• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

Önérzeti kérdések ma és 150 éve (18.08.28)

 

Önérzeti kérdések ma és 150 éve (18.08.28)

A tegnapi cikkel, néhány embernek az önérzetébe gázoltam és ennek kapcsán volt néhány tanulságos beszélgetésem. Itt kérek elnézést mindenkitől, de egyébként szándékos volt. Ki kel ugrasztani valahogy a nyulat a borkorból! Eközben én is rájöttem egy fontos dologra.

Az utóbbi időben sokat foglalkoztam azzal, hogy hol húzódnak a tudáshatárok az Intézménytakarító, Önjáró (vezetőüléses) felülettisztító gépkezelő és a szakmunkás között. Ez alapvetően egy szakmunkásképzés során nem lenne kardinális szempont, azonban egyre több az igény az Intézménytakarító iránt és itt rendkívül fontos, hogy hol kell megállni. Vagyis a szakmai és vizsgakövetelmények elég nagy szabadságot adnak (sajnos/szerencsére) tehát roppant izgalmas, hogy hogy pontosan mire is van szüksége az Intézménytakarítónak.

Ez a téma azért is izgalmas, mert a 2000-es évek elején, amikor a szakmai viták szóltak arról, hogy mi legyen a takarító (szakmunkás) szakmai és vizsgakövetelményében, akkor az sem volt egyértelmű, hogy hol húzódjon a határ a szolgáltatásvezető és a szakmunkás között. A legtöbben a mester ideális képe látták maguk előtt lebegni, és alapvetően azt gondolták, hogy a szakmunkás a tanfolyamot követően egy gyengébb mester lesz. Persze olyanok is voltak, akik már a KonfirMATISZ 40 órája után már mesternek képzelték magukat.

Az akkori idők jellegzetes meghatározója még az volt, hogy valahol azért mindenki magából indult ki és elsősorban a saját tudása felöl közelítette meg az ügyet. Váljuk be őszintén, hányan voltak azok, akik akkor a szolgáltatás minőségét az alkalmazottak szemén keresztül és tudása függvényében vizsgálták? Visszatérve az alapvonalra, van itt nagyon izgalmas kérdés. Hogyan látja ma a takarítócég vezető a szolgáltatást, abból a szempontból, hogy azt milyen kvalitású emberekkel látja el?

Tudom, most ne gyertek a munkaerőhiánnyal. Ez a megrendelőt nem annyira izgatja, a megoldást kell kínálni. Ha ez csak és kizárólag bérprobléma lenne, elég lenne emelni a díjat. De nem az! Ez valami egészen más.

Ha merném kritizálni Semmelweis doktort, akkor, azt mondanám, hogy talán ott hibázott, hogy akaratlanul, avagy lehet, hogy épen akarva mélyen belegázolt az orvosok önérzetébe. Hiszen az a kijelentése, hogy a gyerekágyi lázat éppen maguk az orvosok okozzák üthetett rendesen. Ezt pedig nem mindenki tudta megemészteni. Érdekes az, is hogy a sebészek gyorsabban felismerték a lényeget, mint a szülészek, ez egy fontos szakmai és lehet, hogy pályaválasztási kérdés is.

Akkor vissza saját házunk tájára. Kemény és szembesítő kérdés, mennyire képzett ma az állomány? Ugyanis nem biztos, hogy csak a papír számít, azonban az igen, hogy tudjuk, azt, hogy mihez képest képzett vagy nem. Vakok között félszemű a király. Na de mi van akkor, ha azt mondom a piaci verseny, mint minden verseny csak szelektált versenyzőket tűr meg a pályán. Ezen most egy kicsit el kéne gondolkodni. Egyébként Semmelweis tanainak diadalmaskodása, bármilyen kritikával is illették „megsértett” kortársai, éppen annak volt köszönhető, hogy a fejlődést sem a háború, sem a politika nem állítja meg. Ami ma elfogadhatatlanul új, holnap hétköznapi realitás lesz, mindezt pedig a hasznosság vezérli.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Ki a SZOLGÁLTATÁSVEZETŐ?

Hozzá beosztott személyzet segítségével egy dokumentált, integrált és bizalmi szolgáltatás keretén belül, egy előre meghatározott területen az oda nem tartozó és ott különböző kockázatokat jelentő anyagok eltávolítását, vagy távoltartását vezetőként tervezi, szervezi és irányítja, továbbá fejleszti a felügyelete alatt lévő végrehajtó állományt és ezáltal a szolgáltatás eredményességét és hatékonyságát. 

Mit takar a szakmai érdekképviselet fogalma?

Formálisan egy érdekképviselet a megbízói érdekeit képviseli. Informálisan azonban, ha ez egy szakmai vagy szektor szintű érdekképviselet, akkor általában elvárt, hogy a szektor általános igényeit is képviselje. Ebben az esetben azonban kritikus kérdés, hogy ezeket ki és hogyan fogalmazza meg és mikor jelenthető ki, hogy egy adott igény- vagy elvárás csomag a szektor vagy a szakma szélkörben elfogadott alap- vagy általános igényének tekinthető. Ennek áthidalására került bevezetésre az a fogalom, hogy amennyiben az érdekképviselet, a szakterület jellemző piaci összetételét (nagyságra, szakterületre) és kritikus tömegét (árbevétel, alkalmazottak létszáma) képes összefogni, akkor az egy reprezentatív érdeképviseletnek számít, tehát hivatalos, a szektort érintő megállapodásokat köthet más ellenérdekelt érdekképviseletekkel és/vagy az állammal. Illetve az ellenérdekelt reprezentatív érdekképviselet megállapodását ratifikálja az állam és jogerőre is emeli. Tehát egy adott szakmai vagy civil közösség, megfogalmazott és demokratikusan egyeztetett stratégia szerint megtervezett és időrendben meghatározott igénypont megvalósulások folyamatos képviselete, annak operatív menedzsmentje. Továbbá ennek részeként az adott szakmai közösség szervezése, irányítása, emberi viselkedésének és szakmai kultúrájának olyan irányba való fejlesztése, hogy az előbbiekben megfogalmazott igénypontok megvalósulását, maga a közösség változó attitűdje is segítse.Ennek megfelelően különböző rendezvények,bemutatók, események, továbbképzések, minősítések szervezése, lebonyolítása. Az igénypontok, az időbeni megvalósulás rendszerén kívül, hierarchiai rendszerben is értelmezhetők. A legmagasabb szint, amikor az érdekképviselet, a célokkal összhangban valamely jogszabályt akarja módosítani vagy egy újat akar elfogadtatni. Ennél alacsonyabb hierarchiai szint, amikor új kormány vagy miniszteri, illetve önkormányzati rendelet kell módosítani, vagy újat alkotni. A következő még alacsonyabb hierarchiai szint az érdekképviselet a képviselt közösségre vonatkozó szabályozási törekvése irányelveken vagy kötelező, illetve fakultatív jellegű szabványokon keresztül. Az pedig folyamatos szakma-politikai vita tárgya, hogy az érdekképviselet miként tudja leginkább megvalósítani a közösség elvárásait törvényi szabályozáson keresztül vagy az önrendelkezési vagy önkormányzati tevékenységen keresztül. Nyilván a célok eléréséhez mindkét elemre szükség van/lehet, azonban nem mindegy, hogy ezekre milyen arányban fordítanak emberi és anyagi erőforrást, illetve ez, a külső körülmények függvényében időben, hogyan változik. A szakmai vagy civil közösségnek meghatározó érdeke, hogy a felügyelő bizottságon, egyéb szervezeteken és végső soron a közgyűlésen keresztül, az érdekképviselet operatív szervezetét „politikai” folyamatos kontroll alatt tartsa, hogy az ne önállósuljon és tűzön ki az alapvető érdekektől független bürokratikus célokat. Az érdekképviselet megszervezésének fontos paramétere képviselt közösség nagysága, piaci súlya vagy társadalmi jelentősége és ennek megfelelően az hogy mekkora méretű a létrehozott operatív szervezet és annak vezetője/vezetői milyen hatáskörrel/hatalommal rendelkeznek.

Mi a különbség a súroló és a csiszoló korong között

Különböző méretű kuszált szálas tárcsák és lapok, melyeket intenzív súrolásra terveztek alacsony fordulatszámú vagy rezgő súroló gépekre. Jellemzően nylon szálak vannak összekuszálva és műgyantával rögzítve, illetve a súroló anyag szilicium-karbit vagy korund szemcsék. A tárcsák eredeti szín szabványát, a 3M határozta meg 30 évvel ezelőtt, miszerint a fekete és barna alaptisztításra használatosak, a kék és a zöld intenzív tisztításra ott ahol nincs védőréteg és a piros, ahol van védőréteg. A többi szín a polírozásra alkalmas korongokat jelöli. Manapság ezt a kódrendszert nem minden gyártó tartja be, ezért megfelelő körültekintés szükséges, mielőtt alkalmazzuk az adott korongot. Ezzel szemben a csiszoló korongok csiszoló anyaga a gyémánt. Itt sem egységesek a színkódok,tehát tájékozódni kell felhasználás előtt.

Mi a kellősítés?

A "kellősítés" a tapadó szennyeződések eltávolítást jelenti, amennyiben azok mechanikus úton tisztítószer alkalmazása nélkül kerülnek eltávolításra, már az I. számú aranylépésben. A kellősítés-ek mind eljárások, egy külön osztály alkotnak (2) és mindegyikük környezetbarát eljárásnak számít. Tapadó vagy vegyi szennyeződések eltávolítása mechanikus módszerekkel, tisztítószer felhasználása nélkül. Például: kaparás, roncsolás, szárazjeges vagy gőzös tisztítás.

Mi a tisztítás-technológiai szolgáltatás definíciója?

Egy formailag és tartalmilag értékelhető, bizalmi, dokumentált és a lehetőségekhez mérten integrált szolgáltatás, mely során egy előre meghatározott területről, az oda neme való és ott különböző kockázatokat jelentő anyagokat távolítják el vagy tartják távol szakszerű módszerekkel és tervezett időben.