• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

Minden relatív (16.04.20)

 

Minden relatív (16.04.20)

Az állítás speciel nem, az abszolút. Ha relatív, akkor sok igazság is van és sok féle megrendelő. ha pedig ez így van, akkor mi a fészkes fenének kínáltok nekik, csak egy féle szolgáltatást?

Tehát a rendszer most egyszerű. A takarítóipar az elmúlt 15 évben megtanította a piacot, hogy takarítás csak egy féle van, aminek fontos ismérve, hogy nem csinál meg mindent, amit ígért, viszont minden elkövet, hogy azt olcsóbban adja mind a konkurencia. Ez persze egy olyan attitűd, ami néha az illegalitás határára sodorja, vagy éppen bele is nyomja az üzletágat. Szóval ez egy olyan filozófia is, miszerint a szolgáltatás színvonala egy sztenderd (hogy milyen azt tudjuk) és csak az a kérdés, hogy mindez mibe fáj?

Na azért mégsem ilyen egyszerű. A takarítóiparban már több mint 10 éve van európai szintű szakképzés, mégis a cégek döntő többsége csak mutatóba rendelkezik szakmunkásokkal.  Hogy is van ez? Most már akkor szakma vagy nem? Lehet, hogy azért az a bizonyos ígért minőség tulajdonképpen egy erkölcsi és egyben szakmai zsákutca is?

Még ennél is bonyolultabb. Mert miközben a minőség kérdéses van rá szabvány is, hogyan kéne ellenőrizni. Vagy lehetséges, hogy a tisztaság léte, vagy megvalósulása iránti igény, tulajdonképpen csak egy képmutatás? Igen, most a megrendelőkre gondoltam?

Az én szerény véleményem az ügyben az, hogy van igény, de ezt fel kell tárni. A megrendelőknek vannak álmaik, vágyaik és van problématudatuk, de nincs lövésük se, merre induljanak. Fogalmuk sincs arról, hogy mit üssenek be Gugliba. Tehát a takarítócégek menedzsmentjének a dolga, hogy megtalálják azokat a takarítási szolgáltatás kiegészítőket, ami értéket képvisel egy adott vevő szemében, és amit megfelelő csereviszonyok mellett kész kicserélni pénzre, elismerésre és/vagy valami másra.

Mennyire akarsz naprakész lenni?

2016 hírlevél gyakoriság

Tervezett takaritz.hu hírlevél gyakoriságok 2016-ra

E-mail cím *:
Név *:
Hírlevél gyakoriság *:



A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Mi a FŐTÁBLA?

Az a dokumentum, ami szakmailag kodifikálja a szolgáltatási jegyzéket, úgy hogy az adott szolgáltatáshoz szükséges erőforrások összességét külön számoló táblákban megjeleníti. Nagy előnye, hogy akármelyik paramétert változtatjuk, automatikus változik az ár is. Nagyobb változtatásoknál módosítani kell a tisztítószer vagy az eszköz szükségletet is. A dokumentum a szerződés szakmai melléklete lehet, és minden időszakra kell, hogy legyen egy elfogadott Főtábla. A Matisznak ezzel kapcsolatban van irányelve (IR 02), bár ezt kevesen ismerik.

Mi a különbség a tárgyi norma és a tételnorma között?

Amikor időnormáról beszélünk fontos megkülönböztetni a tárgyi és a tétel normát. A tárgyi norma mindig egy adott eljárásra vagy technológiára vonatkozik, aminél nincsenek különös körülmények. Vagyis egy nyirkos feltörlés esetén szinte mindegy, hogy azt egy iroda PVC felületén vagy egy szálóda márványpadlóján hajtjuk végre. Ezért ennek a normaideje egy konkrétan megadott eszközzel szűk határok között mozog. Továbbá ha az 1. pont igaz, akkor azt mindenki pontosan tudja, hogy nyirkos feltörlésnél, például 40 cm-es lapos-mop alkalmazásával ö maga mire képes. Természetesen itt is igaz, hogy csak az számít, ha helyesen van végrehajtva. A tételnorma ennél egy kicsit bonyolultabb és itt már nagy jelentősége van a körülményeknek és a peremfeltételeknek is. A tételnorma azt jelenti, hogy adott körülmények között, egy adott területen, egy meghatározott idő alatt egy vagy több eljárás, vagy technológiát kell végrehajtani. A tételnormát tervezzük, a hálóterv segítségével, és nyilván itt is él a hatékonysági vizsgálat, vagyis mennyire volt jó az a terv. Tehát itt a tapasztalatnak rendkívül nagy jelentősége van és az, hogy a tervezés során, az illető milyen tárgyi normákkal számolt, az sok minden elárul arról, hogy szakmailag hol tart az illető.

Mik a tisztasági szintek?

Egy terület tisztasága, a tisztasági szinttel határozható meg a szerint, hogy milyen jellegű feladatokat kell végezni, ahhoz, hogy a vizsgált terület tiszta legyen. Tiszta szintről akkor beszélünk ha a megrendelő elégedett és jogszabályi feltétel sincs ami nem volt kielégítve. A Napi takarítási szint, az állapot, amikor egyszerű napi takarítási technológiákkal elérhető a Tiszta szint. Továbbá vannak még Átmeneti takarítási és Alaptisztítási szintek is. Ha a vizsgált felületek karbantartást is igényelnek Szanálási szintről beszélünk. Ezen kívül még van két speciális szint mint az Életveszélyes és a Halálos. Utóbbiak a szennyezettség sajátosságaira engednek következtetni.

Mi a hálóterv?

Módszertan arra, hogy a szolgáltatásvezető meghatározza egy tétel tételnormáját. Ezek a tételnormák kerülnek be a Főtábla soraiba a m2/óra oszlopba. A Hálóterv soraiban tárgyi normákat találunk, ezek rögzítettek és megismerhetőek bárki számára (Matisz normák). 

Mit értünk az "elsődleges kockázat" fogalma alatt?

Ha egy adott területet nem takarítanak megfelelően (technológia és gyakoriság), akkor a terület sajátosságainak megfelelően megjelenek bizonyos veszélyek. Jelenleg ha ilyen veszélyt tart nyilván a szakma: Közérzeti, egészségügyi, biztonsági, állagi, működési és környezeti.