Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Robotizálás kérdésköre, jelene, jövője (17.09.13)

 

Robotizálás kérdésköre, jelene, jövője (17.09.13)

Manapság a robotok takarításra való alkalmazásának egyik kritikus pontja éppen a bonyolultságukban rejlik, miközben még messze nem tudják üzembiztosan hozni az elvárt teljesítményt. Azt mondhatni, hogy egyelőre még buták viszont rettenetesen drágák. A jelenlegi cikk célja megnézni milyen alternatívák lehetnek, és mi van akkor, ha paradigmát váltunk.

Ma takarítási szolgáltatást úgy képzeljük el, hogy a takarító bejárja a területet és ott a felületeket vagy a padlót, kézi eszközökkel vagy különböző gépekkel le vagy feltakarítja. Az eszközök és gépek folyamatosan fejlődnek, az elérhető minőség is javul, de a munkaerő alkalmassága még mindig kritikus kérdés.

Ez az alapgondolat szerint kerültek fejlesztésre a robotok is. Itt az alapgondolat ugyanaz, nyilván semmi paradigmaváltás nincs, csak az embert szeretnék kivenni a rendszerből. A fűnyírók és porszívók tekintetében biztatónak látszó fejlesztések már bedolgozták magukat a piacon, de a velük elérhető minőség azért még hagy kívánnivalót maga után.

Mi van akkor, ha csavarunk egyet a rendszeren és váltunk? Mi van akkor, ha nem megyünk a kosz után, hanem egyszerűen nem engedjük be, vagy megfogjuk a keletkezés helyén?

Igen a szennyfogó zóna nem újdonság. A kérdés akkor pontosabban megfogalmazva úgy néz ki, hogy mi van akkor, ha a passzív szennyfogó zónákat aktívvá alakítjuk?

Hogy még egyszerűbb legyen, a robot nem próbálja meg leváltani az embert, nem csalinkázik a területen, hanem a hátára fordítjuk és minden kritikus területen csak rajta keresztül engedjük a forgalmat.

Milyen előnyökkel járhat ez?

Mondjuk a tájékozódás és meghajtás technikai nehézségeit máris kiiktattuk, tehát a rendszer lehet lényegesebben olcsóbb. Második kérdés, hogy miképpen tisztítson ez a gép? Itt, talán ami leginkább szóba jöhet, nagynyomású mosó, vagy légsugár, de lehet ez száraz gőz is. Ha ez is megvan, akkor már csak az van hátra, hogy miképpen lokalizáljuk a tisztítást, hogy az csak a cipőtalpra hasson?

A napokban Magony Richardal beszélgettem, aki úttörő szerepet tölt be ebben a paradigmaváltásban és meggyőződése, hogy az aktív szennyfogó rendszerek lényegesebben hatékonyabbak lehetnek az eddig alkalmazott bármilyen stratégiánál. Richárdnak meg vannak a válaszai az előbb feltett kérdésekre, sőt működő prototípusa is van már. Szerinte, az általa tervezett gép, mert ezt a rendszert nyugodtan nevezhetjük annak, sőt robotnak is, képes arra, hogy a rajta áthaladó emberek cipőtalpát, vagy gépek kerekeit valós időben megtisztítsák, semmiféle lassítás nélkül.

Ha ez a rendszer jól meg van tervezve és nem csak a bejáratoknál van elhelyezve, hanem minden olyan területen, ahol széthordható szennyeződés keletkezik, akkor a takarító személyzetnek már csak a darabos szennyeződéseket/szemetet kell összeszedni. Ez tényleg jelentősen átalakítja a takarítási szolgáltatást és az alkalmazandó gépszükségletet is.

Nagy kérdések azért még vannak?

Konkrétan mi fog történni, lehet, hogy a JETMAT bevezetésével a takarítás teljesen új dimenzióba kerül? Nyilván ez majd akkor lesz tejesen egyértelmű, ha valahol alkalmazásra kerül ez a rendszer és látjuk, hogy mi változik a területen. Mindenesetre erre érdemes felkészülni.

Mert végül is hány embert vált ki a JETMAT rendszer?

Üzembiztos, könnyen javítható és adaptálható a helyszínen lévő sajátos szennyeződésekre. Relatíve olcsó és 0-24 órában készenlétben áll, nem megy szabadságra és nem kell helyettesíteni. Fogunk még róla beszélni, ha érdekel...

"JETMAT"

Érdekelne a téma bővebben is

Név *:
E-mail *:
Mobil telefonszám *:

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!