Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Észlelési folyamat (18.05.02)

 

Észlelési folyamat (18.05.02)

Amikor 2016-ban kijött az új OKJ, a képzési program napokon belül elkészült. Azonban egy program nem annyira pontos, mint egy könyv. A program mélyebbre megy ugyan, mint a szakmai és vizsgakövetelmény, meg a modulleírás, de nem dolgozza ki annyira a részleteket, mint egy könyv.

Ennek megfelelően a volt ugyan egy olyan elképzelés, hogy minden egyes szinten az oda vonatkozó kompetenciák mellett, az intézménytakarító szinten foglalkozunk a definícióval és a tisztasági szinttel, a gépkezelő szintjén a Gyakorlati készséggel és a szakmunkás szintjén pedig az Észlelési folyamattal. Ezt több képzésben végig is csináltam, voltak PP diák is, de részletesen leírva és kidolgozva nem volt.

Hát most jelentem a dolog összeállt. Tehát a 6 tanyaegységből az elsőben, aminek neve SZAKMAI INTEGRÁCIÓ, Intézménytakarítói szinten tisztázzuk mi is a tisztítás-technológiai szolgáltatás és milyen minőségmérési elvek vannak, a Gépkezelő szinten beszélünk arról, hogy a mi a szolgáltatás sillabusza, hogy kell azt megvalósítani, milyen kötelező elemek vannak és a Szakmunkás szinten pedig elkezdjük a tanulás sajátosságait vizsgálni. Utóbbinak a célja, hogy a szakember tudatosan tudjon tanulni és nem utolsó sorban tanítani is.

Ennek az anyagnak a méretei, és ha tudunk abban gondolkodni, hogy mekkora anyag, mennyi idő alatt tanítható meg. Tehát nem arról van szó, hogy mennyi idő alatt adható le. Hanem arról, hogy a tanuló a tanfolyamról hazaérve már nem foglalkozik az anyaggal, tehát meg kell tanulnia a leadás alatt. Pontosabban úgy kell leadni, hogy azt megtanulja. Ilyen értelemben az előbbiekben említett anyag, a háttértudás és az adott szakmai szint kompetencia elvárásai 8 – 4 – 8 órányi tananyag. Ebbe benne van a tanítás és a tesztelés is. Ha a képzésben részt vesz, és nem hiányzik semmit, semmiről sem marad le, minden több alkalommal és több féle nézőpontból is elhangzik.

Egy 8 osztályt végzett, 40 évesnél idősebb tanuló szintjén. Ha a tanuló nem iskolázottabb, de fiatalabb, akkor egy max 10-15%-al csökkenthető (mínusz 2-3 óra). Ha nem iskolázottabb, de sokkal idősebb, akkor +10 vagy 30% is lehet a szükséglet. Ha viszont a tanuló iskolázottabb, mondjuk érettségi, akkor 40%-al (mínusz 8 óra), ha főiskolai vagy egyetemi végzettség van, akkor ez a tudás és annak ellenőrzése 4 óra alatt is (mínusz 16 óra) megvalósítható. Ez saját 25 éves szakképzési tapasztalat.

Ez mindjárt felvet egy kínos kérdést. Vajon a szakma vezetői mennyire vannak tisztában, ezekkel a dolgokkal? Lehetséges, hogy ezt a kérdés nem látják annyira kritikusnak, mint én, és aztán ezért nem is gondolják, hogy nagyon fontos. Azonban, ha a jelenlegi munkaerő piaci helyzetben, a saját emberek fejlesztését figyelmen kívül hagyjuk, durva következményekre számíthatunk. A durván növekvő bérek mellé egy magasabb termelési értéket kell varázsolni, különben a cég csak külön finanszírozással fog túlérni, egy ideig. Akinek van tartaléka, talán nem aggódik annyira, ettől függetlenül a fejlesztést senki nem kerülheti el.

Remélem okoztam pár felismerést. Az Intézménytakarító könyv május 14-én megjelenik, addig is megszerezhető 50%-kedvezménnyel. Ennek nagy előnye, hogy a jelenlegi félkész anyagot is megkapja, és ha hozzá akar szólni és a hozzászólás még ebben a kiadásban kezelhető, akkor az belekerül a könyv első kiadásába.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!