• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS 2017
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

Milyen múlt és milyen jövő? (19.01.17)

 

Milyen múlt és milyen jövő? (19.01.17)

Aki már olvasta a Szolgáltatásvezető könyvet egy kicsit másképpen fogalmaz, mint eddig. Van itt egy izgalmas kérdés: végül is mit is jelent valóban szolgáltatásvezetőnek lenni? A válaszok egyszerre szerények, objektívek, néha egy kicsit pesszimisták, de ugyanakkor tisztán rajzolódik egy helyzet, ami eddig nem volt realitás senki számára.

Mi történik azokkal, akik elolvassák a Tisztítás-technológiai Szolgáltatásvezető könyvet?

Sok minden, az első azonban az, hogy a beszélgetések egy új síkra terelődtek. Mindennek az alapja, hogy a 6 tananyagegység bevezetése, leginkább a régebben végzett takarítóknak merőben új megközelítés. Mérem azt, hogy ki hogy látja és mivel most párhuzamosan foglalkozom az szakképzetlen intézménytakarító jelöltekkel, és szakmunkás- illetve szolgáltatásvezető jelöltekkel látok egy érdekes helyzetet.

A kritikus kérdés a gondolkodás.

A 6 tananyagegység első két eleme az integráció kérdése. Vékony a határvonal a szakmai és társadalmi integráció között, azonban döbbenetes attitűdváltásokat tapasztalok, azoknál, akik ezt megértették. Elgondolkodtató a különbség.

Az alkalmazott tudományok a szakma mögött lévő végtelen tudás és nincs ma szigorú álláspont arról, hogy ebbel mennyit és milyen mélyen kell ismerni. Itt nyitott a kérdés a vizsga után is. A szakember, ha belátja, hogy ezen a téren is fejlődnie kell, majd magától érdeklődik, és szép lassan fejlődik. Ez alapvetően szakirodalom és lexikális tudás. A megértés majd ott jön, ha ezt össze tudja kötni a napi szakai kihívásokkal. A takarítok, nagy része ezzel nem foglalkozik. Egyelőre.

A munkakörnyezet kérdése is izgalmas elméleti tudás, de ez szorosabban kötődik a gyakorlathoz. Vannak, akiknek fogalmuk sincs a helyzetről, van a veszélyes feltudás és a magabiztos tévesztés illetve vannak a profik. A mai arányok borzasztóak, de azt hiszem, hogy ezt a szolgáltatásvezetőknek kell „megfogni” és megváltoztatni.

Az előkészítések és a nagyságrendek a végrehajtási szinteken maximum technológiai szintűek, a szolgáltatásvezetőnél ez már szolgáltatásszintű. Itt lép be a szolgáltatástervezés, ami fiatalabb és ismeretlenebb szakmai fogalom, mint maga a takarítás. A társadalom nem is érti, hogy miért és milyen formában van rá szükség. Ez a FŐTÁBLA és az ALTÁBLÁK világa.

Mindezek után jön az eredmények kérdéskör. A végrehajtói szinteken ez a technika és technológia, de a szolgáltatási szinten már csak a minőségmérés a kérdés. Ez tényleg nagy kérdés, mert a szolgáltatás igazolása eddig, ha nem is ismeretlen fogalom volt, de minden esetre nem igazán volt fontos és meghatározó. A jövő úgy néz ki, hogy egyre nagyobb hangsúlyt kap a belső minőség-ellenőrzés és a hitelt érdemlő igazolás a megrendelő felé. Az eddigi modell az volt, hogy a vevő belenyugodott abba, hogy a minőség egyenesen arányos, az általa kifejtett ellenőrzéssel. Hát ez kezd kimenni a divatból, a szolgáltatás minőségének igazolása egyre inkább versenyképességi helyzet lesz.

Egyre jobb beszélgetések zajlanak ahol nem a vita a domináns, hanem a megoldások keresése. Sok féle megoldás fogalmazódik meg, de azt tisztán kell látni, hogy melyik egyéni-, cég- és szektor szintű. Ezekkel kapcsolatos ráhatás is nyilván különböző, de az ezzel kapcsolatos tudatosság a meghatározó. Olvasd a könyvet és beszélgessünk. Nem akarlak meggyőzni semmiről csak a saját felismeréseid jelentőségéről. Ha ez megvan, akkor semmi más nem cél, csak a felismerések begyűjtése. Aztán majd ezek hatására meghozód a saját döntéseidet.

Én ma azt látom, hogy a Tisztítás-technológiai Szolgáltatásvezető könyv olvasását követően már szinte mindenki elkezdett másképpen fogalmazni. A KATANA tréning pedig ennek a koronája, két nap - négy hónap versenyelőny.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Mi a különbség a súroló és a csiszoló korong között

Különböző méretű kuszált szálas tárcsák és lapok, melyeket intenzív súrolásra terveztek alacsony fordulatszámú vagy rezgő súroló gépekre. Jellemzően nylon szálak vannak összekuszálva és műgyantával rögzítve, illetve a súroló anyag szilicium-karbit vagy korund szemcsék. A tárcsák eredeti szín szabványát, a 3M határozta meg 30 évvel ezelőtt, miszerint a fekete és barna alaptisztításra használatosak, a kék és a zöld intenzív tisztításra ott ahol nincs védőréteg és a piros, ahol van védőréteg. A többi szín a polírozásra alkalmas korongokat jelöli. Manapság ezt a kódrendszert nem minden gyártó tartja be, ezért megfelelő körültekintés szükséges, mielőtt alkalmazzuk az adott korongot. Ezzel szemben a csiszoló korongok csiszoló anyaga a gyémánt. Itt sem egységesek a színkódok,tehát tájékozódni kell felhasználás előtt.

Mi az aranylépés?

Az "Aranylépés" egy fogalomrendszer egyik eleme, ami a tisztítás technológiai fegyelmét fogja egybe. Ezen belül az aranylépések, melyekből pontosan négy van, olyan eljárás típusok, melyek minden technológiai során ugyanabban a sorrendben kerülnek alkalmazásra és egymáshoz képesti viszonyukat az úgynevezett "Gyémánt" szabályok határozzák meg. 

Mit értünk a "szolgáltatási jegyzék" kifejezés alatt?

Az a dokumentum, ami azt rögzíti, hogy egy adott helyiségtípusban (pl.: iroda, mellékhelyiség, folyosó, stb.) milyen feladatokat lát célszerűnek a megrendelő és milyen gyakran gondolja, hogy azok szükségesek. A megrendelők által alkotott szolgáltatási jegyzékek sokfélék és nem is mindig szakmaiak. Például ha azt írják, hogy vegyszeres tisztítás, akkor az pontosan, mit jelent nyirkos feltörlést vagy nedves felmosást, netán alaptisztítást? Másik nagy hiányosság, amikor egyáltalán nincs semmilyen technológia megadva. Arra, hogy a területek kockázata és használata szerint szabványosítsuk a szolgáltatási jegyzékeket van próbálkozás, de ennek a munkának az elején járunk. Mindenesetre az alapok megvannak és van irodalom az eljárások és technológiák megnevezésivel és tartalmukkal kapcsolatban. Ez utóbbi azért fontos, mert ebből határozható meg, hogy egy adott tétel végrehajtásához milyen szakmai szint[i] szükséges. Amíg ezzel a szolgáltató cégek vezetői nem foglalkoznak és az állományban nincs struktúra, addig nem lesz szakma a takarítás, hiszen mindenki segédmunkás. [i] Szakmai szint: segédmunkás, intézménytakarító, vezetőüléses gépkezelő, szakmunkás

Mi a belső tanúsítvány?

Ha a Munkalapra a munkalap tulajdonosa feljegyzést tesz, vagyis felelőssége tudatában leigazolja, hogy az ott rögzített munkát elvégezte, akkor a Munkalap nevet vált és Belső tanúsítvány lesz. A Belső tanúsítványon további személyek is rögzíthetik a munka eredményével kapcsolatos véleményüket, a minőségmérési szabályozás szerint. A Belső tanúsítvány azé, akinek a nevére kiállították, azonban annak másolatát elektronikusan el kell juttatni a megadott helyre, ugyanis ez a dokumentum képezi a Teljesítési igazolás alapját és egyben képezheti a bérszámfejtés alapját is. 

Mi a teljesítési igazolás?

Az a dokumentum, amit a megrendelő állít ki, a szolgáltatási szerződésben meghatározott rendszer szerint, a beérkezett Belső tanúsítványok alapján. Ez képezi a díjbekérő (az ÁFA fizetés szempontjából van jelentősége) vagy a számlázás alapját.