• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS 2017
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

Közeledik (18.12.11)

 

Közeledik (18.12.11)

Lassan véget ér az év, de még van néhány fontos dolog. Így terveztem a 2016-ot is, de akkor az, nem jött be. 2017 egy rendkívül nehéz év volt, amiből három hónap ki is esett. A 2018 már most meghozta a tervezett eredményeket, és reméljük, hogy a január nem csak nekem, hanem mindenkinek úgy indul, ahogy azt eltervezte.

Most úgy érzem, hogy minden jól működik. Az idő továbbra is kevés, de lépésről lépésre haladok előre. A szolgáltatásvezető könyv megjelent, és készen vagyok a hozzá tartozó tréning kiegészítő munka füzettel is.

A következő lépés az Intézménytakarító megjelentetése. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan készül az a könyv is, ami a főiskolai anyag jegyzete. Ezek megjelenése nagy előrelépés lesz, persze továbbra is nyitott kérdés, hogy a piac akar-e fejlődni, vagy nem.

A jövő érdekes meglepetéseket tartogat a szektor számára, nem csak Magyarországon, hanem Kelet-közép Európában és a világban is. A helyzet, ami mára kialakult nem kezelhető egyszerűen és végkép nem kezelhető úgy, ahogy azt eddig kezelte a takarító szektor döntéshozói köre.

Hírek szerint az ISS, a világ legnagyobb takarító cége, ami több mint 70 országban van jelen, mintegy 100 000 takarítót készül leépíteni azzal, hogy áruba bocsájtja 13 országban lévő takarítási portfolióját és kivonul azokról a piacokról, ahol a nyereség nem éri el a központilag elvárt szintet. Ezek között ott vannak a visegrádi országok és Románia is. Ezzel szemben más cégek, nem jó szántukból, de brutális béremelésekre készülnek, ami lehetséges, hogy átrendezi majd a piacot, a minőség és a szolgáltatási árak tekintetében is.

A nagy kérdés persze továbbra is az, hogy a tudás hatalom-e?

Én személy szerint azt látom, hogy különböző síkok vannak és ezek között nem nagyon van átjárás. A tragédia pedig az, hogy a menedzsment megállapodások mögött a legtöbb cég esetében a menedzsmentnek vajmi kevés ráhatása van a szolgáltatási minőség javítására. Bármilyen változás következik be a szolgáltatási díjak terén, annak abszolút és objektív akadályai vannak, hogy lényeges változást tudjanak okozni a szolgáltatási minőségben.

A helyzet nyilván nem reménytelen, de ehhez sokkal több erőfeszítés kell, mint eddig bármikor. Azt gondolom, hogy 2019 vagy egy hosszan elhúzódó átmenet első éve lesz, talán ez a valószínűbb vagy az összeomlásé. Bármennyire is annak tűnik, nem vagyok pesszimista, pontosan látom, hol van az a pálya, amit be kéne járni. Azonban ez olyan áldozatokkal jár, amit ma kevés cégvezető vállal be, mert egyrészt nem nagyon hisz abban, hogy a változás elérhető lenne. Másrészt a piacvezető cégek vezetői most mindegyike kivétel nélkül egy olyan életszakaszban van, amikor a működésének nem sajátossága egy nagy és ambiciózus, de kétes kimenetelűnek látott/látszó projektbe való beleugrás.

Nagyon sarkosan, mi lenne ez a cél?

Hirtelen, és egy várható nagy vihar előtt, egy nehézkes és sodródó, léket kapott flotta, 4 000 hajó, hivatalosan 50 000 fős legénységének, (akik átlagéletkora 50 felett van, és akiknek nagy része a víz kipumpálásával van elfoglalva) átalakítása elit csapattá. Ja, lehet, hogy sokkal többen is vannak, csak nem tudunk róluk?

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Mit értünk a "szolgáltatási jegyzék" kifejezés alatt?

Az a dokumentum, ami azt rögzíti, hogy egy adott helyiségtípusban (pl.: iroda, mellékhelyiség, folyosó, stb.) milyen feladatokat lát célszerűnek a megrendelő és milyen gyakran gondolja, hogy azok szükségesek. A megrendelők által alkotott szolgáltatási jegyzékek sokfélék és nem is mindig szakmaiak. Például ha azt írják, hogy vegyszeres tisztítás, akkor az pontosan, mit jelent nyirkos feltörlést vagy nedves felmosást, netán alaptisztítást? Másik nagy hiányosság, amikor egyáltalán nincs semmilyen technológia megadva. Arra, hogy a területek kockázata és használata szerint szabványosítsuk a szolgáltatási jegyzékeket van próbálkozás, de ennek a munkának az elején járunk. Mindenesetre az alapok megvannak és van irodalom az eljárások és technológiák megnevezésivel és tartalmukkal kapcsolatban. Ez utóbbi azért fontos, mert ebből határozható meg, hogy egy adott tétel végrehajtásához milyen szakmai szint[i] szükséges. Amíg ezzel a szolgáltató cégek vezetői nem foglalkoznak és az állományban nincs struktúra, addig nem lesz szakma a takarítás, hiszen mindenki segédmunkás. [i] Szakmai szint: segédmunkás, intézménytakarító, vezetőüléses gépkezelő, szakmunkás

Mi a munkaterv?

Az a dokumentum, amely a Főtáblában megadott ráfordítási időt napra, személyre és területre lebontja. Továbbá megadja, hogy adott feladat milyen szakmai szintet igényel (ennek most már kisebb a jelentősége, mert ezt egyébként is szabályozza a szakmai és vizsgakövetelmény), persze jelenleg ezt senki nem vizsgálja. Lényege, hogy a cégek között abban lehet különbség, vagyis a verseny abból áll, hogy melyik cég milyen tételekbe[i] rendezi a területi adatokat. A Munkatervnek a minőségmérésben is nagy jelentősége van, hiszen közvetlenül a takarítás után csak akkor ellenőrizhető egy tétel, ha tudjuk, hogy az mikor fejeződik be. [i] Tétel: az egy időben ellenőrzésre bocsájtott tárgyak (külön technológiát igénylő felületek) összessége.

Mik a tisztasági szintek?

Egy terület tisztasága, a tisztasági szinttel határozható meg a szerint, hogy milyen jellegű feladatokat kell végezni, ahhoz, hogy a vizsgált terület tiszta legyen. Tiszta szintről akkor beszélünk ha a megrendelő elégedett és jogszabályi feltétel sincs ami nem volt kielégítve. A Napi takarítási szint, az állapot, amikor egyszerű napi takarítási technológiákkal elérhető a Tiszta szint. Továbbá vannak még Átmeneti takarítási és Alaptisztítási szintek is. Ha a vizsgált felületek karbantartást is igényelnek Szanálási szintről beszélünk. Ezen kívül még van két speciális szint mint az Életveszélyes és a Halálos. Utóbbiak a szennyezettség sajátosságaira engednek következtetni.

Mi az aranylépés?

Az "Aranylépés" egy fogalomrendszer egyik eleme, ami a tisztítás technológiai fegyelmét fogja egybe. Ezen belül az aranylépések, melyekből pontosan négy van, olyan eljárás típusok, melyek minden technológiai során ugyanabban a sorrendben kerülnek alkalmazásra és egymáshoz képesti viszonyukat az úgynevezett "Gyémánt" szabályok határozzák meg. 

Mi a különbség a súroló és a csiszoló korong között

Különböző méretű kuszált szálas tárcsák és lapok, melyeket intenzív súrolásra terveztek alacsony fordulatszámú vagy rezgő súroló gépekre. Jellemzően nylon szálak vannak összekuszálva és műgyantával rögzítve, illetve a súroló anyag szilicium-karbit vagy korund szemcsék. A tárcsák eredeti szín szabványát, a 3M határozta meg 30 évvel ezelőtt, miszerint a fekete és barna alaptisztításra használatosak, a kék és a zöld intenzív tisztításra ott ahol nincs védőréteg és a piros, ahol van védőréteg. A többi szín a polírozásra alkalmas korongokat jelöli. Manapság ezt a kódrendszert nem minden gyártó tartja be, ezért megfelelő körültekintés szükséges, mielőtt alkalmazzuk az adott korongot. Ezzel szemben a csiszoló korongok csiszoló anyaga a gyémánt. Itt sem egységesek a színkódok,tehát tájékozódni kell felhasználás előtt.