• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

A középvezetés lényege (18.08.15)

 

A középvezetés lényege (18.08.15)

A takarító cégek folyamatosan hirdetnek szolgáltatásvezetői állásokat, ki jobban, ki kevésbé jobban megfogalmazva. Az, hogy a piacon mekkora a szükség, az egy dolog és, hogy ennek az egész szolgáltatási rendszerben hogyan van kialakítva a helye, az egy másik dolog.

J.K.P Edwards szerint, a jó szolgáltatásvezető annyit ér, mint saját súlya aranyban. Ez lehet, hogy egy kicsit túlzásnak tűnik, de gondolom értjük a lényegét. Megelégednénk mi az ezüst értékével is… (jelenleg 138.000 Ft/kg)

A takarítóiparban a cégek nagy része mikro vállalkozás ezért ezt a szerepet a legtöbb esetben maga a cég vezetője tölti be, azonban, sajnos, az esetek többségében nem elegendő szakértelemmel. Ez leginkább ott látszik meg, amikor a cég ajánlatot ad és nyilván, ekkor ez az „érték”, vagyis a szolgáltatásvezetésre szánt fedezet nem is olyan magas. Ezért ebben a könyvben, amikor a szolgáltatásvezetői tudásról beszélek, akkor az egy pontig egyben cégvezetői tudás is. Ahol ez szétválik és jól is látszik az elkülönülés azok a nagy-cégek.

Sajnos, a kevés, a takarítóipar szempontjából nagy cégnek számító cégnél ettől függetlenül sem sokkal jobb a helyzet. Itt a cégvezetők már lepasszolták a szolgáltatásvezető szervezési feladatait és csak a tervezést tartották meg maguknak, és ha jut rá idő, akkor talán a fejlesztés is napirendre kerül.

Ennek eredményeképpen a gyakorló szolgáltatásvezetők nem is értik, hogy miképpen kellene megtervezni egy szolgáltatást és nem is tudják, hogy a tervezésnek rendkívül sok szempontot kell figyelembe venni ahhoz, hogy a szolgáltatás, jól szervezhető legyen, az eredmények mérhetőek legyenek, és a szolgáltatási ígéretek ténylegesen meg is valósuljanak. Gondolom az mindenkinek feltűnt, hogy az előző fejezetben megfogalmazott munkaköri leírásban a fő felelősségek mellett a teljesítménymutatók is feltüntetésre kerültek és nyilván ezek a képezik a szolgáltatásvezetői teljesítmény elszámolási alapjait.

Tisztán kell látni, hogy a szervezetek pusztán spontán evolúciója kevés ahhoz, hogy a szakma ledolgozza hiányosságait. A takarítás alacsony társadalmi megítélése nem alap nélküli. A mindenkori takarító ma is az, aki 25 évvel ezelőtt volt, a változás öt magát, alig érintette. Függetlenül attól, hogy már több mint 10 éve államilag elismert szakma. A tudatos fejlesztés csak és kizárólag a szolgáltatásvezető kezében van.

Érdekes módon, ebben a piaci verseny nem segít, ugyanis a megrendelők nem akarnak elmerülni abban, hogy egy-egy ajánlatnak van e reális szakmai alapja, vagy nincs. Abból indulnak ki, hogy a felelős vállalkozók, felelős ajánlatokat adnak ki. Amikor később pedig, panaszkodnak, hogy elégedetlenek a szolgáltatásokkal, már elfelejtik, hogy olyan olcsó szolgáltatást választottak, aminek esélye sincs, hogy elégedettséget érjen el.

Ugyanakkor, minden anomáliától függetlenül, az, hogy valós, megfogható dolog a takarítási szolgáltatás és nem fulladunk bele a saját koszunkba, az a gyakorló szolgáltatásvezetők emberi hozzáállásán múlik. Ha valami hivatástudatból működik, akkor ez az. Bármilyen rosszul volt megtervezve a munka, vagy nem is volt megtervezve, bármilyen igényes is a megrendelő, miközben a végrehajtó állomány szakképzetlen a területek mégis, bármilyen meglepő, nap, mint nap megtisztul! Köszönet és hála ezért minden szolgáltatásvezetőnek!

A szeptember 4. nyílt napnak és természetesen az ajándékkönyvnek az egyik célja éppen az, hogy a szolgáltatásvezető ne fulladjon bele a napi operatív feladatokba és legyen ideje a fejlesztésre.

Az ideális szolgáltatásvezető, tehát egy érdekes figura lenne. Az elmúlt 18 évben félezernél is többet ismertem meg közülük. Az, hogy ők ideálisnak számítanak, nem tudom. Nem mindenki volt szakmailag a toppon, de mindegyik zsigerből tudta, hogyan kell bánni az emberekkel. Nyilván az tartotta őket ebbe a pozícióba, hogy feladataikat a legtöbb esetben határidőre és megfelelő minőségben tudták teljesíteni. Rá tudták venni az embereket, hogy a lehetetlent is megoldják. Amit pedig nem tudtak megoldani, azt meg tudták magyarázni, hogy miért nem lehet.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Már tavaly kezdödött a projekt és idén is folytatodik több takarítási terület kisérleti menedzsmentje, annak érdekében, hogy elöbb-utobb megvalósítsuk a legendás takarítási szolgáltatást. A célok a teljes transzparencia megvalósítása és felkészülés a digitalizációra.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Mi az aranylépés?

Az "Aranylépés" egy fogalomrendszer egyik eleme, ami a tisztítás technológiai fegyelmét fogja egybe. Ezen belül az aranylépések, melyekből pontosan négy van, olyan eljárás típusok, melyek minden technológiai során ugyanabban a sorrendben kerülnek alkalmazásra és egymáshoz képesti viszonyukat az úgynevezett "Gyémánt" szabályok határozzák meg. 

Mi a FŐTÁBLA?

Az a dokumentum, ami szakmailag kodifikálja a szolgáltatási jegyzéket, úgy hogy az adott szolgáltatáshoz szükséges erőforrások összességét külön számoló táblákban megjeleníti. Nagy előnye, hogy akármelyik paramétert változtatjuk, automatikus változik az ár is. Nagyobb változtatásoknál módosítani kell a tisztítószer vagy az eszköz szükségletet is. A dokumentum a szerződés szakmai melléklete lehet, és minden időszakra kell, hogy legyen egy elfogadott Főtábla. A Matisznak ezzel kapcsolatban van irányelve (IR 02), bár ezt kevesen ismerik.

Mit értünk a "szolgáltatási jegyzék" kifejezés alatt?

Az a dokumentum, ami azt rögzíti, hogy egy adott helyiségtípusban (pl.: iroda, mellékhelyiség, folyosó, stb.) milyen feladatokat lát célszerűnek a megrendelő és milyen gyakran gondolja, hogy azok szükségesek. A megrendelők által alkotott szolgáltatási jegyzékek sokfélék és nem is mindig szakmaiak. Például ha azt írják, hogy vegyszeres tisztítás, akkor az pontosan, mit jelent nyirkos feltörlést vagy nedves felmosást, netán alaptisztítást? Másik nagy hiányosság, amikor egyáltalán nincs semmilyen technológia megadva. Arra, hogy a területek kockázata és használata szerint szabványosítsuk a szolgáltatási jegyzékeket van próbálkozás, de ennek a munkának az elején járunk. Mindenesetre az alapok megvannak és van irodalom az eljárások és technológiák megnevezésivel és tartalmukkal kapcsolatban. Ez utóbbi azért fontos, mert ebből határozható meg, hogy egy adott tétel végrehajtásához milyen szakmai szint[i] szükséges. Amíg ezzel a szolgáltató cégek vezetői nem foglalkoznak és az állományban nincs struktúra, addig nem lesz szakma a takarítás, hiszen mindenki segédmunkás. [i] Szakmai szint: segédmunkás, intézménytakarító, vezetőüléses gépkezelő, szakmunkás