• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS 2017
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

Piaci párbeszéd (18.11.28)

 

Piaci párbeszéd (18.11.28)

Időnként újra és újra felmerül, hogy miképpen éri meg jobban? Egy külső takarító vállalkozás igénybevétele vagy belső szolgálat kifejlesztése? A válasz sokkal egyszerűbb, mint amire bárki gondolna. A tegnapi telefonbeszélgetés a következőképpen zajlott.

Időnként újra és újra felmerül, hogy miképpen éri meg jobban? Egy külső takarító vállalkozás igénybevétele vagy belső szolgálat kifejlesztése? A válasz sokkal egyszerűbb, mint amire bárki gondolna. A tegnapi telefonbeszélgetés a következőképpen zajlott.

Intézmény igazgatója (továbbiakban II): Ritz úr szeretnénk visszaszervezni a takarítást, tudna-e ebben segíteni nekünk?

RT: igen, attól függően, hogy mit szeretnének.

II: hát szeretnénk kiképezni az embereket.

RT: Ok, hány fő van, és hány műszakban dolgoznak?

 II: 50 fő és 2 műszakban dolgoznak.

RT: Rendben és van vezetőjük is?

 II: Miért, kéne?

RT: Hát, nem ártana.

II: A takarító cégnek sem volt.

RT: Gondolom többek közt ezért is voltak elégedetlenek?

II: Ezért kifejezetten nem. Inkább az volt, hogy a takarítócég vezetője mindig mindent megígért és soha semmit nem tartott be.

RT: Mi most a helyzet?

II: A cégnek felmondtunk, most tölti a felmondási idejét és most kéne eldöntenünk, hogy melyik dolgozót tartjuk meg és ki helyet vennék fel újat. Ha a csapat összeáll, akkor ki szeretnénk képeztetni őket.

RT: Mi a cél? A szakmunkás vagy csak valamilyen rész szakképesítés?

II: Miért, mi a különbség?

RT: A végrehajtói szinten három szint van: Intézménytakarító, Önjáró gépkezelő és szakmunkás. Mindegyik az előzőre épül és nem biztos, hogy szükséges mindenkinek rendelkezni a szakmunkás bizonyítvánnyal. Ezen felül van még a szolgáltatásvezető, aki tervezi, szervezi és fejleszti a tevékenységet.

II: Értem, akkor nekünk egy vezetőre is szükségünk van?

RT: Hát igen valakinek el kell dönteni, hogy miként, kikkel, milyen eszközrendszerrel és hányan fognak dolgozni.

II: Ez nagyon szakszerűen hangzik, de nálunk ilyen nem volt, ha lecseréltünk egy céget, az új átvette a régi embereket és ment minden ugyanúgy tovább.

RT: Értem és mitől lesz ez jobb, ha önök irányítják és nem egy külső cég?

II: Hát gondolom olcsóbb lesz, mert nem kell megfizetnünk az Áfát és a cég hasznát.

RT: Ok, de az önök problémája, ha én eddig jól értettem nem az díj mértéke volt, hanem a minőség? Úgy gondolják, hogy most egyszerre ezzel két legyet is leütnek egy csapásra? Jobb lesz a minőség és még olcsóbb is lesz?

II: igen az gondoljuk. Nem látjuk jó?

RT: Persze csodák lehetnek. Azonban a belső szervezésben jó át kell gondolni, hogy mit mivel csinálunk és ez mennyi időt igényel a megfelelő minőség eléréséhez. Ez azt is jelenti, hogy a szervező takarítás szakmai tudása alapján megterveznek majd egy rendszert, amihez kiderülhet, hogy több ember szükséges. Ebben a pillanatban lehet, hogy jobb lesz a szolgáltatás, de ez drágább is lesz. Egyszóval önöknek az első az lenne, hogy találjanak egy kompetens szolgáltatásvezetőt, aki meghatározott keretek között, meg tud tervezni egy elfogadható minőségű szolgáltatást.

II: Miért, ha kiképezzük az embereket, azok rendesen megcsinálják majd a munkát, nem?

RT: Igen, ha most elkezdenénk, akkor ez a helyzet lehet, hogy 3 hónap múlva bekövetkezne, vagy nem. De akkor sem fogják tudni eldönteni, hogy a piacról milyen gépeket kell venni, milyen tisztítószert kell rendszeresíteni, egyszóval ez nem a végrehajtói szint.

II: Akkor mit javasol?

RT: Nagy kérdés, hogy a meglévő emberek között, van-e egy olyan fiatal nő vagy férfi, akiben látnak spirituszt, hogy azt érdemes lenne fejleszteni?

II: Hát nincs, az egész állomány 50 év felett van.

RT: Értem. Akkor viszont, körül kéne nézni a munkaerő piacon. Önöknek szükségük van egy emberre, aki ezt a csapatot már most képes lenne összefogni, és ugyanakkor hajlandó fejlődni is, ahhoz, hogy megismerjen új lehetőségeket. Addig is, meg kéne tervezni, hogy milyen eszközrendszerrel, mit kéne csinálni, hogy a minőség elérje a kívánt szintet. Tehát ilyen értelemben egy időre szükség lenne egy szakértőre is. Ez után lehet, aztán csak dönteni arról, hogy kit, milyen szintre kell képezni.

II: Értem.

RT: Ok, ha azt gondolja, hogy én megfelelek, akkor le kéne ülni és megbeszélni, hogy miképpen lehet ezt jó összerakni.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Mi a különbség a tárgyi norma és a tételnorma között?

Amikor időnormáról beszélünk fontos megkülönböztetni a tárgyi és a tétel normát. A tárgyi norma mindig egy adott eljárásra vagy technológiára vonatkozik, aminél nincsenek különös körülmények. Vagyis egy nyirkos feltörlés esetén szinte mindegy, hogy azt egy iroda PVC felületén vagy egy szálóda márványpadlóján hajtjuk végre. Ezért ennek a normaideje egy konkrétan megadott eszközzel szűk határok között mozog. Továbbá ha az 1. pont igaz, akkor azt mindenki pontosan tudja, hogy nyirkos feltörlésnél, például 40 cm-es lapos-mop alkalmazásával ö maga mire képes. Természetesen itt is igaz, hogy csak az számít, ha helyesen van végrehajtva. A tételnorma ennél egy kicsit bonyolultabb és itt már nagy jelentősége van a körülményeknek és a peremfeltételeknek is. A tételnorma azt jelenti, hogy adott körülmények között, egy adott területen, egy meghatározott idő alatt egy vagy több eljárás, vagy technológiát kell végrehajtani. A tételnormát tervezzük, a hálóterv segítségével, és nyilván itt is él a hatékonysági vizsgálat, vagyis mennyire volt jó az a terv. Tehát itt a tapasztalatnak rendkívül nagy jelentősége van és az, hogy a tervezés során, az illető milyen tárgyi normákkal számolt, az sok minden elárul arról, hogy szakmailag hol tart az illető.

Mi is pontosan a fertőtlenítés?

Dr, Pechó és Dr. Millasin szerint "A fertőtlenítés (dezinfekció) minden olyan eljárás, amely fertőző forrásból a külső környezetbe került kórokozók elpusztítására, illetőleg fertőző képességük megszüntetésre (inaktiválására) irányul." Idézet bezárva. Ehhez én még hozzátenném, hogy inaktiválásnak az is tekinthető ha a mikroorganizmusokat speciálisan erre a célra fejlesztett mikroszálas kendőbe összeszedjük és eltávolítjuk a területről. Ebben az esetben a területen nem használunk vegyi fertőtlenítő ágenst. 

Mi a FŐTÁBLA?

Az a dokumentum, ami szakmailag kodifikálja a szolgáltatási jegyzéket, úgy hogy az adott szolgáltatáshoz szükséges erőforrások összességét külön számoló táblákban megjeleníti. Nagy előnye, hogy akármelyik paramétert változtatjuk, automatikus változik az ár is. Nagyobb változtatásoknál módosítani kell a tisztítószer vagy az eszköz szükségletet is. A dokumentum a szerződés szakmai melléklete lehet, és minden időszakra kell, hogy legyen egy elfogadott Főtábla. A Matisznak ezzel kapcsolatban van irányelve (IR 02), bár ezt kevesen ismerik.

Mit értünk az "elsődleges kockázat" fogalma alatt?

Ha egy adott területet nem takarítanak megfelelően (technológia és gyakoriság), akkor a terület sajátosságainak megfelelően megjelenek bizonyos veszélyek. Jelenleg ha ilyen veszélyt tart nyilván a szakma: Közérzeti, egészségügyi, biztonsági, állagi, működési és környezeti.

Mi a kellősítés?

A "kellősítés" a tapadó szennyeződések eltávolítást jelenti, amennyiben azok mechanikus úton tisztítószer alkalmazása nélkül kerülnek eltávolításra, már az I. számú aranylépésben. A kellősítés-ek mind eljárások, egy külön osztály alkotnak (2) és mindegyikük környezetbarát eljárásnak számít. Tapadó vagy vegyi szennyeződések eltávolítása mechanikus módszerekkel, tisztítószer felhasználása nélkül. Például: kaparás, roncsolás, szárazjeges vagy gőzös tisztítás.