• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS 2017
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

Piaci párbeszéd (18.11.28)

 

Piaci párbeszéd (18.11.28)

Időnként újra és újra felmerül, hogy miképpen éri meg jobban? Egy külső takarító vállalkozás igénybevétele vagy belső szolgálat kifejlesztése? A válasz sokkal egyszerűbb, mint amire bárki gondolna. A tegnapi telefonbeszélgetés a következőképpen zajlott.

Időnként újra és újra felmerül, hogy miképpen éri meg jobban? Egy külső takarító vállalkozás igénybevétele vagy belső szolgálat kifejlesztése? A válasz sokkal egyszerűbb, mint amire bárki gondolna. A tegnapi telefonbeszélgetés a következőképpen zajlott.

Intézmény igazgatója (továbbiakban II): Ritz úr szeretnénk visszaszervezni a takarítást, tudna-e ebben segíteni nekünk?

RT: igen, attól függően, hogy mit szeretnének.

II: hát szeretnénk kiképezni az embereket.

RT: Ok, hány fő van, és hány műszakban dolgoznak?

 II: 50 fő és 2 műszakban dolgoznak.

RT: Rendben és van vezetőjük is?

 II: Miért, kéne?

RT: Hát, nem ártana.

II: A takarító cégnek sem volt.

RT: Gondolom többek közt ezért is voltak elégedetlenek?

II: Ezért kifejezetten nem. Inkább az volt, hogy a takarítócég vezetője mindig mindent megígért és soha semmit nem tartott be.

RT: Mi most a helyzet?

II: A cégnek felmondtunk, most tölti a felmondási idejét és most kéne eldöntenünk, hogy melyik dolgozót tartjuk meg és ki helyet vennék fel újat. Ha a csapat összeáll, akkor ki szeretnénk képeztetni őket.

RT: Mi a cél? A szakmunkás vagy csak valamilyen rész szakképesítés?

II: Miért, mi a különbség?

RT: A végrehajtói szinten három szint van: Intézménytakarító, Önjáró gépkezelő és szakmunkás. Mindegyik az előzőre épül és nem biztos, hogy szükséges mindenkinek rendelkezni a szakmunkás bizonyítvánnyal. Ezen felül van még a szolgáltatásvezető, aki tervezi, szervezi és fejleszti a tevékenységet.

II: Értem, akkor nekünk egy vezetőre is szükségünk van?

RT: Hát igen valakinek el kell dönteni, hogy miként, kikkel, milyen eszközrendszerrel és hányan fognak dolgozni.

II: Ez nagyon szakszerűen hangzik, de nálunk ilyen nem volt, ha lecseréltünk egy céget, az új átvette a régi embereket és ment minden ugyanúgy tovább.

RT: Értem és mitől lesz ez jobb, ha önök irányítják és nem egy külső cég?

II: Hát gondolom olcsóbb lesz, mert nem kell megfizetnünk az Áfát és a cég hasznát.

RT: Ok, de az önök problémája, ha én eddig jól értettem nem az díj mértéke volt, hanem a minőség? Úgy gondolják, hogy most egyszerre ezzel két legyet is leütnek egy csapásra? Jobb lesz a minőség és még olcsóbb is lesz?

II: igen az gondoljuk. Nem látjuk jó?

RT: Persze csodák lehetnek. Azonban a belső szervezésben jó át kell gondolni, hogy mit mivel csinálunk és ez mennyi időt igényel a megfelelő minőség eléréséhez. Ez azt is jelenti, hogy a szervező takarítás szakmai tudása alapján megterveznek majd egy rendszert, amihez kiderülhet, hogy több ember szükséges. Ebben a pillanatban lehet, hogy jobb lesz a szolgáltatás, de ez drágább is lesz. Egyszóval önöknek az első az lenne, hogy találjanak egy kompetens szolgáltatásvezetőt, aki meghatározott keretek között, meg tud tervezni egy elfogadható minőségű szolgáltatást.

II: Miért, ha kiképezzük az embereket, azok rendesen megcsinálják majd a munkát, nem?

RT: Igen, ha most elkezdenénk, akkor ez a helyzet lehet, hogy 3 hónap múlva bekövetkezne, vagy nem. De akkor sem fogják tudni eldönteni, hogy a piacról milyen gépeket kell venni, milyen tisztítószert kell rendszeresíteni, egyszóval ez nem a végrehajtói szint.

II: Akkor mit javasol?

RT: Nagy kérdés, hogy a meglévő emberek között, van-e egy olyan fiatal nő vagy férfi, akiben látnak spirituszt, hogy azt érdemes lenne fejleszteni?

II: Hát nincs, az egész állomány 50 év felett van.

RT: Értem. Akkor viszont, körül kéne nézni a munkaerő piacon. Önöknek szükségük van egy emberre, aki ezt a csapatot már most képes lenne összefogni, és ugyanakkor hajlandó fejlődni is, ahhoz, hogy megismerjen új lehetőségeket. Addig is, meg kéne tervezni, hogy milyen eszközrendszerrel, mit kéne csinálni, hogy a minőség elérje a kívánt szintet. Tehát ilyen értelemben egy időre szükség lenne egy szakértőre is. Ez után lehet, aztán csak dönteni arról, hogy kit, milyen szintre kell képezni.

II: Értem.

RT: Ok, ha azt gondolja, hogy én megfelelek, akkor le kéne ülni és megbeszélni, hogy miképpen lehet ezt jó összerakni.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Mit takar a szakmai érdekképviselet fogalma?

Formálisan egy érdekképviselet a megbízói érdekeit képviseli. Informálisan azonban, ha ez egy szakmai vagy szektor szintű érdekképviselet, akkor általában elvárt, hogy a szektor általános igényeit is képviselje. Ebben az esetben azonban kritikus kérdés, hogy ezeket ki és hogyan fogalmazza meg és mikor jelenthető ki, hogy egy adott igény- vagy elvárás csomag a szektor vagy a szakma szélkörben elfogadott alap- vagy általános igényének tekinthető. Ennek áthidalására került bevezetésre az a fogalom, hogy amennyiben az érdekképviselet, a szakterület jellemző piaci összetételét (nagyságra, szakterületre) és kritikus tömegét (árbevétel, alkalmazottak létszáma) képes összefogni, akkor az egy reprezentatív érdeképviseletnek számít, tehát hivatalos, a szektort érintő megállapodásokat köthet más ellenérdekelt érdekképviseletekkel és/vagy az állammal. Illetve az ellenérdekelt reprezentatív érdekképviselet megállapodását ratifikálja az állam és jogerőre is emeli. Tehát egy adott szakmai vagy civil közösség, megfogalmazott és demokratikusan egyeztetett stratégia szerint megtervezett és időrendben meghatározott igénypont megvalósulások folyamatos képviselete, annak operatív menedzsmentje. Továbbá ennek részeként az adott szakmai közösség szervezése, irányítása, emberi viselkedésének és szakmai kultúrájának olyan irányba való fejlesztése, hogy az előbbiekben megfogalmazott igénypontok megvalósulását, maga a közösség változó attitűdje is segítse.Ennek megfelelően különböző rendezvények,bemutatók, események, továbbképzések, minősítések szervezése, lebonyolítása. Az igénypontok, az időbeni megvalósulás rendszerén kívül, hierarchiai rendszerben is értelmezhetők. A legmagasabb szint, amikor az érdekképviselet, a célokkal összhangban valamely jogszabályt akarja módosítani vagy egy újat akar elfogadtatni. Ennél alacsonyabb hierarchiai szint, amikor új kormány vagy miniszteri, illetve önkormányzati rendelet kell módosítani, vagy újat alkotni. A következő még alacsonyabb hierarchiai szint az érdekképviselet a képviselt közösségre vonatkozó szabályozási törekvése irányelveken vagy kötelező, illetve fakultatív jellegű szabványokon keresztül. Az pedig folyamatos szakma-politikai vita tárgya, hogy az érdekképviselet miként tudja leginkább megvalósítani a közösség elvárásait törvényi szabályozáson keresztül vagy az önrendelkezési vagy önkormányzati tevékenységen keresztül. Nyilván a célok eléréséhez mindkét elemre szükség van/lehet, azonban nem mindegy, hogy ezekre milyen arányban fordítanak emberi és anyagi erőforrást, illetve ez, a külső körülmények függvényében időben, hogyan változik. A szakmai vagy civil közösségnek meghatározó érdeke, hogy a felügyelő bizottságon, egyéb szervezeteken és végső soron a közgyűlésen keresztül, az érdekképviselet operatív szervezetét „politikai” folyamatos kontroll alatt tartsa, hogy az ne önállósuljon és tűzön ki az alapvető érdekektől független bürokratikus célokat. Az érdekképviselet megszervezésének fontos paramétere képviselt közösség nagysága, piaci súlya vagy társadalmi jelentősége és ennek megfelelően az hogy mekkora méretű a létrehozott operatív szervezet és annak vezetője/vezetői milyen hatáskörrel/hatalommal rendelkeznek.

Mit értünk a "területi adatok" kifejezés alatt?

A takarítandó terület adatai. Ezek lehetnek tárgyszemléletben vagy tételszemléletben. Utóbbi versenykorlátozó, mert elveszi a szabadságot a szolgáltatótól, hogy saját rendszere szerint rendezze a tárgyakat tételbe. A Matisznak ezzel kapcsolatban van irányelve (IR 01), bár erről sajnos kevesen tudnak.

Mit értünk a "szolgáltatási jegyzék" kifejezés alatt?

Az a dokumentum, ami azt rögzíti, hogy egy adott helyiségtípusban (pl.: iroda, mellékhelyiség, folyosó, stb.) milyen feladatokat lát célszerűnek a megrendelő és milyen gyakran gondolja, hogy azok szükségesek. A megrendelők által alkotott szolgáltatási jegyzékek sokfélék és nem is mindig szakmaiak. Például ha azt írják, hogy vegyszeres tisztítás, akkor az pontosan, mit jelent nyirkos feltörlést vagy nedves felmosást, netán alaptisztítást? Másik nagy hiányosság, amikor egyáltalán nincs semmilyen technológia megadva. Arra, hogy a területek kockázata és használata szerint szabványosítsuk a szolgáltatási jegyzékeket van próbálkozás, de ennek a munkának az elején járunk. Mindenesetre az alapok megvannak és van irodalom az eljárások és technológiák megnevezésivel és tartalmukkal kapcsolatban. Ez utóbbi azért fontos, mert ebből határozható meg, hogy egy adott tétel végrehajtásához milyen szakmai szint[i] szükséges. Amíg ezzel a szolgáltató cégek vezetői nem foglalkoznak és az állományban nincs struktúra, addig nem lesz szakma a takarítás, hiszen mindenki segédmunkás. [i] Szakmai szint: segédmunkás, intézménytakarító, vezetőüléses gépkezelő, szakmunkás

Mi az aranylépés?

Az "Aranylépés" egy fogalomrendszer egyik eleme, ami a tisztítás technológiai fegyelmét fogja egybe. Ezen belül az aranylépések, melyekből pontosan négy van, olyan eljárás típusok, melyek minden technológiai során ugyanabban a sorrendben kerülnek alkalmazásra és egymáshoz képesti viszonyukat az úgynevezett "Gyémánt" szabályok határozzák meg. 

Mi a teljesítési igazolás?

Az a dokumentum, amit a megrendelő állít ki, a szolgáltatási szerződésben meghatározott rendszer szerint, a beérkezett Belső tanúsítványok alapján. Ez képezi a díjbekérő (az ÁFA fizetés szempontjából van jelentősége) vagy a számlázás alapját.