Ritz Tibor - takaritz.hu

Napló a tisztítás-technológia szakmáról és a szakmának - takaritoguru.hu

Helyzetelemzés 2013

 

Helyzetelemzés 2013

A tisztaság iránti igény rendkívül relatív. Nem tudjuk, hogy az ősember mennyire volt igényes és ezt nem is lehetne értelmezni a mai megközelítéssel. A középkorról pedig jobb nem beszélni. Mindenesetre azt mondhatjuk, hogy az igényesség az épített környezettel és az ipari forradalommal kezdődött.

Valamikor a XIX. század elején és századfordulón át egészen az első világháborúig a megvalósított tisztaság a polgáriasodás egyik jelképe volt és komoly versengés volt az elért eredmények tekintetében. Ez meghatározta a takarító eszköz és gépgyártást és ebben az időben jelentek meg a piacon szolgáltató szervezetek is. Aztán jött két világháború és z emberek értékrendje átalakult és jelenleg éppen gazdasági válság dühöng.

Ma már ezt olyan tekintetben is szét kell választanunk, hogy az esetek egy részében a megrendelő és a kedvezményezett egybe esik és van, amikor nem.

Míg az első esetben a motiváció adott és igényalapú már is lehetnek különbségek. Például megrendelő direktben (saját házát takarítatja) vagy csomagban veszi a tisztaságot (szálloda, vonat, repülő, étterem, stb.). Utóbbinál további izgalmas kérdés, hogy milyen a megrendelő érdekérvényesítő ereje a rendszerben (5 csillagos szálloda vendége vagy a MÁV utasa).

Második esetben a megrendelő és a kedvezményezett két külön személy (irodai alkalmazott). Ebben az esetben a tisztasági iránti igényt felülbírálhatják a pénzügyi és egyéb szempontok és az sem mindegy, hogy a cég állani vagy magán.

Alapvetően minden megrendelő törekszik a tökéletesre és önmagának sem akarja bevallani, hogy ha súlyos kompromisszumokat köt, ezért is a tisztaság vonatkozásában nem alakultak ki szabványos kategóriák, mint az élet más területein. Ezért is van annyi anomália a pályáztatások területén, mert a pályázóknak szinte lehetetlen egyformán értelmezni egy kiírást.

A kérdés az, hogy kezdjünk-e bele ezek kialakításába?

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:

#2 - Ritz Tibor2013.03.15. 03:57

Amikor arról beszélek, hogy "csomgaban veszi" akkor azt jelenti, hogy a MÁV utas a menetjeggyel a vonat tisztaságát is megveszi, csak ezt nagyon nehezen tudja érvényesíteni.

#1 - Balogh László2013.03.14. 14:21

Az első eset amikor a megrendelő és a kedvezményezett ugyanaz
ez az az eset, amikor magánszemély saját magának rendel szolgáltatást.
"Második esetben a megrendelő és a kedvezményezett két külön személy"
Ebben az esetben valamely szervezet, kedvezményezettjeinek más szervezetnek vagy magánszemélyeknek rendele szolgáltatást.
Ez ebben az esetben is igaz
"csomagban veszi a tisztaságot (szálloda, vonat, repülő, étterem, stb.)."
Továbbá pl. irodaház bérlője a közös terülek vonatkozásában.
Itt is más a megrendelő és a kedvezményezett.
Ezekben az esetekben a takarítás szolgáltatás megrendelője pl. a MÁV és a szolgáltatásnak kedvezményezettje az utas.
A kedvezményezetteknek is két kategóriája van, van aki fizet a szolgáltatásért és van aki nem fizet.
Pl. A MÁV utasa fizet, az irodaház bérlőjének alkalmazottja és ügyfelei, vendégei nem fizet a szolgáltatásért.

Nos végülis az ősember, amikor asszonyával kitakaríttatott, akkor a megrendelő és kedvezményezett saját maga volt. Kérdés, hogyan fizetett?
Hoppá, ha voltak más családtagok, vagy jöttek vendégek akkor már itt is voltak olyan kedvezményezettek, akik nem fizetettek a szolgáltatásért.