Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Célegyenesben (18.02.20)

 

Célegyenesben (18.02.20)

Egy nagyon fontos téma: vajon nem-e az a baj, hogy a takarító cégek nem jól kezelik a szerződéskötési folyamatot? Nehéz és egyben kínos kérdés, de mégis azt látom, hogy a baj gyökere mégiscsak itt van. Két napja tesztelek egy vizsgarendszert, ami egyben új gondolkodás is, az eredmények meggyőzőek.

Nézzük meg a folyamatot lépésről lépésre

Szerintem az teljesen rendjén van, ha a megbízó nem veszi komolyan a takarítási szolgáltatás beszerzését. Az viszont egyáltalán nincs rendjén, ha a takarító cégvezető alárendeli magát a komolytalanságnak és hagyja magát megvezetni. Az új feladatsor lényege, hogy miként lesz egy „nagy” tételnorma a sok „kis” tárgyi normából. A cél egyben az is, hogy a szolgáltatásvezető hallgatónak van egy bizonyos szabadsága abban, hogy a tételt miképpen fogalmazza meg és állítja össze. Ez ugyanis a piaci verseny lényege. Az ideális szolgáltatási jegyzék, ahol lehet nem konkrét eljárásokat és technológiákat fogalmaz meg, hanem egy bizonyos szintet (vevői elvárást), amihez, aztán a szakma rendel, egy szerinte megfelelő végrehajtási rendszert. Ebben lehetnek eltérések és ez a jó verseny lényege.

Szolgáltatási jegyzék

Egy jó szolgáltatási jegyzék egyértelműen és szakmailag érthetően fogalmazza a meg a feladatot. Ez lehetne egy sztenderd is, de a szakma erre még nem érett meg és hát ereje sem lenne egyelőre ezt végigvinni. Ettől függetlenül ez egy nyitott kérdés, amivel foglalkozni kéne. Rendkívül fontos kérdés, hogy a szolgáltatási jegyzék tétel vagy tárgyi szintű legyen. A „tétel” egyszerűbb lenne és ilyenek vannak is forgalomba. Itt egy példa: szj_a-korterem.pdf

Viszont, ha abból indulunk ki, hogy lenne az egészséges verseny helye a rendszerbe, akkor „tárgyi” sztenderdekre lenne szükség és aztán a szakértők értékelhetnék-e azt, hogy a pályázó úgy határozta-e meg a tételt, hogy teljesít-e minden tárgyi sztenderdet.

Tárgyi sztenderd

A tárgyi sztenderd tulajdonképpen egy adott felület szakszerű tisztítás-technológiai karbantartásának leírása, az egész életciklust figyelembe véve. Ilyenek is vannak, hiszen jogszabály kötelez minden gyártól, hogy mellékeljen ilyent a termékéhez. A probléma csak ott van, hogy ezek vagy nagyon egyszerűek, vagy elavultak, vagy csak egyszerűen komolytalanok.

Tétel

Egyszerre ellenőrzésre bocsájtott tárgyak összessége. Tehát a tétel nem csak munkaszervezési kérdés, hanem egyben minőségmérési „rendszer” is, ami biztosítja, hogy a szolgáltatás igazoltan átadható legyen.

FŐTÁBLA

Mindezek az adatok egy egységes dokumentumba összefoglalva, jól áttekinthetők. Viszont kell az állhathatósság is, hogy ne kötök másképp szerződést, csak ha a szerződés melléklete egy jó FŐTÁBLA. Miért is? Mert ez védi meg a céget attól, hogy eltorzuljanak a megbízó és megbízotti viszonyok. Ez a „kályha” ahonnan mindig kiindulunk.

A FŐTÁBLA tételnormái

A FŐTÁBLA a SLA fülén sorok vannak. Ezek a sorok tételek. Ma még, ha egyáltalán van FŐTÁBLA, a sorokat a megbízó határozza meg, vagyis azzal, hogy lusta vagy nem hozzáértő, nem a takarítandó tárgyakat adja meg, és ezzel megszüntet egy szakmai versenyzési területet. Nyilván ebbe cinkos a takarítócég vezető is, hiszen hagyja az eseményeket maguktól folyni és nem mer, vagy nem tudja, hogyan avatkozzon be a rendszerbe.

Azt hiszem, most itt megalhatunk. Március 12-13 lesz, az a két nap ahol rendet tehetünk a fejekben és mindenki számára egyértelművé válhat mi az a végzetes hiba, ami akadályozza a takarítóipart a profittermelésben.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!