Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Helyzetelemzés 2013

 

Helyzetelemzés 2013

A tisztaság iránti igény rendkívül relatív. Nem tudjuk, hogy az ősember mennyire volt igényes és ezt nem is lehetne értelmezni a mai megközelítéssel. A középkorról pedig jobb nem beszélni. Mindenesetre azt mondhatjuk, hogy az igényesség az épített környezettel és az ipari forradalommal kezdődött.

Valamikor a XIX. század elején és századfordulón át egészen az első világháborúig a megvalósított tisztaság a polgáriasodás egyik jelképe volt és komoly versengés volt az elért eredmények tekintetében. Ez meghatározta a takarító eszköz és gépgyártást és ebben az időben jelentek meg a piacon szolgáltató szervezetek is. Aztán jött két világháború és z emberek értékrendje átalakult és jelenleg éppen gazdasági válság dühöng.

Ma már ezt olyan tekintetben is szét kell választanunk, hogy az esetek egy részében a megrendelő és a kedvezményezett egybe esik és van, amikor nem.

Míg az első esetben a motiváció adott és igényalapú már is lehetnek különbségek. Például megrendelő direktben (saját házát takarítatja) vagy csomagban veszi a tisztaságot (szálloda, vonat, repülő, étterem, stb.). Utóbbinál további izgalmas kérdés, hogy milyen a megrendelő érdekérvényesítő ereje a rendszerben (5 csillagos szálloda vendége vagy a MÁV utasa).

Második esetben a megrendelő és a kedvezményezett két külön személy (irodai alkalmazott). Ebben az esetben a tisztasági iránti igényt felülbírálhatják a pénzügyi és egyéb szempontok és az sem mindegy, hogy a cég állani vagy magán.

Alapvetően minden megrendelő törekszik a tökéletesre és önmagának sem akarja bevallani, hogy ha súlyos kompromisszumokat köt, ezért is a tisztaság vonatkozásában nem alakultak ki szabványos kategóriák, mint az élet más területein. Ezért is van annyi anomália a pályáztatások területén, mert a pályázóknak szinte lehetetlen egyformán értelmezni egy kiírást.

A kérdés az, hogy kezdjünk-e bele ezek kialakításába?

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:

#2 - Ritz Tibor2013.03.15. 03:57

Amikor arról beszélek, hogy "csomgaban veszi" akkor azt jelenti, hogy a MÁV utas a menetjeggyel a vonat tisztaságát is megveszi, csak ezt nagyon nehezen tudja érvényesíteni.

#1 - Balogh László2013.03.14. 14:21

Az első eset amikor a megrendelő és a kedvezményezett ugyanaz
ez az az eset, amikor magánszemély saját magának rendel szolgáltatást.
"Második esetben a megrendelő és a kedvezményezett két külön személy"
Ebben az esetben valamely szervezet, kedvezményezettjeinek más szervezetnek vagy magánszemélyeknek rendele szolgáltatást.
Ez ebben az esetben is igaz
"csomagban veszi a tisztaságot (szálloda, vonat, repülő, étterem, stb.)."
Továbbá pl. irodaház bérlője a közös terülek vonatkozásában.
Itt is más a megrendelő és a kedvezményezett.
Ezekben az esetekben a takarítás szolgáltatás megrendelője pl. a MÁV és a szolgáltatásnak kedvezményezettje az utas.
A kedvezményezetteknek is két kategóriája van, van aki fizet a szolgáltatásért és van aki nem fizet.
Pl. A MÁV utasa fizet, az irodaház bérlőjének alkalmazottja és ügyfelei, vendégei nem fizet a szolgáltatásért.

Nos végülis az ősember, amikor asszonyával kitakaríttatott, akkor a megrendelő és kedvezményezett saját maga volt. Kérdés, hogyan fizetett?
Hoppá, ha voltak más családtagok, vagy jöttek vendégek akkor már itt is voltak olyan kedvezményezettek, akik nem fizetettek a szolgáltatásért.