök állnak rendelkezésre, vagy azoknak milyen az állaguk és milyen műszaki szintet képviselnek. Tehát ez egy jól azonosítható holtpont[1].

Akkor hogyan tovább?

A jelen tréning egyik célja az, hogy erről a holtpontról elmozdítsa a céget. Ennek első lépése, hogy kimondjuk, ez egy holtpont és külső beavatkozásra van szükség, hogy lendítsünk egyet a rendszeren. Tehát a szolgáltató nem várhat arra, hogy a megrendelő kultúrája megváltozzon, neki folyamatosan kell fejleszteni. Jó példa a mobiltelefon vagy a gépkocsi. A gyártók nem azért fejlesztenek, mert a megrendelők a nyakukon lógnak és ostromolják őket a fejlesztési ötletekkel és elvárásokkal. A fejlesztést sokkal inkább a látens (felszín alatti) megrendelői igények kielégítésének kényszere a konkurencia lekörözése hajtja. Tehát ha egy takarítócég jellegzetesen mindig csak az aktuális megrendelő, aktuális és kikerülhetetlen igényeinek akar megfelelni akkor marketing szempontból máris befordult egy hosszú zsákutcába.

A vevői igények fejlesztése mindig az eladó dolga, meg kell találnia azokat a látens igényeket, amelyeket gazdaságosan tud kielégíteni és a megrendelő sokkal elégedettebb lesz, mintha nehezen és gazdaságtalanul próbálna spontán megjelenő vevői igényeket kielégíteni. Utóbbiak, jellemzően soha nem sikerülnek a megrendelői elvárások szerint!

"KATANA EDZŐTÁBOR" tréning - Jelentkezési lap

Helyszín: ViV Center Törökbálint, Hosszúrét u. 1. Alagsori konferencia terem. Időpont: 09.00 - 15.00 óra között

A tréning számomra kedvező időpontja: *:

Név *:
Számlázási név/cím *:
e-mail *:
Mobil telefon:
Benevezett személyek száma *:
Rendelkezem szakmai tapasztalattal: *:


Bizonyítványom száma/dátuma *:
A tréning magában foglalja a nyomtatott és dedikált könyvet is. Továbbá a munkafüzetet is. Tudomásul veszem, hogy jelen űrlap díjbekérőként működik és a megrendelt szolgáltatás megfelelő díját átutalom a 10103881-50824100-01000009 bankszámla számra. *:



A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

[1] holtpont egy rendszernek egy olyan állapota, ahonnan külső beavatkozás nélkül nem tud elmozdulni. Holtpont akkor fordulhat elő, amikor a folyamatok egy adott halmazában minden egyes elem leköt néhány erőforrást, és ugyanakkor várakozik is másokra. Ha ilyen esetben a folyamatok egy része olyan erőforrásra várakozik, amelyek mások elfoglaltak, akkor a tevékenységek "megmerevedhetnek". Amennyiben a rendszert nem éri külső beavatkozás vagy a folyamatok nem tudják megváltoztatni saját állapotukat, akkor a rendszer nem tud elmozdulni a holtpontról.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Mi a kellősítés?

A "kellősítés" a tapadó szennyeződések eltávolítást jelenti, amennyiben azok mechanikus úton tisztítószer alkalmazása nélkül kerülnek eltávolításra, már az I. számú aranylépésben. A kellősítés-ek mind eljárások, egy külön osztály alkotnak (2) és mindegyikük környezetbarát eljárásnak számít. Tapadó vagy vegyi szennyeződések eltávolítása mechanikus módszerekkel, tisztítószer felhasználása nélkül. Például: kaparás, roncsolás, szárazjeges vagy gőzös tisztítás.

Mi a különbség a súroló és a csiszoló korong között

Különböző méretű kuszált szálas tárcsák és lapok, melyeket intenzív súrolásra terveztek alacsony fordulatszámú vagy rezgő súroló gépekre. Jellemzően nylon szálak vannak összekuszálva és műgyantával rögzítve, illetve a súroló anyag szilicium-karbit vagy korund szemcsék. A tárcsák eredeti szín szabványát, a 3M határozta meg 30 évvel ezelőtt, miszerint a fekete és barna alaptisztításra használatosak, a kék és a zöld intenzív tisztításra ott ahol nincs védőréteg és a piros, ahol van védőréteg. A többi szín a polírozásra alkalmas korongokat jelöli. Manapság ezt a kódrendszert nem minden gyártó tartja be, ezért megfelelő körültekintés szükséges, mielőtt alkalmazzuk az adott korongot. Ezzel szemben a csiszoló korongok csiszoló anyaga a gyémánt. Itt sem egységesek a színkódok,tehát tájékozódni kell felhasználás előtt.

Mi a különbség a tárgyi norma és a tételnorma között?

Amikor időnormáról beszélünk fontos megkülönböztetni a tárgyi és a tétel normát. A tárgyi norma mindig egy adott eljárásra vagy technológiára vonatkozik, aminél nincsenek különös körülmények. Vagyis egy nyirkos feltörlés esetén szinte mindegy, hogy azt egy iroda PVC felületén vagy egy szálóda márványpadlóján hajtjuk végre. Ezért ennek a normaideje egy konkrétan megadott eszközzel szűk határok között mozog. Továbbá ha az 1. pont igaz, akkor azt mindenki pontosan tudja, hogy nyirkos feltörlésnél, például 40 cm-es lapos-mop alkalmazásával ö maga mire képes. Természetesen itt is igaz, hogy csak az számít, ha helyesen van végrehajtva. A tételnorma ennél egy kicsit bonyolultabb és itt már nagy jelentősége van a körülményeknek és a peremfeltételeknek is. A tételnorma azt jelenti, hogy adott körülmények között, egy adott területen, egy meghatározott idő alatt egy vagy több eljárás, vagy technológiát kell végrehajtani. A tételnormát tervezzük, a hálóterv segítségével, és nyilván itt is él a hatékonysági vizsgálat, vagyis mennyire volt jó az a terv. Tehát itt a tapasztalatnak rendkívül nagy jelentősége van és az, hogy a tervezés során, az illető milyen tárgyi normákkal számolt, az sok minden elárul arról, hogy szakmailag hol tart az illető.

Mi a tisztítás-technológiai szolgáltatás definíciója?

Egy formailag és tartalmilag értékelhető, bizalmi, dokumentált és a lehetőségekhez mérten integrált szolgáltatás, mely során egy előre meghatározott területről, az oda neme való és ott különböző kockázatokat jelentő anyagokat távolítják el vagy tartják távol szakszerű módszerekkel és tervezett időben.

Ki a mentor?

Mit jelent a mentorálás és ki is az a mentor? Aligha vitatható ma már, hogy az egyik legnépszerűbb és legtöbbet használt fogalompár ma az oktatás területén a mentor és a mentorálás. Nincs olyan számottevő fejlesztőprogram, amelyben nem jelenik meg a mentor személye és a mentorálás tevékenysége. A mentorálás fogalmát ma az élet számos területén használják, ám kevesen tudják, hogy a szó mit jelent. A Magyar Értelmező Kéziszótár szerint atyai barát, pártfogó, nevelő jelentéssel egyenértékű. A mai szóhasználatban egy olyan személyt jelent, aki – mint idősebb és tapasztaltabb barát, tanár vagy tanácsadó – atyailag segít jó tanácsokkal valakit. Munkahelyi környezetben olyan személyt jelent, aki egy munkatársa számára tanácsadóként áll rendelkezésre. A mentor elkíséri a munkatársat szakmai fejlődése során, és példát mutat neki (hu.wikipedia.org/wiki/Mentor).